OAK

무형식학습이 중소기업 직무성과에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
:조직몰입과 학습전이의 매개 효과를 중심으로
Abstract
4차산업의 발전으로 중소기업의 시장 환경은 많이 변화고 있다. 기존의 방식에서 새로운 방식에 맞게 변해야하는 시점이다. 최근 코로나 19 사태에서도 알 수 있듯이 중소기업의 업무 형태들이 더욱 변화의 속도를 내고 있다. 변화에 리더할 것인가? 변화에 종속될 것인가? 중소기업은 기로에 서 있다. 이러한 환경 속에 중소기업이 지속적으로 성장과 발전을 할려면 경영의 효율화와 전략적인 조직운영이 요구된다.
본 연구는 중소기업이 보유하고 있는 기술과 인력을 최대한 활용하여 기업성과를 높이기 위해 구성원들의 직무 성과를 높혀야 한다는 것과 조직 몰입과 학습전이가 구성원들의 직무 성과에 영향이 높다는 것을 밝히기 위한 이론적 근거를 제시하고자 한다.

본 연구를 위해 무형식학습의 요인 중 타인과 학습, 외부정보탐색, 자기성찰을 하위요인으로 독립변수로 설정하고, 근로자들의 직무성과를 종속변수로 설정하고, 조직몰입과 학습전이를 매개변수로 하여 직무성과 간의 매개효과가 있는지를 연구하였다.
본 연구에서 기존의 선행연구와 문헌적 고찰과 실증적 연구방법을 병행하였다. 표본은 다양한 중소기업에 종사하는 근로자들을 대상으로 하였고, 표본조사 지역은 전국적으로 조사되었지만 수도권 중심으로 진행되었다. 설문결과는 요인분석, 타당성분석, 회귀분석 등으로 수행하였다.

결과적으로, 본 연구를 정리하면 다음과 같이 도출되었다.
첫째, 선행연구에서 무형식학습은 타인과 학습, 외부정보 탐색, 자기성찰 3가지 요인을 구분하였고, 조직몰입과 미치는 결과는 외부정보탐색와 자기성찰만이 유의한 정(+)영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 무형식학습 3가지 요인은 모두 직무성과에 유의한 정(+)의 영향을 미친다고 나타났다.
셋째, 무형식학습은 타인과학습을 제외한 2가지 요인만 학습전이에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 조직몰입은 무형식학습과 직무성과 간 매개효과가 있는 것으로 나타났고, 무형식요인 중 외부정보탐색와 자기성찰만이 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다.
마지막으로 학습전이는 무형식학습과 직무성과 간 매개효과가 있는 것으로 나타났고, 무형식학습의 요인 중 외부정보탐색와 자기성찰만 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 무형식학습의 일부 요인만 조직몰입과 학습전이에 부분매개하고, 전체적으로 매개효과가 있음을 알 수 있다.

【주요어】무형식학습, 타인과학습,외부정보탐색,자기성찰,조직몰입,학습전이,
직무성과|ABSTRACT

Effect of informal learning on the Job performance of Small and Medium Enterprises
- The mediating effect of focusing on organizational commitment and learning transfer -

With the development of the 4th industry, the market environment of SMEs is changing a lot. It is time to change from the old way to the new way. As you can see from the recent Corona 19 incident, small and medium-sized companies' business patterns are accelerating change. Will you lead the change? Will you be subject to change? SMEs are standing at the crossroads. In this environment, in order for small and medium-sized enterprises to continuously grow and develop, it is necessary to improve management efficiency and strategic organization.
This study suggests the rationale for revealing that it is necessary to increase the job performance of members to improve corporate performance by making the most of the skills and manpower possessed by SMEs, and that organizational commitment and learning transfer have a high impact on the job performance of members.

For this study, among the factors of non-formal learning, learning with others, external search, and introspection were set as independent variables as sub-factors, workers' performance was set as dependent variables, and organizational commitment and learning transition were used as parameters. We investigated whether there is a mediating effect between job performance.
In this study, a previous study, a literature review, and an empirical study method were combined. The sample was conducted for workers in various small and medium-sized enterprises, and the sample survey area was surveyed nationwide, but it was conducted mainly in the metropolitan area. The results of the questionnaire were conducted by factor analysis, feasibility analysis, and regression analysis.

As a result, the summary of this study was derived as follows.
First, in previous studies, informal learning classified three factors: learning with others, external search, and introspection, and the results of organizational commitment and influence showed only positive (+) influence on external search and introspection.
Second, it was found that all three factors of informal learning had a positive (+) effect on job performance.
Third, in the case of informal learning, only two factors, excluding learning with others, were found to have a significant positive (+) effect on learning transfer.
Fourth, organizational commitment was found to have a mediating effect between informal learning and job performance, and only external search and introspection among the informal factors had a partial mediating effect.
Lastly, learning transfer has a mediating effect between informal learning and job performance, and among the factors of informal learning, only external search and introspection have a partial mediating effect. The results of these studies show that only some factors of informal learning are partially mediated by organizational commitment and learning transfer, and have a mediating effect as a whole.



【Keywords】 Informal learning, learning with others, external search, introspection, organizational commitment, learning transfer.
Author(s)
조영욱
Issued Date
2020
Awarded Date
2020-08
Type
Thesis
Keyword
무형식학습타인과학습외부정보탐색자기성찰조직몰입학습전이직무성과
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7143
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
정수환
Degree
Master
Publisher
한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원
Appears in Collections:
지식서비스&컨설팅학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.