무인 편의점의 선택속성과 소비가치가 서비스 수용에 미치는 영향에 대한 연구
- Alternative Title
- 한𐩐중𐩐일 비교를 중심으로
- Abstract
- 제4차 산업 시대와 코로나19로 인한 언택트 시대를 기점으로 무인점포의 종류가 매우 증가하였으며, 기업들은 정보통신기술의 발전을 바탕으로 다양한 무인 편의점을 운영하며 한국, 일본, 중국 시장에서 활발히 발전하고 있다. 본 연구는 무인 편의점의 선택 속성(편의성, 심미성, 소통성)과 소비가치(쾌락적 가치, 실용적 가치)가 기술수용모델(TAM)을 통해 구매 의도에 미치는 영향을 분석하였다. 또한, 이를 기반으로 집단 다중차이 분석을 시행하여 세 국가의 특성을 비교하고 각 나라에 맞는 전략적 시사점을 도출하였다.
연구결과, 한국에서는 실용적 가치와 편의성이 구매 의도에 주요한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 간편한 결제시스템과 24시간 운영에 높은 가치를 두고 있음을 보여준다. 일본에서는 심미성과 실용적 가치가 중요한 요인으로 확인되었다. 정돈된 매장 구조와 일관된 서비스 품질이 소비자의 신뢰와 만족을 높이는 요소로 확인 되었다. 반면, 중국에서는 쾌락적 가치를 기반으로 한 즐거움과 효율성이 중요하게 평가되었으며, 디지털 기술을 활용한 구매 경험을 선호하며 쇼핑 경험에 경제적 혜택에 높은 관심을 보였다.
본 연구는 선택속성과 소비가치, 지각된 유용성, 지각된 용이성이 구매 의도에 미치는 경로를 실증적으로 분석하였으며, 이를 통해 기업이 국가별 소비자 특성을 반영한 무인 편의점 운영 전략과 기술적 강화를 설계해야 함을 시사한다. 또한, 전통적 상거래의 한계를 극복하고 무인 서비스의 질적 성장을 위해 전략적 설계와 대안을 제시하였다.
무인 편의점 운영 기업은 소비자에게 유용한 시스템, 환경, 서비스를 효과적으로 제공할 수 있는 방향을 모색해야 하며, 본 연구는 다른 국가로의 소매업 진출에 필요한 전략과 설계 방향, 경쟁력 강화를 위한 중요한 기초 자료를 제공한다.| The onset of the Fourth Industrial Revolution and the COVID-19 pandemic have significantly accelerated the growth of unmanned stores. Leveraging advancements in information and communication technologies (ICT), companies have actively developed and operated various types of unmanned convenience stores in the markets of South Korea, Japan, and China. This study analyzes the effects of the selection attributes of unmanned convenience stores (convenience, aesthetics, communication) and consumption values (hedonic value, utilitarian value) on purchase intention through the Technology Acceptance Model (TAM). Additionally, a group multivariate analysis was conducted to compare the characteristics of the three countries and derive strategic implications tailored to each nation.
The findings reveal that in South Korea, utilitarian value and convenience significantly influence purchase intention, with a particular emphasis on simple payment systems and 24-hour accessibility. In Japan, aesthetics and utilitarian value were identified as key factors, as consumers highly value organized store layouts and consistent service quality, which enhance trust and satisfaction. Conversely, in China, hedonic value based on enjoyment and efficiency emerged as critical factors. Chinese consumers prefer shopping experiences enhanced by digital technologies and show strong interest in the economic benefits of shopping.
This study empirically examines the pathways through which selection attributes, consumption values, perceived usefulness, and perceived ease of use affect purchase intention. The findings underscore the need for companies to design unmanned convenience store strategies and technological enhancements that reflect the unique characteristics of consumers in each country. Furthermore, the study provides strategic recommendations and solutions to overcome the limitations of traditional commerce and promote the qualitative growth of unmanned services. For unmanned convenience store operators, identifying effective ways to provide useful systems, environments, and services to consumers is essential. This research serves as foundational guidance for companies aiming to expand into international retail markets by offering practical insights for strategic planning, design direction, and competitive strength enhancement.
- Author(s)
- 정원진
- Issued Date
- 2025
- Awarded Date
- 2025-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 편리성; 심미성; 소통성; 쾌락적 가치; 실용적 가치; 기술수용모델
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7141
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