두피클리닉의 탈모관리 실태 및 탈모고객 만족도 조사
- Abstract
- 본 연구에서는 탈모관리를 받고 있는 탈모고객을 대상으로, 탈모의 자각 증상, 탈모관리의 실태 및 탈모관리에 대한 만족도를 조사·분석하여 두피 클리닉의 발전방안을 제시함으로써, 효과적인 탈모관리를 위한 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다.
두피클리늬의 탈모관리 실태 및 탈모고객 만족도를 살펴보기 위해 서울 지역 8개 두피클리닉에서 탈모관리를 받고 있는 고객들을 대상으로 연구 대상자의 인구통계학적 일반적 사항, 탈모 자각증상, 탈모 관리실태 및 탈모관리 만족도의 4개 영역으로 구성된설문조사를 실시하고, 수집된 자료는 SPSS(Ver10.O) 프로그램을 이용하여 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 연구대상자의 일반적인 사항과 탈모 특성을 살펴본 결과 , 탈모유형은 연령별료는 30세 미만은 여성I형, 30~39세는 M자형, 40세 이상은 O자형이 가장 높은 비율로 나타났으며, 성별로는 남성은 M자형, 여성은 여성I형이 가장 높은 비율로 나타났다. 탈모 발생 원인으로는, 남성은 스트레스, 유전, 남성호르몬을 꼽았으며 여성은 스트레스,기타로 나타났다. 탈모로 인해 가장 어려운 점은, 남성은 외모 자신감상실, 이성교제 어려움을 여성은 외모 자신감상실, 우울증으로 나타났다. 두피유형은 남성은 지성이, 여성은 예민성이 가장 많았다. 전체로는 지성, 예민성, 보통, 기타 순으로 나타났다.
둘째, 연구대상자의 일반적인 사항과 탈모관리에 대한 인식 및 태도를 살펴본 결과, 탈모관리를 받는 이유에서 연령층별로는 30세 미만은 새로운 모발생성을, 30세~39세, 40세 이상은 추가적인 탈모방지로 나타났으며, 성별로는 남성은 추가적인 탈모방지, 여성은 새로운 모발생성이 가장 높은 비율로 나타났다. 탈모관리 장소는 남성은 한의원이, 여성은 미용실이 가장 높았으며, 건강상태가 나쁠수록 병원과 한의원에서 탈모관리를 받고 있었으며, 건강상태가 좋을수록 전문관리센터에서 탈모관리를 받는 비율이 높았다.
셋째, 업체유형별에 따른 탈모관리 실태를 살펴본 결과, 탈모 관리시간은 전문관리센터는 1시간~1시간 30분 미만, 미용실은 30분~1시간 30분 미만, 병원은 1시간~1시간 30분 미만, 한의원은 1시간 30분 이상이 가장 높은 비율로 나타났으며, 업체유형별 탈모관리 횟수는 전문관리센터는 2회와 4회가 미용실은 2회, 병원과 한의원은 4회가 가장 높게 나타났다. 업체 유형별 1회 탈모관리 비용은 전문관리센터는 5~10만원 미만, 미용실은 3~5만원 미만, 병원과 한의원은 5~10만원 미만으로 전체적으로 5~10만원 미만이 가장 높은 비율로 나타났다.
넷째, 업체유형별에 따른 탈모관리 만족도 및 개선점을 살펴본 결과, 탈모관리를 받을때 가장 중요한 점은 전체적으로 두피·모발에 맞는 전문제품 사용으로 조사되었으며,탈모관리 효과 시기는 3개월 이내와 6개월 이내가 거의 비슷한 비율로 조사되었다. 탈모관리의 만족도는 가격 만족도만 보통 수준을 나타났고, 서비스, 분위기, 탈모관리 프로그램, 관리사의 관리기술, 전체적인 만족도는 보통과 만족 중간 수준으로 나타났다. 탈모관리를 그만 두는 이유로는, 전체적으로 관리비용이 비싸다, 효과가 없다, 관리프로그램 불만, 최신기계설비 부족, 기타, 관리사 능력 부족 순으로 나타났다. 탈모관리에 필요한 사항으로는, 효과적이고 전문적인 관리프로그램 개발, 가격의 대중화, 관리사의 체계적이고 전문적인 교육, 기타 순으로 나타났다.
이 연구를 통해 두피클리닉의 탈모관리 실태와 만족도를 파악하였으므로 탈모고객 개개인의 맞는 탈모관리프로그램의 개발과 두피클리닉의 경영활성화에 도움이 될 것이다.|With the customers receiving management of hair loss as the subject this study aims at providing the basic material for the effective management by surveying and analysing their subjective symptoms of the loss, actual conditions of the management, and satisfaction with it, and presenting a plan for developing a scalp clinic.
In order to explore the actual conditions of the management by a scalp clinic and the customers' satisfaction with it, I had as the subject the customers receiving the management in eight scalp clinics located in Seoul. I made to them a questionnaire survey consisting of the four domains such as their demographic general things, subjective symptoms of the loss, actual conditions of the management, and satisfaction with it. The results from analyzing the collected data by using the program SPSS(Ver10.0) are as follows.
First, exploring their general things and characteristics of hair loss showed that for age-specific types of hair loss, Type Woman I occupied the highest percentage in those under 30, Type M letter in those between 30 and 39, and Type O letter in those in 40 or more and that for sex-specific ones, Type M letter occupied the highest percentage in men and Type Woman I in women. The reasons why loss of hair occurred included stress, heredity, and a male sex hormone for men and stress and others for women. The most difficult things due to the loss involved loss of self-confidence in appearance and difficulty in acquaintance with the other sex for men and loss of self-confidence in appearance and depression for women. For the types of scalp, men had the highest percentage of fatty scalp, and women sharp one. Overall, the types were shown in the order of fatty scalp, sharp scalp, ordinary scalp and others.
Secondly, exploring their general things and awareness of and attitude toward the management indicated that for the age range-specific reasons why they received the management, those under 30 included generation of new hair, and those between 30 and 39 and in 40 or more prevention of additional hair loss and that for the sex-specific reasons, prevention of additional hair loss occupied the highest percentage in men and generation of new hair in women. For the places for the management, an Oriental medicine clinic had the highest percentage in men and a beauty shop in women. The worse their condition of health became, they received the management in a hospital and an Oriental medicine clinic. The better it became, they did so in a professional management center.
Thirdly, exploring the actual conditions of the management by types of companies showed that for the time of the management, a time period between an hour and an hour and a half occupied the highest percentage in a professional management center, a time period between thirty minutes and an hour and a half in a beauty salon, a time period between an hour and an hour and a half in a hospital, and an hour and a half or more in an Oriental medicine clinic. For the frequency of the management by types of companies, two and four times occupied the highest percentage in a professional management center, twice in a beauty shop, and four times in a hospital and an Oriental medicine clinic. For the cost of one management by types of companies, the cost between fifty thousand won and hundred thousand won occupied the highest percentage in a professional management center, the cost between thirty thousand won and fifty thousand won in a beauty shop, the cost between fifty thousand won and hundred thousand won in a hospital and an Oriental medicine clinic, and overall the cost between fifty thousand won and hundred thousand won.
Fourthly, exploring a satisfaction with and an improvement of the management by types of companies showed that what was most important in receiving the management was use of professional products fit for scalp and hair, and that for the period when the management had an effect, the period within three months and the period within six months were in an almost similar percentage. For the satisfaction with the management, only the satisfaction with the price was in an ordinary level, whereas the one with service, atmosphere, hair loss management program, a manager's managing skill, and the whole was in the intermediate level between ordinary and satisfactory levels. The overall reasons for stopping the management included expensive cost of management, no effect, dissatisfaction with management program, lack of latest machine and installation, others, and lack of a manager's ability. What were necessary to the management included development of effective and professional management program, popularization of the price, the systematic and professional education for managers, and others.
This study which understood actual management of hair loss and hair losing customers' satisfaction with it in a scalp clinic will help the development of hair loss management program fit for an individual customer losing hair and the activated management of the clinic.
- Author(s)
- 이민선
- Issued Date
- 2006
- Awarded Date
- 2006-08
- Type
- Thesis
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6936
- Authorize & License
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