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노인장기요양보험 재가급여 서비스 만족도 연구

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Alternative Title
방문요양을 중심으로
Abstract
본 연구는 노인장기요양보험제도가 2008년 7월 시행됨에 따라 서비스 수혜자인 장기요양인정자(1~3등급) 중 방문요양서비스 이용 실태 및 만족도와 선호하는 서비스가 무엇인지 파악하여 그에 따른 개선방안을 강구하고자 시도하였다.
이를 위해 서울에 소재지를 둔 방문요양기관 5곳의 서비스 이용 대상자127명을 선정하여 우편발송 하였으며, 2008년 11월 13일부터 12월 1일까지 대상자 또는 보호자 작성 후 반송봉투로 회수된 105명의 설문지로 결과를 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 통계프로그램 12.0을 활용하였으며, 빈도분석, t-test, 단순상관관계분석(Pearson's Correlation Analysis), 교차분석을 실시하였다.
주요 연구 결과는 다음과 같다.
주대상자는 시설급여를 사용할 수 없는 3등급 인정자가 65.7%로 대부분을 나타냈으며, 연령대는 70대가 44.8%로 과반수 가까이 되었고, 성비 구성은 여자가70.5%를 차지하였다. 다음으로 본인 부담금을 부담하는 일반 대상자가 63.8%로 본인 부담금이 없는 기초생활수급자에 비해 상당히 높았다.
건강문제로는 거동불편이 23.6%로 가장 높게 나타났고, 다음으로 중풍과 고?저혈압, 치매가 각각 13%대로 나타났다. 상생활에서 다른 사람의 도움이 필요하게 된 기간은 5년 미만이 72.4%로 가장 높게 나타났으며 10년 미만도 19%나 되었다.
방문요양서비스를 선택한 이유로는 시설에 입소하면 가족과 격리되는 것 같다는 응답이 54.3%로 과반수 이상을 나타내었다.
서비스 이용실태에서는 신체활동지원이 46.3%로 빈도가 가장 높았으나 그에 비해 만족도의 빈도는 44.3%로 떨어졌다. 이는 아직 요양보호사들의 전문적인 케어 기술이 부족하다는 것으로 분석되며, 요양보호사의 교육체계 및 보수교육 강화되어야 할 것으로 보인다.
또한, 정서지원서비스의 경우도 16.8%의 빈도에 비해 만족하는 빈도가 16.2%로 조금 낮게 나타났는데 이는 방문요양서비스가 시작된 지 불과 몇 개월이 지나지 않아 아직 요양보호사와의 친밀감 형성이나 신뢰도가 쌓이지 않아 낮게 나타난 것으로 보인다. 그 외 일상생활지원이나 개인활동지원 등 가사도우미의 일을 처리하는 서비스는 이용 빈도보다 약간 높게 나타났다.
전체적으로 이용서비스 만족도는 95%를 상회하는 높은 만족도를 보였다.
본인부담 비용에서는 적당하다가 65.7%를 나타냈으며, 파견시간에서는 적당하다가 48.6%로 나타났고, 적당하지 않다는 37.1%로 나타났다 이는 파견시간의 부족으로 개인 부담으로 추가 비용을 지불하면서 추가서비스를 받는 대상자가 9.5%로 나타났는데, 서비스 시간이 적당하지 않다고 응답한 대상자가 37.1%라는 것은 현재 방문요양 최대 이용시간이 4시간이므로 서비스를 더 이용하고 싶지만, 추가비용의 문제로 서비스 이용을 포기한 것으로 보인다.
서비스 욕구조사에서 추가 되기를 희망하는 서비스로 재활을 위한 마사지가 20.0%롤 가장 높게 나타났다.
위의 결과를 통해 본 연구는 다음과 같은 사항들을 중요하게 보았다.
첫째, 재가급여의 자부담에 대한 경감 조치 및 가족수발자에 대한 현금급여를 확대 실시하여야 한다.
둘째, 노인장기요양보험의 근본 취지는 잔존능력의 유지에 있으므로 예방적 차원의 서비스가 제공되어야 한며, 등급외자에도 적용이 되어야 한다.
셋째, 요양보호사를 포함한 서비스 제공자의 세분화된 전문 훈련 과정이 필요하며, 전문적인 케어매니지먼트 제도를 도입해야 한다.|This study aims to explore an improved program of visiting medical treatment service. For this purpose the researcher chose 127 subjects located in Seoul area. After drawing up survey subjects and patrons from November 13, 2008 to December 1 of the same year, I analyzed the responses of the 105 returned questionnaire.
To analyze the collected questionnaire responses, I employed SPSS/WIN 12.0 statistical program for enforced frequency analysis, t-test, simple Person’s correlation analysis, and cross tab analysis.
The main findings are as follows.
Most of the subjects consisted of 65.7 percent of the third-class beneficiaries incapable of using facilities supplies. The seventies occupied 44.8 percent near to the half of age bracket and women are composed of 70.5 percent of sexual distribution ratio. The general subjects paying their share for themselves showed 63.8 percent high compared with the basic living standard welfare beneficiaries paying their share. In health problems, physical inconvenience indicated 23.6 percent most high and one after the other paralysis, high/low blood pressure, and dementia did 13 percent bracket respectively. With respect to daily life, less than 5 years, namely the period to need others’ help showed 72.4 percent most high, and less than 10 years did 19 percent. As the ground of visiting medical treatment service, in entering the facilities the subjects answering segregation from their families showed 54.3 percent more than the half of them. In actual condition of using service the frequency of baking up physical activity was most high as 46.3 percent, however compared with it that of satisfaction measurement went down as 44.3 percent.
The analysis is that medical treatment patrons are still poor in professional care skill and that educational system and supplement schooling should be enforced. Also, in case of emotional support service, the frequence of satisfaction was more or less low as 16.2 percent. The reason of low result is that familiarity of medical treatment patrons was not still formed and that their reliability is not accumulated because only a few months passed away since visiting medical treatment originated. Additionally the service of domestic assistants’ carrying out things, that is, support in daily life or individual activity was somewhat higher than use frequency.
As a whole, satisfaction perception level of medical treatment service showed high level exceeding 95 percent. The fitness of the cost the person pays showed 65.7 percent, that of dispatch time did 48.6 percent and the unfitting of it did 37.1 percent. The subjects receiving additional service showed 9.5 percent, paying additional cost as an individual charge owing to insufficiency of dispatch time. The 37.1 percent of respondents wanted more visiting medical care service time. The maximum usable time is limited 4 hours under current law. In the survey, the respondents wishing for additional care service means a massage for rehabilitation.
According to the above results, I argue that the following implications and suggestions are of great importance in this study.
The first, reduction arrangement against individual charge for allowances with a view to staying at home and extension of cash allowances for family assistants should be enforced above all.
The second, as the basic tenor aims to maintain survival ability the services of preventive dimension should be provided and applied to aging people except classes.
The third, the specialized professional train courses is essential to service donors including medical treatment patrons and the professional care management system should be introduced.
Author(s)
천민경
Issued Date
2009
Awarded Date
2009-02
Type
Thesis
Keyword
노인장기요양보험재가급여
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6809
Affiliation
한성대학교 행정대학원
Advisor
이성우
Degree
Master
Publisher
한성대학교 행정대학원
Appears in Collections:
사회복지학과 > 1. Thesis
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