OAK

金春洙 詩에 나타난 再生보티브 硏究

Metadata Downloads
Abstract
김춘수는 한국 詩壇에 있어 매우 독특한 詩風을 가지고 있는 詩人이다. 그의 무의미론은 관념이나 사회 집단 등에서 자유로워지고자 한 욕망의 표현으로서 시어가 가지는 의미성을 뛰어 넘어, 리듬을 통하여 의미를 전달하는 음악처럼, 언어에 있어 의미보다는 리듬을 중요시 하였는데, 이런 언어에 있어 관념의 배제는 그의 표현대로라면 "긴장된 장난"에 해당하는 것이다.
즉 긴장된 장난이 그의 시창작의 모토라고 할 수 있는데 이러한 시 이론을 우리는 흔히 "무의미 시론"이라고 한다. 이런 무의미 詩論의 사상적인 면은 그의 전 생애에 걸쳐 이루어진 것이지만 그것이 직접적으로 표출되기 시작한 것은 시집 「타령조·기타」에서부터 그 모습을 드러내기 시작하여 「처용」에 와서 본격적으로 그 모습을 드러내기 시작하였다. 이러한 독특한 개성의 詩人인 김춘수의 시 작품을 분석하고 연구하는데 있어 본고에서는 원형의 개념을 도입하여 그의 초기시를 중점적으로 검토하였다.
원형이 시·공과 종족과 문화를 뛰어 넘어 인류에게 보편적으로 나타나는 공통의 유사한 이미지를 말하는 것이라면 현대의 시인들에게도 원형은 그 모습을 드러내고 있으며, 이런 보편성이 문학에 나타나는 것은 당연한 사실이다. 신화나 설화 등에 있어 중요한 모티브 중의 하나인 재생 모티브, 특히 재생 모티브 중에서도 순환체계에 의한 재생의 모티브가 김춘수 시에 나타난 양상을 연구하였다.
여기서 김춘수에 있어 재생의 양식 즉 순환체계에 의한 재생의 양식은
A) 꽃(식물)의 재생 모티브
B) 물의 재생 모티브
C) 바람의 재생 모티브
등으로 분류하여 고찰하였다.
이 중에서도 특히 꽃(식물)의 재생 모티브가 아주 강하게 나타나고 있음을 살펴 볼 수가 있는데 이는 꽃(식물)이 가지는 풍요의 상징과 그리고 대지에 뿌리 박음과 지상으로의 상승이라는 이중의 성격 즉 인간이 가지는 현실과 이상의 추구라는 원형성이 강하게 나타난다고 보여진다.
원형은 현대 시인의 작품에 있어서도 의식적이든 무의식적 이든 그 모습은 변치않고 나타나고 있으며 이것이 문학에 있어 보편성을 드러내는 하나의 근거가 된다는 점은 부정할 수 없을 것이다.|Kim Chun-su is a poet who has demonstrated a very unique style of poems for Korean poetry circle. In order to free himself from the conventional conceptions or social collectivism, he attempted to apply "the theory of meaninglessmess" which is focused on rhythms as in music beyond the simple meaning of words. He describes "such exclusion of conception from words" as "strained plays".
In a nutshell, "strained plays" is his motto for creation of poems, and this attitude comprises his unique theory of poetry. And such a uniqueness in all is called Kim Chun-su's "theory of meaningless poetry". Although his theory as such had been framed over his entire life, it actually began to be expressed first in his anthology of poems titled "Taryong Rhythm and Others" and began to be featured on a full scale in his work "Choyong". In this study which aimed at examining his unique style of poetry, his earlier prototypes were analyzed concentratingly.
If we define prototype as "expressing a similiar, universal image which transcends time and space, race and culture, it may as well be exposed in the works of modern poets. In a way, most literary men and women have pursued such universality through their works. The rebirth motive which was one of the major motives for myth or tale or the rebirth motive which dictates the rebirth system in particular may characterize Kim Chun-su's poetry, and thus this motive was selected as theme of this study.
Kim Chun-su's modes of rebirth system are depicted as follows;
1) The rebirth motive for flower(plant)
2) The rebirth motive for water
3) The rebirth motive for wind
Among these the first motive is most strong in his poetry, which proves that he strived to depict the prototype of human nature, namely the pursuit of reality and ideal, through the richness/ rootedness/upward extension symbolized by flower (plants).
All in all, prototypes also appear in the works of modern poets consciously or subconsciously, which must guarantee the universality of literature.
Author(s)
최은석
Issued Date
1994
Type
Thesis
Keyword
김춘수재생보티브국어국문학
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6762
Affiliation
漢城大學校 大學院
Degree
Master
Publisher
漢城大學校 大學院
Appears in Collections:
한국어교육학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.