기업의 제품속성과 마케팅방법의 영향관계에 대한 연구
- Alternative Title
- 블로그 마케팅과 유튜브 마케팅을 중심으로
- Abstract
- 과학 기술의 발달과 함께 컴퓨터, 스마트폰이 등장하고 대중화됨에 따라 인터넷을 사용하는 사람들이 기하급수적으로 증가하고 있으며, 이와 함께 SNS 시장이 급속도로 성장하고 있다. SNS로 온라인의 활동 무대 옮겨가면서 사람들은 직접 정보를 생산 및 유통하게 되었으며, 기업 또한 SNS 소비자의 시선에 관심을 갖게 되어 SNS 마케팅의 중요성은 점점 더 확대되게 되었다. 블로그와 유튜브는 소비자들이 가장 많이 이용하는 SNS 플랫폼으로 그 영향력이 더욱 증가하고 있다.
SNS의 광고나 게시물에서 보면 검색을 통해 소비자들은 구매하고 싶은 상품을 블로그에서 자세한 후기와 설명을 찾아본다. 블로그에서 제품 후기를 작성하는 행위는 정보전달자와 제품 후기에 대한 신뢰성을 높이는 신호 역할을 한다. 또한 동영상 플랫폼 중 소비자들이 가장 많이 이용하고 있는 플랫폼은 유튜브로, 온라인 개인방송 서비스 시장에서 가장 큰 비중을 차지하고 있으며, 지속적이고 강력한 영향력을 가질 것으로 예상된다.
이러한 블로그와 유튜브는 마케팅 측면에서 적극적으로 활용되고 있다. 블로그와 유튜브가 구매 채널로의 역할을 담당하게 됨에 따라 이와 관련한 연구가 활발히 진행되고 있다. 하지만 주로 SNS 그리고 브랜드 간의 연관성을 규명한 연구들로 SNS 자체에 대한 연구가 대다수이며, 기업의 제품 속성과 마케팅 방법에 따른 제품신뢰 및 구매의도와 연관한 연구는 부족한 실정이다.
따라서 본 연구에서는 마케팅 측면에서 이미 널리 활용되고 있는 SNS 마케팅 중, 블로그 마케팅과 유튜브 마케팅을 중점적으로 기업의 제품속성에 따른 마케팅 방법이 제품 신뢰에 구매의도에 미치는 영향을 연구하고자 한다. 기업이 신제품 출시 시 제품 속성 중 실용재의 경우에는 어떤 SNS 플랫폼을 선택하여 소비자들에게 마케팅 전략을 세우고 접근해 나갈 것인가에 대해 시사점을 제시하고, 실무에 적용 가능하도록 하여 제품 신뢰와 구매 의도까지 이어지는 활용 방안을 연구하고자 하였다.
기업 제품 속성 중 하나인 실용적 속성과 마케팅 방법의 영향 관계에 대한 연구로, 마케팅 방법에서 블로그 마케팅과 유튜브 마케팅이 제품 신뢰와 구매 의도에 미치는 영향관계를 확인하고자 하였으며, 연구 대상의 연령은 제한하지 않았다. 설문지의 구성은 선행연구를 토대로, 검증 문항과 본 연구에 맞게 보완 및 수정한 항목들로 구성하여 실시하였다. 설문조사를 통한 자료 수집은 2020년 11월 2일에서 2020년 11월 8일까지 7일간 실시하여 253개의 설문을 확보하였으며, 결측치 없이 유효한 표본 전체 253부를 연구에 사용하였다. 설문의 척도는 5점 리커드 척도를 활용하였고, 수집 자료의 실증 분석을 위해 SPSS 22.0 통계 툴을 사용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰성 분석, 단순회귀분석, 다중회귀분석, 위계적회귀분석을 실시한 결과는 다음과 같다.
블로그 마케팅 관점에서 살펴보면 첫째, 실제성과 공감성은 제품 신뢰와 구매 의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 둘째, 블로그 마케팅에서의 제품 신뢰 역시 구매 의도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, 블로그 마케팅의 속성(실제성, 공감성)과 구매 의도와의 관계에서 제품 신뢰는 매개효과에 정(+)의 영향을 미친다. 이는 제품 출시 후 블로그 마케팅을 실행할 경우, 블로그의 실제성과 공감성을 적극 활용한다면 고객에게 제품 신뢰를 주고, 구매 의도에 긍정적인 역할을 한다는 것을 확인할 수 있다.
다음으로 유튜브 마케팅 관점에서 보면 첫째, 유튜브의 정보제공성과 독창성은 제품 신뢰와 구매 의도에 정(+)의 영향을 미치나, 유희성은 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 둘째, 유튜브 마케팅에서의 제품 신뢰는 구매 의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 유튜브 마케팅의 속성(정보제공성, 독창성)과 구매 의도와의 관계에서 제품 신뢰는 매개효과에 정(+)의 영향을 미친다. 기업에서 유튜브를 활용한 마케팅을 활용할 경우, 유희성에 집중하기보다는 정보제공성과 독창성에 초점에 맞춰 유튜브 마케팅 구성을 한다면 소비자에게 신뢰를 주고 구매활동까지 이어지게 할 확률이 높을 것이다.
SNS에는 다양한 채널들이 많지만 그 중 블로그와 유튜브 마케팅을 살펴봄으로써, 본 연구를 통해 기업에서 실용재적 제품을 마케팅 하고자 할 때 해당 플랫폼의 어떠한 속성을 중점적으로 공략할지에 대한 전략, 그리고 제품 신뢰는 구매의도로 이어진다는 점을 알고 마케팅 활동을 이어나간다면 적은 비용으로 최대 효과를 누릴 수 있을 것이다.
본 연구의 결과는 블로그와 유튜브를 활용하여 실용재를 구매하고자 하는 소비자에 대한 기초 자료를 제공함으로써, 마케팅 담당자가 블로그와 유튜브의 속성 및 특성을 파악하여 소비자의 제품 신뢰와 구매 의도를 향상시킬 수 있는 마케팅 전략을 수립하고 실행하는데 도움이 될 것이다.
키워드 : 블로그, 블로그 마케팅, 유튜브, 유튜브 마케팅, SNS, SNS 마케팅, 제품 속성, 실용재, 제품 신뢰, 구매 의도| With the development of science and technology, as computers and smartphones appear and become popular, the number of people using the Internet is increasing exponentially, and the SNS market is growing rapidly. As the stage of online activities shifted to SNS, people became the leaders of directly producing and distributing information, and as companies began to pay attention to the gaze of SNS consumers, the importance of SNS marketing became even more significant. Blog and YouTube are social media platforms that consumers use the most, and their influence is increasing even more.
When consumers see a product they want to buy in an advertisement or post on SNS, they search for detailed reviews or explanations on the Blog. Writing a product review on a Blog can serve as a signal to increase the credibility of the communicator and product review. Also, among the video service providing platforms, YouTube is the video service platform that consumers use the most as a channel for viewing content using smart devices, which occupies the largest proportion in the online personal broadcasting service market, and is expected to have the most sustained and strong influence.
These Blog and YouTube are actively used in terms of marketing. As Blog and YouTube play an intermediary role as a purchasing channel, research related to this is also actively progressing. However, most of the studies on SNS itself are mainly studies on the association between SNS and brands, and studies related to product reliability and purchase intention according to the product attributes and marketing methods of companies are insufficient.
Therefore, this study aims to verify the effect of marketing methods according to product attributes of companies on product trust and purchase intention, focusing on Blog marketing and YouTube marketing, among SNS marketing already widely used in marketing. When a company launches a new product, it presents implications on which SNS platform to choose from among the product attributes for practical products, establishes a marketing strategy and approaches consumers, and allows it to be applied in practice, leading to product trust and purchase intention. I tried to study the plan.
This is a study on the effect of marketing methods and practical attributes, one of the attributes of corporate products. In the marketing method, we tried to confirm the effect of Blog marketing and YouTube marketing on product trust and purchase intention, and the age of the study subjects was not limited. . The composition of the questionnaire was conducted based on previous studies, with verified items and items supplemented and revised for this study. Data collection through the survey was conducted for 7 days from November 2, 2020 to November 8, 2020, and 253 questionnaires were obtained, and a total of 253 valid samples without missing values were used for the study. A 5-point Likert scale was used as the scale of the questionnaire, and frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, simple regression analysis, multiple regression analysis, hierarchical regression analysis, using SPSS 22.0 statistical tools for empirical analysis of collected data. The results of performing are as follows.
From a Blog marketing perspective, first, it was found that practicality and empathy had a positive (+) effect on product trust and purchase intention, and second, product trust in Blog marketing also had a positive (+) effect on purchase intention. . Third, in the relationship between the attributes of Blog marketing (reality, empathy) and purchase intention, product trust has a positive (+) effect on the mediating effect. It can be seen that if Blog marketing is executed after product launch, if the actuality and empathy of the Blog are actively utilized, product trust is given to customers and it plays a positive role in purchase intention.
Next, from the viewpoint of YouTube marketing, first, it was confirmed that YouTube's information provision and originality had a positive (+) effect on product trust and purchase intention, but playability did not significantly affect. Second, it was found that product trust in YouTube marketing had a significant effect on purchase intention. Third, in the relationship between YouTube marketing attributes (information provision, originality) and purchase intention, product trust has a positive (+) effect on the mediating effect. When a company uses YouTube marketing, if it focuses on information provision and originality rather than on play, it is more likely to give consumers trust and lead to purchasing activities.
There are many different channels on social media, but by looking at Blog and YouTube marketing among them, strategies to focus on what attributes of the platform will be focused on when companies want to market practical products through this study, and product trust is the purchase. If you know that it will lead to the road and continue your marketing activities, you will be able to enjoy the maximum effect at a small cost.
The result of this study is to provide basic data on consumers who want to purchase practical goods using Blog and YouTube, so that marketers can understand the attributes and characteristics of Blog and YouTube to improve consumer product trust and purchase intentions. It will help you establish and execute a marketing strategy.
Keywords: Blog, Blog marketing, YouTube, YouTube marketing, SNS, SNS marketing, product attributes, practical goods, product trust, purchase intention.
- Author(s)
- 최고은
- Issued Date
- 2021
- Awarded Date
- 2021-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 블로그; 블로그 마케팅; 유튜브; 유튜브 마케팅; SNS; SNS 마케팅; 제품 속성; 실용재; 제품 신뢰; 구매 의도
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6740
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