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기업가정신이 비재무성과에 미치는 영향 연구

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Alternative Title
인문학적 소양의 조절효과를 중심으로
Abstract
기업은 다양해진 소비자 욕구를 충족하는 제품을 즉시에 출시하기 위해 신기술 및 핵심역량 강화를 위해 전력을 경주하여 외부환경 변화와 조화를 이루기 노력하고 있지만 경영에 대한 위기가 빈번히 발생하고 있는 현 상황에서는 기존의 가격 및 기술 차별화 전략이 아닌 인간에 대한 이해와 인간본성 충족이라는 인문학이 경영의 새로운 활력소로 등장했다. 본 연구는 기업가정신이 경영성과 중 비재무성과에 영향을 미치는지에 초점을 맞추고 있으며, 또한 인문학적 소양은 기업가정신과 비재무성과간의 영향관계에 있어 조절역할을 하는지에 대하여 실증적으로 분석해 보고자 하였다.
본 연구의 결과와 시사점을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 기업가정신의 위험감수성, 혁신성, 진취성은 비재무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며,
둘째, 기업가정신의 위험감수성, 혁신성, 진취성이 비재무성과에 미치는 영향에 대하여 인문학적 소양이 조절작용을 하는지 알아보기 위하여 조절효과 검정을 실시한 결과, 조절효과가 상호작용항이 추가된 3단계에서 설명력이 유의하게 증가하여 인문학적 소양은 비재무성과에 미치는 영향을 강화하는 것으로 나타났다. 결론적으로 기업가의 인문학적 소양이 높을수록 비재무성과를 높인다는 연구결과를 확인할 수 있었다.
본 연구 과정에서 다음과 같은 한계성을 가지고 있었으며, 향후에는 연구의 차원을 한 단계 높일 수 있는 방안을 제시하고자 한다.
첫째, 본 연구에서는 이메일과 팩스를 활용한 설문지 형식을 이용하여 임직원으로부터 자기보고 방식의 자료 수집을 하였는바, 이에 따라 설문자의 성실성과 응대 태도에 따라 조사결과에 많은 영향을 미칠 수 있는 점을 피하기 어려운 한계성이 있을 수 있다.
둘째, 회사의 규모 등에 따라 기업가정신이 비재무성과에 영향을 미치는지 더나가 인문학적 소양이 기업가정신과 비재무성과간의 영향관계에 조절역할을 하는지 다를 수 있는 점을 감안하여 보다 세분화된 연구가 필요하며, 특히, 표본 모집에 있어 중소기업과 대기업간 차이가 상존하는 바 이에 대한 추가연구가 필요하다.
|Despite their efforts to relentlessly fulfill demands of consumers, and develop core competencies and new technology in order to harmonize with external factors, organizations inevitably suffer from management crises. Such crises may seem to be mitigated by comprehending 'humanities discipline' at a deeper level and understanding the mechanism of instinctive fulfillment, rather than attaching to previous strategies involving price or technology differentiation.

This study focuses on whether entrepreneurship has may effect of non-financial performances, and also examines empirically whether humanities literacy plays a moderating role in the relationship between entrepreneurship and non-financial performances.

The result and implication of current study are summarized as follows:

First, an entrepreneur's major traits including risk appetite, innovative thinking and progressiveness were shown to have positive effects on non-financial performances.

Secondly, I examined whether humanities literacy has any effect on the relationship between those traits and non-financial performances, which is found to have significantly increased explanatory capacity. Therefore, the humanities literacy is deemed to have a positive impact on non-financial performances. In conclusion, I could identify a positive relationship between an entrepreneur's level of humanities literacy and their non-financial performances.

The following limitations were found in this research process, and I suggests ways to increase the level of future research,

First, the current study relied on self-reported data gathered by employees using e-mails and fax, hence may have been a limitation on the data due to participants' sincerity and response attitude.

Secondly, a more detailed study is needed considering the size of an organization may have on the relationship between an entrepreneur's traits and their non-financial performances, and furthermore, whether humanities literacy has a controlling role in mitigating the influence on relationship between entrepreneurship and non-financial performances. Particularly, more researches ought to be done due to the sample selection and size differences between SMEs and large corporations.
Author(s)
이승재
Issued Date
2018
Awarded Date
2018-02
Type
Thesis
Keyword
기업가정신비재무성과인문학적 소양
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6714
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
최창호
Degree
Master
Publisher
지식서비스&컨설팅대학원 지식서비스&컨설팅학과
Appears in Collections:
지식서비스&컨설팅학과 > 1. Thesis
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