기술지원성과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
- Abstract
- 지방자치제가 실시되면서 지자체와 정부가 공동으로 자금을 지원하고 정부출연연을 통하여 연구개발사업의 하나인 기술지원사업을 실시해 오고 있다. 이에따라 기술지원서비스체계의 개선과 아울러 지방중소기업의 발전을 촉진 시키고 기술지원사업의 투자효율성을 제고하기 위해 우선 기술지원서비스에 대한 만족도, 기술지원서비스의 품질도, 지원기관과 수혜업체 간의 조직신뢰도를 투입(독립)변수로 기술적성과를 성과(종속)변수로 성과에 관한 실증분석을 실시하였다.
투입변수와 성과변수 사이의 연관성을 보기 위하여 상관관계분석을 실시하였고 가설의 검증을 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 상관관계분석의 결과 투입변수인 만족도, 품질도, 조직간 신뢰도와 기술적 성과사이에 유의한 상관관계를 가짐으로 가설을 검증하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 상관관계분석을 실시한 결과 만족도, 품질도, 조직간 신뢰도 모두가 기술지원서비스의 직접적인 일차적 성과인 기술적 성과에 통계적으로 유의한 영향을 미침으로 세 가설은 모두 검증되어서 채택된다. 만족도와 품질도는 양의 영향을 미치며 만족도가 품질도 보다 높은 영향을 미치고 조직간 신뢰도는 음의 영향을 미친다. 세 투입변수 모두의 설명력은 66% 이다.
지방중소기업의 발전을 촉진 시키고 기술지원사업의 연구개발투자효율성을 제고하기 위해서는 우선 기술지원기관의 기술지원서비스에 의한 수혜업체의 직접적인 일차적인 성과인 기술적 성과를 높여야한다. 이를 위해 우선 기술지원기관의 기술지원서비스에 대한 수혜업체의 만족도와 기술지원서비스의 품질도를 향상 시켜야한다. 그리고 향후에는 수혜업체의 지속적 성장이라는 궁극적 목표를 달성하기 위하여 기술지원에 따른 수혜업체의 직접적인 일차적 기술적 성과를 간접적인 이차적 상업적 성과로 변환 시키는 데 영향을 미치는 요인에 관한 연구가 필요하다.|National Research Institutes founded by government have been performing ‘Technology Support Program“ with the fund both from national and local government since the execution of local autonomy. The satisfaction on technology support service, the quality of technology support service and the trust between a national research institute, which is a technology support institution, and an a benefit company were used as the independent(input) variables and the technological output was used as the dependent(output) variable in order to upgrade the technology support service, promote local, small and medium enterprises and improve the efficiency of the national and local government investment.
Analysis of the correlation between the independent(input) and dependent(output) variables was carried out to identify the interrelationship among them, and the multiple regression analysis was performed to verify proposed hypotheses. It was demonstrated that there are statistically significant correlations among the satisfaction, the quality, the trust and the technological output. As a result, the multiple regression analysis was done to verify the proposed hypotheses and it has been shown that the effect of each of all the three input(independent) variables on the technological output(dependent variable) was statistically significant and ,therefore, all the three hypotheses were verified and accepted. The effect of the satisfaction and the quality on the technological output was positive and the effect of the satisfaction on the technological output was higher than the effect of the quality. The effect of the trust was negative. All the three input variables of the satisfaction, the quality and the trust explained 66% of the technological output.
First of all it is desirable to upgrade the first, direct technological output of benefit enterprises by providing them with better technology support service of technology support institution to promote local, small and medium enterprises and improve the efficiency of the national and local government investment. To initiate technology support service improvement it is necessary to increase the satisfaction of benefit enterprises on the technology support service of a technology support institution and the quality of technology service. And then ,in the near future, it is needed to study the variables affecting on the transformation of the first, direct technological output, which is derived from the technological support of a technological support institution, to the second, indirect commercial outcome in order to achieve a sustainable growth of benefit enterprises.
- Author(s)
- 조두현
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 기술지원사업; 기술지원서비스; 만족도; 품질도; 조직간 신뢰; 기술적성과
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6709
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