국내 디자인 컨설팅 산업의 현황과 발전방안에 관한 연구
- Abstract
- 기업가치와 상품 경쟁력의 새로운 척도로 디자인의 중요성이 부각되고 있으며, 기업 경영의 전략적 수단으로서 디자인의 역할에 대한 관심이 크게 고조되고 있다. 특히 우수한 디자인을 통해 기업 성과를 극대화시키고 브랜드 경쟁력을 확보하기 위한 기업의노력들도 심화되고 있다. 이러한 시대적 상황에서 기업 목표의 실현과 상품 경쟁력 제고를 효과적으로 지원하기 위한 외부 전문가 집단인 디자인 컨설팅 회사의 역할이 점차 중요해지고 있다. 그러나 아직까지 국내의 디자인 컨설팅 산업은 단편적언 디자인 개발 용역 차원에 머무르고 있으며 기업 경영의 통합적 관점에서 디자인의 본질적 문제에 효과적으로 접근하지 못하고 있는 실정이다. 디자인 컨설팅 산업의 성장과 경쟁력 강화를 위해서는 오늘날의 복잡한 시장환경과 기업경쟁이라는 관점에서 디자인 컨설턴트의 역할을 새롭게 조명하는 것이 필요하며, 동시에 현 컨설팅 산업이 안고 있는현실적 문제점에 대한 이해와 이를 해결하기 위한 구체적인 발전전략이 요구된다.
본 연구의 목적은 디자인 컨설팅의 역할을 재조명하고 우리나라 디자인 컨설팅 산업의현황과 문제점을 파악함으로써, 향후 디자인 컨설팅 산업의 성장을 위한 발전 방안을 제시하는데 있다. 이를 위해서 먼저 문헌 연구를 통해 디자인 컨설팅에 대한 개념과 역사적 변천사의 이해와 타 분야 컨설팅과의 속성비교를 통해 디자인 컨설팅의 기능과역할을 재정립하고자 하였다. 이와 병행하여 국내 디자인 전문 회사들을 대상으로 구조화된 설문조사를 실시하여 국내 디자인 컨설팅 산업의 현황과 문제점을 구체적으로 파악하고자 하였다. 설문 조사는 산업자원부에 등록되어 있는 공인 디자인 전문회사를대상으로 실시되었으며, 이메일을 통한 설문지 배포·회수 방법으로 총 130개의 샘플을 확보하였다. 수집된 설문지의 분석과 선행된 문헌 연구의 종합 분석을 통해, 향후 우리나라 디자인 컨설팅 산업의 성장과 경쟁력 제고를 위한 통합적인 발전방안을 최종적으로 제안하였다.
설문 조사의 결과, 국내 디자인 컨설팅 산업의 문제점은 크게 외적 요인과 내적 요인으로 요약되었다. 외적 요인은 디자인 컨설팅 산업을 둘러싼 환경적·제도적 요인으로써, 기업의 디자언에 대한 의식 수준과 비용 지불의 부담에 대한 문제점으로 나타났다.이와 함께 디자인 컨설팅에 대한 실무기반의 연구와 타 분야와의 연계 부족, 전문 인력 양성·훈련 프로그램 취약 등도 주요한 문제점으로 나타났다. 내적 요인은 디자인 컨설턴트의 인적 요인과 디자인 컨설팅의 수행체계적 요인으로써, 디자인 전문회사의 컨설팅 비즈니스 마인드 부족과 디자이너의 전문성 부재, 체계적인 컨설팅 프로세스 및 방법론의 취약, 사내 디자이너 재교육 프로그램의 부재 등이 주요 문제점으로 나타났다.
이상 문헌 연구와 설문 조사를 통해 본 연구의 결과로 제기된 발전 방안은 크게 다음 세 가지로 요약될 수 있다. 첫째, 디자인 산업의 기반 조성에 대한 내용이다. 이를 위해서는 디자인 컨설팅에 대한 기업의 이해와 중요성에 대한 인식 전환이 시급하게 이루어져야 하며, 기업 측면에서 디자인 컨설팅을 경영 목표의 실현을 위한 적극적인 수단으로 활용할 수 있는 환경이 조성되어야 한다. 특히 디자인을 비용이 아니라 투자의개념으로 보는 인식의 전환이 시급히 기업들에게 확산되어야 할 것으로 보인다. 둘째,디자인 컨설턴트의 전문성 제고와 관련된 내 용이다. 디자인 대학에서도 기초적인 컨설턴트 자질 배양을 위한 교육이 이루어져야 하며, 특히 산업계에서는 전문 컨설턴트를 양성하기 위한 집중화된 프로그램이 마련되어야 한다. 디자인 전문회사 자체적으로사내 디자이너들을 기업 경영의 통합적 역량을 갖춘 컨설턴트로 육성시키기 위한 자구책도 요구된다. 셋째, 디자인 컨설팅 수행체계 및 방법론의 구축에 대한 내용이다. 전문적인 디자인 컨설팅 업무를 효과적으로 수행할 수 있도록 컨설팅 수행체계를 정립하고 다양한 방법론을 개발하는 것이 중요하다. 컨설팅 프로세스와 방법론은 컨설팅 결과의 질적 수준을 결정한다. 특히 디자인 분야 별로 특성화된 전문 컨설팅 도구와 프로세스의 개발은 향후 디자인 컨설팅 산업의 질적 성장을 위해서 시급히 확립되어야 하는 분야이다.
디자인 컨설팅 산업은 디자인 전략을 경영의 핵심 자원으로 사용하여 기업의 성공적 도약을 제안하기 위한 목적으로써 성장 가능성이 높은 지식기반 산업이다. 디자인 컨설팅 산업이 경쟁력을 갖고 성장하기 위해서는 앞선 설문조사를 통해 도출된 내·외적요인에 대한 총합적인 해결 방안이 모색되어야 할 것이다. 특히 디자인 컨설팅 산업의발전을 위해서는 내·외적 요인 모두가 공통적으로 안고 있는 디자인 컨설턴트의 전문성 확보가 가장 중요한 관건인 것으로 보인다. 디자인 컨설턴트의 능력 제고를 위해서디자인 컨설턴트의 전문성 확보와 자질 향상을 위한 체계적인 프로그램 마련과 시스템정립이 필요하며, 이는 향후 디자인 컨설팅 산업이 지식기반의 고부가가치 산업으로 체질 개선하느냐 마느냐를 결정하는 핵심적인 요인이 될 것이다.|Nowadays, the importance of design as a new standard of business values and product competitiveness is highlighted more and more, and keen attention to the role of design as a strategic tool for business management is growing. Especially the efforts of the business to maximize its outcome and to secure its brand competitiveness through excellent design become intensified. Under the circumstances, the assisting role of design consulting firm, as an effective professional outsourcing, grow bigger in realizing the business goal and enhancing the product competitiveness. The domestic design consulting, however, stays at only some shallow design developing service not to reach the level that address the design from the integrated perspective of business management. For the growth and competitiveness of design consulting business, we should illuminate the role of design consultant in the view of the present situation, and find out the practical problems in design consulting business and furnish actual developing strategy to solve those problems.
The objective of this study is to make suggestions for the growth of design consulting business through illuminating the role of design consulting and finding out the present status and problems of Korean design consulting business. For this, the first task was to understand the concept of design consulting and its change in history through literature research, and tried to seek the right direction of design consulting business. In the process, poll to domestic design firms was performed to find out specifically the current status and problems of the business. This poll involved the specialized design firms registered with the Ministry of Commerce, Industry and Energy, and was done through E-mailing into retrieving 130 samples. On the basis of retrieved samples analysis and above mentioned literature research, unified suggestions for the growth and competitiveness of Korean design consulting business were made.
From the poll, the problems in domestic design consulting business can be summarized into two aspects, external and internal. The external aspects were environmental and institutional factors, main problems of which were the industry's conception of design and its attitude for the cost. With this, the lack of connected research between design consulting studies and other fields and enough education and training programs for professionals were also counted as problems. Internal aspects can be explained as a human resource factor of design consultant and a methodological factor of design consulting. The main problems were weak consulting business mind in design firm, lacking professionalism in designers, non-systematic process and shaky methodology in consulting and the absence of designer retraining programs within the firm.
The suggestions from the poll research and literature study can be summarizes as these following three; First thing is about establishing the base for design business. The industries urgently need to renovate its understanding toward design consulting and raise their awareness. The business group should make good use of the design consulting as a tool to realize its business goal. Especially, they should change the old thinking into a new one that design is a investment, not a cost. Second, design consultants I professionality should be raised. The basic consulting ability should be cultivated in design college and the industry should offer concentrated training programs for design consultants. Within the design firms is needed a self-help plan to educate their designers into capable consultants for unified business management. The third suggestion is related to building design consulting process and methodology. Building a consulting process and developing various methodology is important for efficient, professional design consulting. The consulting process and methodology decides the quality of consulting result. Especially the development of specialized tool and process by the specific design field must be prompted for the qualitative growth of the design consulting business.
Design consulting is a business potential to promote successful takeoff of a business group through using the design strategy as a key business management resource. To grow with competitiveness, the design consulting business should find out inclusive solutions to the external and internal problems derived from the above mentioned poll research. Securing the professional design consultant seems to be the most crucial factor to garner the growth of design consulting business, for the both of external and internal aspects include the professionals problem. To raise the design consultants' ability, education and training programs for design consultants should be developed and carried out.
- Author(s)
- 이영숙
- Issued Date
- 2006
- Awarded Date
- 2006-08
- Type
- Thesis
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6587
- Authorize & License
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