OAK

국가기록원 서울기록관의 교육서비스 확대를 위한 진로체험 프로그램 참여자의 만족도 분석

Metadata Downloads
Abstract
기록관은 사회교육기관으로서 이용자에게 다양한 프로그램과 교육서비스를 제공하고 있다. 자유학기제와 더불어 2015년부터 운영을 시작한 기록관의 진로체험 프로그램 또한 기록관에서 제공하는 교육서비스의 일환으로써 현재까지 활발하게 운영되고 있다. 하지만 기록관의 진로체험 프로그램은 운영의 초기 단계로, 프로그램 참여자들의 만족도 평가조차 기록관 내에서 단편적으로 이루어지고 있다. 따라서 참여자들의 구체적인 만족도 및 요인을 파악 할 수 없으며, 따라서 만족도 분석을 통한 프로그램의 개선방안을 제시 할 수 없다. 기록관 진로체험 프로그램은 기록관의 잠재적 이용자이자 후원자일 수 있는 학생들에게 기록 및 기록관에 대한 인식을 확산시킬 수 있는 중요한 프로그램이다. 따라서 본 연구에서는 기록관 진로체험 프로그램 참여자의 만족도를 조사하여 만족도에 차이를 보이는 요인과 영향 요인을 파악하고, 보다 나은 기록관의 교육 서비스 제공과 프로그램 이용자의 만족도 증진을 위한 운영방안을 제시하고자 한다. 이 연구를 수행하기 위하여 진로체험 프로그램을 운영하는 기록관 중 가장 참여가 활발한 서울기록관의 진로체험 프로그램에 참여한 6개 중학교 8개 학습 203명의 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문의 결과를 토대로 전반적인 만족도와 만족도에 차이를 보이는 요인과 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 차이를 보이는 요인의 분석 결과 프로그램 유형별 만족도는 응답자들이 생각하는 진로체험 프로그램의 핵심요소와 프로그램의 참여 유형에서 차이를 보였고, 전반적인 내용 만족도에서는 진로체험 프로그램의 핵심요소와, 진로 인식도, 사전 교육 여부에 따라서 차이를 보이는 것으로 나타났다. 영향요인의 분석 결과로는 운영적 측면에 요인이 특강, 체험, 견학 프로그램의 유형별 만족도에는 모두 진행자에 대한 영향이 가장 컸으며, 다음으로 청결도 및 온습도의 순이며. 그 외의 참여인원수와 시간은 보다 적은 영향을 미치고 있다. 내용 만족도에 영향을 미치는 특강, 체험, 견학 프로그램의 운영적 측면 요인 진행자, 청결도, 온습도, 참여인원수, 시간의 순으로 유사하였다. 하지만 내용적 측면 요인은 프로그램의 유형에 따라 상이하게 나타났다. 특강은 기록의 중요성, 체험은 기록관 관련 직업의 필요능력, 견학은 기록관의 근무환경 요인이 각각 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이러한 분석결과를 토대로 서울기록관 진로체험 프로그램의 개선방안을 네 가지로 제시하였다.
첫째, 특강, 체험, 견학 프로그램의 유형별 내용 특성화를 통하여 각 프로그램에서 더욱 중점적으로 다루어야 하는 내용에 비중을 두고, 집중적으로 다루는 것이 각 프로그램의 만족도 증진에 효과적일 것이다.
둘째, 진행자에 대한 지속적인 평가, 프로그램의 만족도에 영향을 미치는 운영적 측면 요인은 프로그램의 유형별 만족도와 내용 만족도 모두 진행자에 대한 영향이 가장 크고, 프로그램의 운영 및 교육의 역할을 수행하는 진행자에 대해서 평가가 이루어지지 않고 있다. 따라서 진행자의 자질과 능력에 대한 평가를 진행하고, 개선해나가야 한다.
셋째, 기록관의 사전 인식 증진을 위한 사전교육 실시, 사전 인식에 따라서 전반적 내용 만족도에 차이가 있으며, 사전인식을 증진시키기 위한 활동으로서 효과적인 학교에서 진행하는 사전 교육의 운영이 필요하다.
넷째, 협업관계 구축, 기록관 진로체험 프로그램은 학교와 협업관계 구축을 통해 기록관에서 자체적으로 개선 할 수 없는 문제의 개선을 통하여 보다 나은 진로체험 프로그램을 제공할 수 있을 것이다.
| The Seoul Records Center as a social education institute provides the users with various kinds of programs and educational service. The Career Experience Program that started to be operated from 2015 by this Center under the Free Semester System has been operated actively until now as a part of the Educational Service. However, the Satisfaction Assessment of the Career Experience Program by the Center is implemented only fragmentarily within the center under the initial period of the operation. Therefore, it is impossible to comprehend the accurate satisfaction levels and factors of the participants with such a fragmental analysis. Therefore, it is impossible to suggest any methods for improvement of the program through such an analysis. However, the Career Experience Program done by the Records Center is an important program under which the Center can expand some affirmative recognition of the records and records center by the students who can be the potential users and supporters of the Center. Therefore, in this Study, it is intended to implement a survey on the satisfaction levels of the participants in the Career Experience Program implemented by the Seoul Records Center , to study the factors making and influencing the differences between the satisfaction levels of the users and to suggest the operation method for improving the satisfaction levels of the program users as well as to provide them with better education service by the Center.
To implement this study, a survey was implemented targeting on 203 students from 8 classes of 6 middle schools who most actively participated in the Career Experience Program operated by the Seoul Records Center. Based on the results form the survey, there was an analysis of the overall satisfaction levels of the participants and the factors making and influencing the differences between the satisfaction levels of the participants. As the results from the analysis of the factors making such differences, it was found that the satisfaction level for each program type was different from each other due to some differences between the core elements of the Career Experience Program and the participation types that are considered by the respondents and the differences of the satisfaction levels on the overall contents are made depending on the core elements of the Career Experience Program, the cognition levels on career and whether a participant was educated in advance or not. As the results from the analysis of the influencing factors, from the operational perspective, it was found that the satisfaction levels of the participants in special lectures and the experience and field trip programs were influenced the most by each anchorperson, next, by the cleanness and finally the temperature & moisture levels, in the descending order. On the other hand, it was less influenced by the number of the participants and the length of time. From the contents perspective, the factors influencing the participants' satisfaction levels were also similar to the order of the operational perspective, that is, each anchorperson, the cleanness, temperature & moisture levels, the number of participants and the length of time in the descending order. However, the factors from the contents perspective, there were differences depending on the types of programs. It was found that a special lecture was influenced the most by the importance of records, an experience program was done the most by the abilities necessary for a records center-related job and a field trip program was done the most by the working environments of the records center.
Based on the results from the analysis, four (4) methods for improving the Career Experience Program of the Seoul Records Center are suggested as follows.
First, it may be more effective to improve the satisfaction levels of the participants in each program by dealing with some contents intensively while focusing on the contents to be dealt with more intensively for each program through the contents specialization for each program, that is, a special lecture, an experience program and a field trip one.
Second, it is necessary to assess the abilities of each anchorperson continuously. From the operational perspective, as the factors influencing the most the satisfaction levels of the participants in each program, the satisfaction levels on each type of program and the contents of each program are influenced by each anchorperson. But, any assessment on each anchorperson who operates a program and plays a role as an instructor has not been implemented. Therefore, some kinds of assessments on the talents and abilities of an anchorperson must be implemented and should be improved continuously.
Third, the satisfaction levels of the participants on overall contents were different depending on whether each participant was educated in advance for the improvement of the prior recognition of the Records Center or not and the levels of prior recognition of each participant. As an effective activity for improving some prior recognition, it is necessary to operate a prior education program to be implemented at each school.
Fourth, it is recommended to establish some collaboration relationship with some schools. it may be possible that the Records Center can provide a better Career Experience Program through the improvements of some problems which could not be improved by the Center itself before by establishing the collaboration relationship with each school.
Author(s)
박재영
Issued Date
2017
Awarded Date
2017-08
Type
Thesis
Keyword
서울기록관서울기록관 기록정보서비스. 서울기록관 교육서비스서울기록관 진로체험진로체험 프로그램 만족도
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6570
Affiliation
한성대학원
Advisor
정경희
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
문헌정보학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.