교육훈련이 인적자원성과 및 조직몰입에 미치는 영향
- Alternative Title
- 경영진 관심의 조절효과를 중심으로
- Abstract
- Human resource development of a company plays an important role on increasing not only individual competence but also organizational performance. There have been many studies in which training & education to employees will have a positive influence on management performance, job satisfaction and organizational commitment. There have been, however, relatively few studies in which management interests on training & education may have an effect on control the performance of human resources and organizational commitment.
In this study based on the case of a Korean top tier H bank, I tried to do an empirical analysis about the influence of the training & education which affects job competence - human resource and organizational commitment.
I framed and presented a hypothesis based on the study model that training & education is an independent variable while performance of human resources as an employee’s individual achievement and organizational commitment as a company’s achievement are dependent variables.
The evaluation result of the hypothesis showed that the training & education had an effect on the employees’ job performance and their commitment. The data showed that top management interests had little significance on control effect in respect of correlation between training & education and performance of human resources, while top management interests had significant control effect in respect of correlation between training & education and organizational commitment.
It is very important for a company to get organizational performance by attracting employees’ active participation and by improving employees’ job competence through training & education. Unfortunately it is very difficult to see companies focusing actively on the training & education. It is because the investment on training & education is regarded as non-performing cost with an excuse that some employees could leave the company after costly training & education program or labor management relations could be unstabilized.
If the company, however, provides opportunities for its employees to improve job competence through training & education, the employees would not only perform better but also be satisfied with their workplace because they would have more chances for higher salaries, promotion and career development. In addition, they may want to contribute more to the company and stay longer with the organization because they feel loyal to the organization that supports and gives opportunities to grow. From these perspectives the study was started.
This study shows analytical data of how training & education of a company and top management interests on training & education influence the performance and commitment of the people in the organization. Framing training & education as an independent variable, individual performance and organizational commitment as dependent variables, and top management interests as an moderating variable, this study looked into the corelation of those variables’ interactions. For the analysis of the study, I chose H bank, one of top tier banks in Korea, and did survey to the bank employees because I thought the effect of the training & education could be visualized and evaluated in a relatively short time. I got meaningful and measurable replies from 301 out of 486 employees in H bank. I evaluated the hypothesis using hierarchical regression analysis and got the results as follows.
Firstly training & education increases the performance of human resources. Secondly, training & education has a positive influence to organizational commitment. Thirdly the top management interests have a statistically significant effect on organizational commitment but they did not have a significant effect on the performance of human resources. Upon the basis of the analysis results, this study suggests academic implications and practical applications. In addition this study remains the limitation of itself and discusses for the direction of further studies to come.| 기업의 인적자원개발은 종업원들의 직무역량 향상뿐만 아니라 조직성과 향상에 있어서도 중요한 역할을 수행하고 있다. 인적자원의 중요성으로 종업원교육훈련을 통한 경영성과나 직무만족, 조직몰입에 긍정적인 영향을 미친다는 연구는 많이 이루어지고 있지만, 교육훈련에 대한 경영진의 관심이 인적자원성과나 조직몰입에 조절역할을 할 수 있는가에 대한 연구는 거의 이루어지지 않고 있다. 본 연구에서는 제1금융권 H 은행을 대상으로 인적자원개발의 일환인 기업의 교육훈련이 직무역량 즉 인적자원성과와 조직몰입에 미치는 영향에 대한 실증적 분석을 시도하고자 하였다.
교육훈련을 독립변수로, 종업원들의 개인적인 측면에서의 성과인 인적자원성과와 기업의 측면에서의 성과라고 볼 수 있는 조직몰입을 종속변수로 연구모형을 설계하였고 가설을 제시하였다. 가설검증 결과, 기업의 교육훈련은 종업원들의 직무역량 향상과 조직몰입에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 교육훈련과 인적자원성과와의 관계에 경영진 관심 조절효과는 통계적으로 유의미하지 않는 것으로 나타났으나, 교육훈련과 조직몰입 간의 관계에 경영진 관심은 통계적으로 유의미한 조절효과를 보이는 것으로 나타났다.
교육훈련을 통해 종업원들의 적극적인 참여를 이끌어 내고, 종업원들의 직무역량이 향상됨으로써 조직에서 원하는 성과를 이끌어 내는 것이 매우 중요하다. 그러나 실질적으로 교육훈련에 적극적으로 나서는 기업들은 그리 많지 않다. 교육 훈련 이후의 종업원들의 이직 혹은 고용관계 불안정 등의 이유로 종업원 교육에 대한 투자가 단순 비용으로 여겨지고 있기 때문이다.
하지만 반대로 종업원들에게 교육훈련을 통해 직무능력 향상이나 역량개발의 기회를 제공한다면, 종업원들은 급여상승이나 승진기회, 경력개발 등의 외재적 보상을 얻을 기회가 높아지기 때문에 개인의 직무역량 뿐만 아니라 직무 만족 등이 높아질 수 있다. 이와 더불어 자신에게 성장의 기회를 제공해주고 지원을 해준 조직에 보답을 하고자 하는 호혜성이 작용을 하여 기업에 대한 애착심이나 조직몰입 등이 증가할 뿐만 아니라 이직률이 낮아질 수 있다. 본 연구는 이와 같은 관점에서 연구를 시작하였다.
본 연구에서는 기업의 교육훈련이 인적자원성과 및 조직몰입에 미치는 영향과 이들 간의 관계에 있어 경영진 관심이 어떠한 영향을 미치는지에 관하여 실증분석을 하였다. 교육훈련을 독립변수로, 종업원들의 인적자원성과와 조직몰입을 종속변수로, 경영진의 관심을 조절변수로 설정하여 이들 간의 관계를 살펴보았다. 연구 분석을 위하여 직무역량 향상의 기회를 적극적으로 제공하고, 교육훈련의 성과가 단시간 내에 가시적으로 나타나는 금융권을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 국내 제1금융권 H 은행 종업원들을 대상으로 총 486명에게 설문조사를 실시하여 301명으로부터 분석 가능한 응답을 받았다. 위계적 회귀분석을 활용하여 가설 검증을 하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다.
첫째, 교육훈련은 인적자원성과를 높이는 것으로 나타났다. 둘째, 교육훈련은 조직몰입에 긍정적인 영향을 미치고 있다. 셋째, 교육훈련에 관한 경영진의 관심은 조직몰입에는 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 인적자원성과에는 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 바탕으로 학문적 시사점과 실무적 시사점을 제시하였으며, 본 연구의 한계점과 향후 연구 방향에 관하여 논의하였다.
- Author(s)
- 김연주
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 교육훈련; 인적자원성과; 경영진 관심
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6545
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.