OAK

공무원 원격교육 효과성 영향요인 연구

Metadata Downloads
Abstract
본 연구의 목적은 공무원 원격교육의 효과성에 대한 영향요인 검증을 통해 그에 따른 정책적 제언과 미래를 선도할 수 있는 공무원 원격교육의 방향성을 제안하고자 하는 것이다. 급변하는 국제정세와 교육환경의 변화로 인해 공무원들의 교육훈련 및 학습에 대한 수요 증가에 따라 원격교육으로의 전환이 가속화되었다. 이러한 추세에 맞춰 공무원 원격교육이 확대되자, ‘국가공무원 인재개발원 나라배움터’의 교육 인원은 2021년 90만 명 수준으로 크게 늘었다.
본 연구에서는 전체 직렬의 공무원이 수강하는 ‘국가공무원 인재개발원 나라배움터’를 기반으로 공무원 원격교육의 효과성에 대한 영향요인을 살펴보았다. 원인변수는 개인적 특성(학습 능력, 학습 기대), 교육훈련 특성(교육 타당도, 강사 능력), 관리시스템 특성(기술 품질, 서비스 품질)의 세 가지로 분류하고, 효과성 변인인 자기개발과 직무능력향상에 미치는 영향을 분석하였다.
사전조사에서 공무원 원격교육의 특성과 실질적인 현상 파악을 통해 응답자들은 모두 공무원 원격교육의 필요성에 공감하고 있음을 확인하였다. 한편 문제점 해결을 위한 개선방안 중 가장 시급한 부분은 전문성을 배양할 수 있는 교과 과정 구성이라 응답하였으며 원격교육 플랫폼의 일원화, 원격교육 환경 개선의 필요성도 강조하였다.
실증조사를 통해 자기개발과 직무능력향상에 대한 위계적 회귀분석을 실시한 결과, 개인적 특성 요인인 학습 기대, 교육훈련 특성 요인인 교육 타당도와 강사 능력, 관리시스템 특성 요인인 서비스 품질이 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 개인적 특성 요인인 학습 능력은 자기개발과 직무능력향상에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 확인되었으며 군인 직렬이 자기개발과 직무능력향상에 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
연구 결과에서 학습 능력이 부(-)의 영향을 나타낸 것은 기대불일치 이론으로 설명할 수 있다. 이론을 고려해 볼 때, 이는 현행 원격교육이 학습자의 요구를 제대로 반영하지 못하고 있음을 나타내는 반증이다. 따라서 우리나라 공무원에 적합한 심화교육 및 직렬에 따른 차별화된 교육을 통해 원격교육의 효과성이 제고될 필요성이 제기된다.
사전조사와 실증조사를 통해 심화교육과 전문교육의 필요성이 확인되었다. 현재 선진국에서는 주문식 맞춤형 교육이나 직렬 및 직급에 따른 교육이 이루어지고 있다. 교육내용의 다양화뿐 아니라, 교육에 대한 참여 동기를 고취하는 방안도 필요하다. 일례로, 미국의 LEAD 프로그램과 같이 학위를 제공하는 등의 적절한 보상이 주어진다면, 교육 효과성이 증진될 것으로 기대된다. 이처럼 선진국의 다양한 사례들을 참고하여 우리나라 실정에 맞는 개선방안이 마련되어야 할 것이다.
본 연구의 결과는 향후 공무원 원격교육의 발전방안 모색에 요구되는 관련 제도적 장치 마련, 교육내용 구성, 기술 품질 개발 등을 위한 기초자료로 활용될 것을 기대한다. 특히 문헌조사, 사전조사, 실증조사 등의 다양한 방법을 통해 원격교육의 효과성에 대한 영향요인으로 개인적 특성, 교육훈련 특성, 관리시스템 특성을 검증하였다는 점은 본 연구의 의의라 할 수 있다.

【주요어】 공무원 원격교육, 국가공무원 인재개발원 나라배움터, 자기개발, 직무능력향상, 효과성 영향요인|The purpose of this study is to verify the factors that influence the effectiveness of distance learning for civil servants, and based on the results, to make policy suggestions and propose the direction that can lead the future of distance learning for civil servants. The rapidly changing international situations and changes in the educational environment have accelerated the transition to distance learning in response to increasing demand for education and training as well as learning among civil servants. With the expansion of distance learning for civil servants in line with this trend, the number of people educated at the ‘National Human Resources Development (HRD) Institute - Nara Learning Center’ considerably increased to around 900,000 in 2021.
This study examined the factors that influence the effectiveness of distance learning for civil servants based on the ‘National HRD Institute - Nara Learning Center’ at which all civil servants in all ranks attend lectures. The study’s causal variables were classified into the three categories of personal characteristics (learning capabilities, learning expectations), education and training characteristics (educational validity, instructor capabilities), and management system characteristics (technology quality, service quality), and then an analysis was performed on the effects of these causal variables on the variables of effectiveness that are self-development and job skill improvement.
A preliminary survey performed in the study confirmed that all respondents agreed on the need for distance learning for civil servants by identifying the characteristics and actual phenomena of distance learning for civil servants. On the other hand, they responded that the most urgent area of improvement to resolve the problems with distance learning is the organization of curricula that can cultivate expertise, and also emphasized the need to unify the distance learning platforms and improve the environment for distance learning.
According to the findings of a hierarchical regression analysis on self-development and job skill improvement through an empirical investigation, learning expectations, which is the factor of personal characteristics, educational validity and instructor capabilities, which are the factors of education and training characteristics, and service quality, which is the factor of management system characteristics, were all found to have positive effects. However, learning capabilities, which is the factor of personal characteristics, had negative effects on self-development and job skill improvement, and the military rank-in-person system had significantly negative effects on self-development and job skill improvement.
The negative effects of learning capabilities shown in the study results can be explained by the expectation disconfirmation theory. In view of this theory, the result is evidence that the current distance learning does not properly reflect the needs of learners. Accordingly, it becomes necessary to improve the effectiveness of distance learning through in-depth education suitable for South Korean civil servants and differentiated education according to the rank-in-person system.
The need for in-depth and professional education was confirmed by the study’s preliminary survey and empirical investigation. At present, on-demand and customized education or education based on ranks and positions are provided in advanced countries. In addition to diversifying educational content, it is needed to develop measures to encourage participation in education. For example, if appropriate compensation (e.g. academic degrees) is provided as shown in the LEAD program in the US, educational effectiveness is likely to increase. In this regard, it will be required to provide improvement plans suited to South Korea’s circumstances by referring to various cases in advanced countries.
The results of this study are likely to be useful as basic data for establishing the relevant institutional frameworks required to develop future development plans for distance learning targeted at civil servants, organizing its educational content, and developing its technological quality. In particular, this study is significant in terms of verifying the personal characteristics, education and training characteristics, and management system characteristics as factors influencing the effectiveness of distance learning through various methods including a literature review, preliminary survey, and empirical investigation.

【Keywords】Distance learning for civil servants, National Human Resources Development Institute - Nara Learning Center, self-development, job skill improvement, factors influencing the effectiveness.
Author(s)
김소라
Issued Date
2024
Awarded Date
2024-02
Type
Thesis
Keyword
공무원 원격교육국가공무원 인재개발원 나라배움터자기개발직무능력향상효과성 영향요인
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6475
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
윤경준
Degree
Doctor
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
행정학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.