OAK

공공도서관 영유아서비스를 위한 효율적인 장서개발 방안 연구

Metadata Downloads
Abstract
현재 공공도서관의 영유아를 대상으로 하는 서비스는 독립된 열람실의 부족, 영유아 담당사서의 미배치, 영유아 프로그램의 부족한 것이 현실이다. 이에 본 연구에서는 공공도서관의 영유아 장서개발의 문제점을 도출해내고, 도서관 영유아 서비스의 근간이 되는 영유아 장서를 효율적으로 개발하는 방안을 모색하는데 그 목적이 있다.
본 연구를 수행하기 위해 서울시 공공도서관 112개관 중 영유아실을 운영하는 88개관을 대상으로 설문조사를 실시하여 응답한 31개 도서관의 장서관리 실태를 분석하였다. 또한 효율적인 영유아 장서개발 방안을 얻기 위해 5개 도서관을 선정하여 사서면담 및 100명의 이용자 설문조사를 실시하였다.
또한 5개 도서관의 장서 구성도 및 타당성을 알아보기 위해 서지대조법을 통한 장서평가를 실시하였다. 또한 평가의 결과로 가장 많은 권장도서목록을 작성한 ‘어린이도서연구회’의 권장도서목록을 기준으로 419권의 영유아 권장도서목록을 작성하였다.
먼저 31개 도서관을 대상으로 실태조사를 분석한 내용을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 서울시 공공도서관의 영유아 담당사서의 배치비율은 112개관 중 23개관(20.5%)만이 배치하고 있었다. 공공도서관은 물리적인 영유아 열람실의 확충도 중요하지만, 효율적인 영유아 열람실의 운영과 양질의 장서를 구축하기 위해서는 영유아에 대한 전문적인 지식을 갖춘 영유아 담당사서를 배치해야 한다.
둘째, 실태조사결과 영유아 장서구입예산 비율이 일정치 않았다. 31개 응답도서관 중 9개관(40.9%)이 15~20%을, 10%미만, 25%이상을 반영하는 곳도 각각 3개관이 있었다. 영유아에 대한 중요성이 커지고 있는 가운데 공공도서관은 영유아 도서구입 비율을 도서관 전체 자료구입 예산의 20%를 배정하는 것이 바람직하겠다.
셋째, 자료선정의 원칙과 수집 방법, 자료선정위원회의 운영, 장서점검 및 폐기의 규정 등을 담은 장서관리지침서가 필요하다. 응답도서관 31개 도서관 중 성문화된 장서관리지침서를 보유하고 있는 도서관은 17개관(54.8%) 뿐이었고, 사서면담을 통해 장서관리지침서가 장서 구성의 방향성과 기준이 될 수 있음을 알 수 있었다.
넷째, 영유아 자료선정 도구가 인터넷 서점의 독서평, 평점에 의존도가 높았다. 영유아 담당 사서는 다양한 매체를 통하여 영유아 도서에 대한 정보를 획득해야 한다. 유수한 기관의 권장도서목록 및 지역 내 공공교육기관에서 발행한 권장도서목록과 영유아 부모들 사이에 관심이 높은 정보를 육아관련 카페나 블로그를 통해 제공해야 할 것이다.
5개 도서관의 사서 면담을 통해 논의한 내용을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 사서 면담을 통해 5개 도서관 영유아 담당 사서는 수서업무를 병행해야 한다는 생각을 가지고 있었다. 영유아 담당 사서는 수서전담 사서보다 영유아 자료에 대한 이해도가 높고, 이용자의 의견을 쉽게 파악할 수 있어 효율적으로 장서를 구축할 수 있다. 따라서 영유아 담당사서가 영유아 장서의 수서업무를 진행해야 한다.
둘째, 대부분의 공공도서관은 예산, 인력, 관리상의 문제로 놀이형태의 책들을 구매하고 있지 않았다. 공공도서관은 영유아들이 흥미를 느낄 수 있는 놀이형 책들을 구비하고 이용하도록 해야 한다. 파손의 위험이 크기 때문에 관내 열람을 통한 서비스의 제공이 필요하다. 또한 영유아 열람실내에 육아관련 장서를 구축하여 영유아 부모 및 보호자에게도 서비스를 제공해야 한다.
셋째, 영유아 서비스는 인종, 민족, 신체적 결함 등에 상관없이 동등하게 제공되어야 하며, 사회적 약자도 배제되어서는 안 된다. 공공도서관은 정보 소외 계층을 위한 장서를 지속적으로 구축할 필요가 있다.
넷째, 사서와의 면담을 통해 영유아 서비스에서 양질의 장서를 구축 및 제공하는 것과 더불어 장서를 활용한 프로그램을 제공하는 것도 중요하다고 했다. 이에 기존의 단방향적인 스토리텔링과 같은 서비스가 아니라, 영유아와 영유아 부모 및 보호자가 함께 참여하여 즐길 수 있는 쌍방향적인 독서 프로그램을 제공해야 하겠다.
5개 도서관의 장서 구성도 및 타당성을 서지대조법을 통해 장서평가를 실시하였다. 전반적으로 ‘어린이도서연구회’의 권장도서목록 소장율이 높았다. 또한 어린이도서연구회의 권장도서목록을 기준으로 7개 기관 중 2개 기관이상에서 추천된 도서목록을 추가하여 영유아 권장도서목록을 작성하였다.

【주요어】영유아 장서, 영유아 권장도서, 영유아 도서선정 기준, 장서개발

| As public libraries seek to provide adequate services for young children, they face such problems as the lack of reading rooms for young children only and the assignment of librarians with specialties in managing collections and operating programs for young children. The purpose of this study, therefore, is to identify current problems of the development of collections for young children, and to suggest effective collection development policies.
For this study, the 88 public libraries, (out of the total 112 public libraries in Seoul), which are operating reading rooms for young children were selected to examine the current status of collection development. To establish more effective collection development policy, five public libraries were randomly selected, and five librarian interviews and 100 user surveys were conducted. Lastly, using a bibliography checking method, an evaluation was conducted to validate those five selected library collections.

The findings from the survey on 31 libraries collections are as follows.
First, among 112 public libraries in Seoul, 23 libraries(20.5%) staffed a professional librarian who is specialized in the care and needs of young children. Even though it is important to have a reading room separate from adult sections, an early childhood specialist should be present in the reading room for more effective management and for the selection and maintenance of high-quality collections.
Second, the budget for collections for young children differed amongst libraries. Among 31 libraries, nine libraries(40.9%) allocated 15-20% of their total budget for such collections. In addition, while three libraries assigned less than 15% of their total, only three libraries allocated more than 20%. Since services for those of early childhood age are emphasized in public libraries, it is recommended that more than 20% of the total collection budget be allocated.
Third, collection development guidelines including selection criteria, acquisition methods, selection committees, collection evaluation, and a weeding policy are recommended. Among total respondents, only 17 libraries(54.8%) have collection development guidelines. Librarian interviews also revealed that guidelines are critical in managing collections.
Fourth, librarians frequently used such selection toos as reviews and average ratings provided by internet bookstores. However, it is suggested that librarians use various kinds of selection tools, such as books recommended by public or private agencies and social network services which provide information for parenting.

The following are findings from five libraian interviews.
First, five librarians answered that early childhood specialists, rather than general librarians, should participate in the acquisition process of collection for children of this age range, since these specialists have a better understanding on books and needs of those in early childhood.
Second, most of the public libraries in the study did not purchase play-books (ex: pop-up book & cloth book) in their collection due to budgetary, personnel, and management reasons. Since play-books effectively cause young children to pay attention to reading or activities, public libraries should purchase them. They, furthermore, should provide parents with books related to parenting, so that parents can read the books while their young children spend time in the reading room.
Third, public library service for young children should be equal for all, regardless of age, race, sex, religion, nationally, cultural background, language, social status of personal skills and abilities. Additionally, public libraries should build collections especially for those people who are underprivileged from typical information sources.
Finally, interviewers also recommended that public libraries provide not only high-quality collections, but also programs for children, such programs should be interative rather than one-sided.

For this research, our final study approach was to employ the bibliographic checking method. The finding revealed that the majority of books collected by study libraries were those recommended from Child Book Research. In addition, if a book is found on the recommended booklists of at least two of seven recognized organizations, them those books are added to this "master" recommended book list


【Keywords】Service for Babies and Toddlers, Young Children, Recommended books, Selection criteria, Collection development
Author(s)
강경신
Issued Date
2013
Awarded Date
2013-02
Type
Thesis
Keyword
영유아 장서영유아 권장도서영유아 도서선정 기준장서개발
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6454
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
조인숙
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
문헌정보학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.