고려불화의 모사와 창작 연구
- Abstract
- Buddhist paintings are considered the essence of true colored painting (jinchaewha). In particular, Buddhist paintings from the Goryeo Dynasty show the beautiful meticulousness captured in glamorous Korean paintings which developed under the protection of the royal family and the nobility. Goryeo Buddhist paintings contain various creative elements originating from monks’ imaginations based on Buddhist doctrines of different periods. The monks likely portrayed their wishes in their paintings, including their personal vision of what they desired to achieve in the world. Monks who left the secular world to become monks also likely wished to be saved. Even Buddhist paintings which might have been painted based solely on the Buddhist scriptures, to the exclusion of emotion, would have in the process of choosing colors and drawing lines conveyed the emotions in the unconscious of the monks who created the paintings. The objective of this study is to portray the contemporary human suffering in Buddhist paintings by adopting icons and techniques used in Goryeo Buddhist paintings of varying styles that monks created in order to attain religious enlightenment. In this study, attempts were made to untangle the values and pains of this author, which change with maturity, as well as personal wishes in the paintings, as though documenting them. Chapter 1 provides a brief overview, including the purpose of copying and creating Goryeo Buddhist paintings and research methods and scope. Chapter 2 describes the historical background and characteristics of Goryeo Buddhist painting, including features of ideas and icons portrayed in the works, and materials and techniques used for the paintings. Chapter 3 explains the meanings of the icons, the process of creating them, and techniques used in the process by classifying Goryeo Buddhist paintings this author copied into the categories of salvation in this life and in the afterlife. The paintings of salvation in this life include and ; paintings of salvation in the afterlife include and . Chapter 4 describes the paintings that this author created using the icons and techniques studied while copying Goryeo Buddhist paintings. The ideas behind the creation and the process of creation are described by classifying them into works of salvation in this life, salvation in the afterlife, and salvation in emotional life. The works of salvation in this life include Salvation of Victims of October 27 Persecution in the Afterlife and Newly Passed Down, which adopted the icons and techniques of and ; the works of salvation in the afterlife include Myeoljeongjineondo, which used as its motif, and Living on and Perishing, in which Ksitigarbha and Water-Moon Avalokitśvara coexist. Regarding the works of salvation in emotional life, the works of this author on birds and samsara are described separately, followed by an explanation of the ideas behind their creation and techniques employed in them. Chapter 5 summarizes the results of an examination of the paintings this author created using techniques learned from copying and studying the Buddhist paintings that the monks of the Goryeo Dynasty created.
| 불교 미술은 진채의 꽃이라 불리며 특히나 고려 시대의 불화는 화려함 속 치밀함의 미(美)를 보여주며 왕실과 귀족들의 비호(庇護) 아래 발달한 대표적인 우리 그림이다. 고려불화는 불교의 교리를 바탕으로 시대별 화승들의 상상력 속에서 나온 다양한 창작 요소들을 화폭에 담고 있다. 그들이 바라보던 세상 속에서 이루고자 하는 것들을 불화로 나타내며 그들의 염원을 담아 그려내었다고 본다. 속세를 벗어나 화승이 된 그들 또한 구원받고자 하는 인간이었을 것이다. 불화가 감정을 배제하고 불교의 경전을 바탕으로만 그려내었다고 하더라고 색을 선택하고 선을 그어내던 과정에서 작품을 창조하였던 화승들의 무의식 속 감정의 색감과 선이 표현되었을 것이다. 화승들이 종교적 깨달음을 달성하기 위한 목적의식에서 제작한 각기 다른 인상의 고려불화 속 도상과 기법을 차용하여 현시대 인간들의 아픔을 화폭에 담아 불화로 승화하고자 한다. 본인의 개인적인 염원뿐 아니라 인간이 자연스럽게 나이 들어감에 따라 바뀌는 가치관과 아픔을 기록화처럼 불화로 풀어 나가고자 했다. 그러한 연구 목적으로 제 1 장부터 고려불화 모사와 창작 목적과 연구 방법 및 범위를 간략하게 풀어내고, 제2장에서는 고려불화의 형성 배경과 이념적, 도상적 특징 그리고 재료적, 기법적 특징으로 나누어 고려불화의 특성을 소개하였다. 제 3 장부터는 본인이 모사한 고려불화 작품들을 현실 구원과 사후 구원으로 나누어 도상의 의미와 제작 과정 및 기법을 연구하였다. 현실 구원 불화로는 <약사여래 독존도>와 <수월관음도>를 모사였고, 사후 구원 불화로는 <아미타여래도>와 <지장보살도>를 모사하였다.
제 4 장에서는 고려불화를 모사하며 연구한 도상과 기법을 바탕으로 창작한 본인 작품들을 소개한다. 이념적으로는 현실 구원 불화 창작과 사후 구원 불화 창작 그리고 감성 구원 불화 창작으로 나누어 창작 의도 및 제작 과정을 소개했다. 현실 구원으로 창작한 작품은 아미타불과 수월관음도를 차용한 <10.27 법난 중생 사후 구원>과 <새로 전해지다>이고, 사후 구원으로는 지장보살 독존도를 모티브로 한 <멸정업진언도>와 지장보살과 수월관음도가 함께 공존하는 작품 <살아간다, 사라진다>를 창작하였다. 그리고 감성 구원으로 현세와 내세 사이 ‘새’와 윤회로 작품들을 나누어 본인의 감성 구원 창작 작품들을 나열 후, 제작 의도 및 기법을 소개하였다.
마지막으로 제 5 장에서는 고려 시대의 화승들이 그려낸 불화를 모사하였고 이를 토대로 얻은 기법으로 작품을 창작하였다.
- Author(s)
- 전수민
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 고려불화; 진채; 모사; 창작; 감성 구원
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6414
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