OAK

高句麗 古墳壁畵 內 女人들의 머리모양 再現을 위한 일러스트레이션

Metadata Downloads
Abstract
고구려 고분벽화 속 여인들의 머리모양은 한국 고전머리의 뿌리라고 할 수 있다. 미용사(美容史)의 뿌리이기도 하다. 그러나 윤곽이나 색감이 선명하지 못해 그 실체를 이해하기가 어려운 단점이 있다. 공간적인 재현이 아니라 일러스트로 이를 재현해보려는 이유는 바로 그렇게 애매한 부분을 자료 활용을 통해 형상화해 제시해 보려는 데 있다.
일러스트 작업에 들어가기 위해서는 기본적으로 재현 대상으로 삼을 수 있는 머리모양을 선정해야 한다. 고구려 고분벽화는 무덤 안의 벽에 그려져 있다는 한계가 있기 때문에 가능한한 식별할 수 있는 윤곽선이 라도 갖추어진 벽화가 있어야 한다. 또 그런 점이 갖추어져 있다 해도 고전머리의 재현이라는 전제로 볼 때 재현 대상으로서의 의미가 결여된 벽화도 있다.
이런 점을 감안하여 우선 고구려라는 고대국가의 역사 개관을 바탕으로 하여 고분벽화가 형성된 시대적, 사회적 배경부터 접근해나가지 않으면 안 되었다. 본연구가 대상으로 삼고 있는 계층은 여성이며 그것도 고분의 벽화에 묘사되어 있는 여성들이기 때문이다.
고분벽화는 서기 4세기에서 7세기에 걸쳐 조성되었으며 수도를 국내성에서 평양으로 옮긴 시점을 중심으로 국내성 인근의 집안지역과 장안성 인근의 평양지역에 주로 산재해 있다. 무덤은 상류층이 아니면 조성할 수 없는 것이기 때문에 피장자의 생전 모습을 그려 넣은 벽화에는 피장자 부인, 시녀들, 하녀, 노비들이 다양한 모습으로 그려져 있다.
벽화가 있는 무덤은 107기 정도 되는데 어느 정도 형상을 알 수 있는 무덤은 그중에서도 수십기에 불과하고, 그중에서도 머리모양으로서 구별할 수 있는 벽화가 있는 무덤으로 안악3호분, 덕흥리 벽화고분, 감신총, 각저총, 무용총, 쌍영총, 장천1호분 등 12기를 선별해 낼 수 있었다.
일러스트 대상으로 선정된 머리모양은 이들 무덤들에서 구분해 냈다. 힐자계, 얹은머리, 푼기명머리, 쪽머리, 건괵, 묶은중발머리, 환계, 직녀머리로 모두 8종류를 선정해 낸 것이다.
이들 머리모양은 전체 고구려 고분벽화 속에서 고구려 여인들이 하고 있는 대표적인 머리모양들이다. 신분별로도 왕비급에서 노비에 이르기까지 다양하다. 선정 작업의 과정에는 많은 자료가 동원되었지만 그중에서도 1910년대 발굴 직후 그려 놓은 모사도 도록과 조선총독부에서 발간한 도록, 그리고 접근하기 쉬운 북한의 학계에서 1990년대에 출간한 도록은 효과적인 역할을 해주었다. 이들 도록들을 비교해가면서 하나하나 실체에 접근해 간 것이다. 그 과정에서 현재 잘못 알려지고 있는 벽화 자료가 있다는 사실도 알게 되었다.
모델로서의 대상이 결정되었으므로 일러스트 작업은 본격적으로 이루어졌다. 주안점으로 여긴 점은 입체감을 살리는 것이었다. 벽화에서는 원근법이나 명암 처리를 기대할 수 없으므로 빗질의 방향이나 감긴 상태 등을 알아볼 수 있도록 했다. 무엇보다 벽화에서는 측면과 후면이 표현되어 있지 않기 때문에 이에 대한 것도 미리 마네킹 작업으로 주요 부분을 재현해 다양한 형태를 구사해 보았다.
일러스트는 얼마든지 추정이 가능하다. 그러나 자료 활용을 통한 접근 방법에는 그런 면에 최대한의 제한을 둔다. 고구려시대 여인의 머리모양 재현에 있어서 일러스트 작업이야말로 가능성과 문제점을 극명하게 느낄 수 있는 작업이었다. 바로 이러한 점은 추후 고구려시대 여인의 재현 작업에 어떤 형태로든 참고가 될 수 있을 것이다.|The hair style of women in the Goguryeo's ancient tomb paintings can be said as the root of Korean ancient hair style. It is also the root of beauty art. But, because of its unclear contour and colour, it is very hard to understand its substance. The reason why it is reproduced with the illustration rather than the spatial reproduction is to express such vague part more concretely by using the data.
Before entering the illustration, the hair style to reproduce should be selected first. As the Goguryeo's ancient tomb paintings are on the wall of tombs, there should be paintings which have some discernable contours at least. Even though this condition is satisfied, there are wall paintings which lack the meaning of reproduction in view point of reproduction of ancient hair style.
While considering this, it is necessary to approach first the chronical and social background of ancient wall paintings on the basis of historical overview on the ancient kingdom, Goguryeo. It is because the object of this study is the women, especially women depicted in the ancient tomb paintings.
The ancient tomb wall paintings were formed during the period of 4C~7C AD. Centering around the time when the capital was moved from Gungnaeseong to Pyeongyang, the tomb paintings are mainly distributed in Jian area near Gungnaeseong and in Pyeongyang area near Janganseong. As the tombs were formed by the people in the higher rank, the tomb wall paintings depicting the buried persons in their life time also contain the diverse figures of their wives, families, maid-servants, and slaves.
There are about 107 tombs that have the wall paintings in them. But, only in few scores of tombs the contours can be identified to some degree. Among them, the tombs that show some discernable hair styles are just 12 tombs such as Anak No.3, Deokheungni Wall Painting Tomb, Gamsinchong, Gakjeochong, Muyongchong, Ssangyeongchong and Jangcheon No.1 Tomb.
The hair styles for the illustration were selected from these tombs. They are 8 kinds in total: hiljagye, top hair, loosen gimyeong hair, chignon hair, hanged goek, tied jungbal hair, hwangye, and jiknyeo hair.
These hair styles are the typical hair styles which women in Goguryeo's ancient tomb paintings had. The status of the women are very diverse from the queen to the female slave. In the selection procedure, many materials were mobilized. Among them, the replica books made right after the excavations during 1910s, the drawing books published by colonial Japanese government, and the drawing books published in 1990s by North Korean government which can easily approach them were very helpful. Through the comparison of these drawing books, the hair styles came into reality one by one. In the procedure, it was also found that there are wall painting materials known to us incorrectly.
Since the objects were selected as models, the illustration work began in the full scale. The main focus of the work was to bring out the cubic effect. As the perspective drawing and the shading treatment cannot be expected in the wall paintings, the direction of combing and the tied status were drawn to be distinguished. Moreover, as the side and back of the hairs are not expressed in the wall paintings, the main parts were reproduced through the manikin work to cover the diverse styles.
In the illustration, any presumption is possible. But in the approach through the data application, the maximum restraints are imposed on it. The illustration work for the reproduction of Goguryeo women's hair style was the one that provided the possibility and the limit at the same time. This work will be helpful in any ways for the future reproduction of Goguryeo women's life style.
Author(s)
이향숙
Issued Date
2009
Awarded Date
2009-02
Type
Thesis
Keyword
고구려 고분벽화일러스트레이션
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6404
Affiliation
한성대학교 예술대학원
Advisor
최근희
Degree
Master
Publisher
한성대학교 예술대학원
Appears in Collections:
뷰티예술학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.