고객 소비성향이 호텔 선택속성과 행동의도에 미치는 영향
- Alternative Title
- 방한 중국인 관광객을 중심으로
- Abstract
- 최근 중국은 높은 경제성장률로 인해 중국인의 소득수준이 향상되었으며, 이러한 중국인의 증대된 소득이 여가 활동 및 관광 등의 소비 확대로 이어지고 있는데 특히 한류 열풍의 영향으로 한국을 방문하는 중국인 관광객이 증가하고 있다. 또한 현재 중국의 경제성장으로 인한 중국 고객의 소비능력이 좋아짐에 따라 고객들이 호텔의 가격에만 관심을 두는 것이 아니라 호텔의 질에 대해 더 관심을 갖게 되었다. 따라서 최근 중국 관광객의 소비성향이 다양화, 고급화되면서 서울시내 특급호텔을 찾는 중국인 관광객이 증가되고 있는 현시점에서 그들의 소비성향을 파악하여 소비성향에 따라 그들이 호텔을 선택할 때 중요하게 고려하는 속성이 무엇인지 알아보는 것은 호텔업의 경영성과를 높이는 데도 중요하다고 볼 수 있으며, 이에 대한 연구의 필요성이 대두되고 있다.
따라서 본 연구는 서울에 여행경험이 있는 중국인 관광객들을 대상으로 그들의 소비성향과 선택속성을 파악하고 향후 행동의도와의 관계를 규명하기 위한 연구를 수행하고자 하였다. 이러한 연구결과를 토대로 중국인 관광객들의 소비성향에 따른 선택속성 파악과 동시에 어떠한 요인들로 인해 호텔에 재방문 또는 추천과 같은 행동의도가 형성되는지를 파악함으로써 한국 호텔산업의 보다 효과적인 마케팅 활동과 전략수립을 위한 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 인천공항에서 2014년 5월1일부터 5월10일까지 10일간 서울에 여행경험이 있는 중국인 관광객들을 모집단으로 선정하였으며, 설문지의 배포와 회수는 연구자가 직접 인천공항에서 확인한 후 모집단의 의견을 반영할 수 있을 것으로 판단되는 특정집단을 표본으로 선정하는 방법인 판단표본 추출의 방법을 이용하여 총 300부의 설문지를 배포하여 불성실하게 응답한 자료를 제외한 277부를 최종 자료 분석에 사용하였다. 자료처리는 PASW 20.0 Version을 이용하여 분석하였고 자료 분석을 위해 사용된 통계기법은 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결과를 도출하였다.
첫째, 고객의 소비성향이 호텔 선택속성 중 명성에 미치는 영향에서 소비성향 중 합리성, 향유성, 사회성 순으로 명성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가격에는 합리성, 사회성, 향유성 순으로, 입지에는 합리성, 사회성 순으로, 서비스에는 합리성, 향유성, 사회성 순으로, 시설에는 향유성, 합리성 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 가설 1-10과 가설 1-14을 제외한 모든 가설은 채택되었다.
둘째, 호텔 선택속성이 행동의도에 미치는 영향을 분석한 결과 시설, 명성, 서비스, 입지, 가격 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 2는 채택되었다.
셋째, 고객의 소비성향이 행동의도에 미치는 영향을 분석한 결과 합리성, 향유성, 사회성 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 3은 채택되었다.| Recent economic growth in China due to the high income level has improved, which is leading to the massive expansion of consumption of leisure activities and tourisms. Especially under the great influence of the Korean wave, number of Chinese tourists visiting Korea has been surging these days. Also, the increase of consumption competencies due to their massive economic growth, customers from China is not only interested in price of hotels, but also in quality of hotels more. Thus, due to the diversification and gentrification of consumption propensity of Chinese customers, it’s becoming more and more important to understand their consumption propensity for comprehending the consideration of standard when customers are choosing their accommodations. This study is also critical for improving the management result of hotels, and therefore, the necessity of research is coming to the fore.
Therefore, this research was taken for understanding the consumption propensity and consideration of standard of Chinese customers who have the travel experience in Seoul in order to examine their future behavior intention. The object of this research is to indicate the data for more efficient marketing activities and strategy establishment of hotel industry in Korea as understand the consideration of standard due to their consumption propensity and primary factors which causing the revisitations and recommendations of accommodations based on the result.
In order to achieve the object of the research, the parent population composed by Chinese tourists who have the travel experience in Seoul was chosen at Incheon international airport from May 1, 2014 to May 10. The distribution and collection of the survey was done by the researcher at Incheon airport, and the purposive sampling which is the method to select the specific group as the sample was considered and chosen to apply the opinion of the parent population. 277 out of 300 survey results were applied to analyze the final data. The data processing was analyzed by PASW 20.0 Version, and statistic techniques used for the data analysis were frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, multiple regression analysis. The result is as follows.
First, customers consider and imply in order of rationality, enjoyment, and sociality of the consumption propensity for concerning the reputation of their accommodations and hotels. For the price, customers apply rationality, sociality, and enjoyment in the order, for the location, rationality, and sociality in the order, for the service, rationality, enjoyment, and sociality, and for the facility, they apply enjoyment, and rationality in the order. Therefore, every hypothesis except 1-10 and 1-14 were adopted for the research.
Second, as the result of how selection attribute of hotel affects the behavior intention, facility, reputation, service, location, and price in the order seem to influence the customers, and therefore, hypothesis 2 was adopted.
Third, as the result of how customers’ consumption propensity affects the behavior intention, rationality, enjoyment, and sociality in the order seem to influence, and therefore, hypothesis 3 was adopted.
【Keywords】 consumption propensity, hotel, selection attribute, behavior intention, Chinese customers.
- Author(s)
- 진효
- Issued Date
- 2014
- Awarded Date
- 2014-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 소비성향; 호텔; 선택속성; 행동의도; 중국 관광객
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6400
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