게임주체의 운동속도와 광고의 운동방향과의 상관관계 분석
- Alternative Title
- 온라인 레이싱 게임 PPL광고를 중심으로
- Abstract
- 현대인들은 다양한 문화의 변화에 살고 있다. 19세기 생물 진화 사상이 서구를 휩쓸었다면 지금은 급속한 경제 성장의 경제적 요인에서 오는 다양한 내외적 문화의 진화 속에 살고 있다. 그리고 그 중심에는 젊은 놀이 문화가 있다. PC방의 보급과 초고속 인터넷의 발달은 ‘언제’, ‘누구’ 할 것 없이 자연스럽게 젊은이들의 놀이문화를 PC방과 가정으로 돌리게 하였고 그에 따른 다양한 수익사업의 변화와 사회구조의 변화를 가져오게 했다. 그렇기에 온라인 게임 PPL 광고의 출현은 이러한 각종 수익 사업의 변화에 기인하기도 하지만 당연히 예상 된 결과이기도 하다. 그러나 대부분의 온라인 게임 서비스 업체들은 “어디에 무엇을 보여 줄 것인가?“를 고민 할 뿐 ”어떻게 보여 줄 것인가?“에 대한 근본적인 연구는 미비하다. 특히 PPL 동영상 광고에 대한 연구는 그 자료를 찾아보기가 매우 힘들다. 물론 PPL 동영상 광고의 보편화가 현저히 떨어져 있다는 데서 그 이유를 찾을 수 있다. 그러나 현재의 인터넷 속도와 컴퓨터 하드웨어 발전 속도를 본다면 PPL 동영상 광고가 보편화되기에는 많은 시간이 소요되지 않을 것이라고 생각한다.
본 연구는 온라인 게임 상의 PPL 동영상 광고의 방향과 속도에 관한 연구이다. 즉 가현운동 중인 게임주체가 광고를 지각하는데 광고의 운동 방향과 어떠한 상관관계가 있는지를 알아보고자 했다. 선행 연구를 통해 온라인 게임과 온라인 게임 속 PPL 광고를 알아보았으며 시지각 원리를 이용 운동지각과 운동지각 원리에 대해 고찰 하였다. 이를 바탕으로 PPL 동영상 광고의 방향과 속도에 관한 요소들의 중요도를 알아보기 위한 실험 설계를 했으며 53명의 피험자 설문과 컨조인트 분석에 의한 통계 분석 결과를 얻을 수 있었다. 분석 결과 피험자들은 ‘방향에 대한 가설’과 ‘속도에 대한 가설’에 모두 일치하는 것으로 나타났으며 게임주체의 운동 속도와 온라인 게임 내 PPL 동영상 광고의 운동방향과 상관관계가 분명히 존재함을 알 수 있었다. 또한 게임 주체의 운동 속도와 PPL 광고의 운동 방향에 따라 광고 효과에 차이가 있음을 알 수 있었다. 컨조인트 결과를 통해 얻은 요소들의 중요도를 바탕으로 최적의 PPL 동영상 광고의 움직임을 제시 할 수 있었으며 연구 결과에 따른 고찰을 할 수 있었다.
끝으로 본 연구를 통해 온라인 게임에서의 PPL 동영상 광고는 다양한 지각요소들의 집합체라는 것을 실감하였으며 이는 시지각적 요소들에 의해 해결될 수 있음을 알 수 있었다. 부족한 부분에 대한 더욱 구체적인 비교 연구가 필요로 하다는 것을 알았으며 포괄적인 연구를 위한 선행 연구가 필요 할 것이라 생각한다. 미약하나마 본 연구가 후속 연구를 위한 선행 연구 자료가 될 수 있기를 바란다.|Modern people live in the change of various culture. In the 19th century, Biological evolution idea dominated Western civilization and then today, We are living in the evolution of culture due to economical causes coming from the rapid growth. Young playing culture exists in the center of those change. Because of spread of PC bangs and development of Super-speed Internet, playing civilization of young people turn to PC bangs and home, in accordance with those reason, earning business and social structure are also changed. Advent of online game PPL advertisement is the probable results. But most of online game service company only try to make they display what kinds, they don't make an effort how to show that.
Particularly, We are too difficult in finding reference for PPL synchronous image advertisement. Of course we can find the reason that PPL synchronous image advertisement has been supplied remarkably low.
Supposing internet speed and developmental rate of computer hardware at present, universality of PPL synchronous image advertisement doesn't take much time.
This research try to show that direction and speed of PPL synchronous image advertisement on online game affects gamer. So to speak, I try to find the relationship between moving direction and moving speed of advertisement that gamer under apparent movement recognizes. I designed the study through the proceeding investigation and gained the result for statistical analysis that was done by question of 53 people and conjoint analysis. The result revealed that subjects correspond with hypothesis for the direction and with hypothesis for the speed.
Therefore I recognize that relationship between speed of gamer and PPL synchronous image advertisement on online game obviously exists. Moreover, speed of gamer and direction of PPL advertisement make difference into the effect of advertisement. I show optimal movement of PPL synchronous image advertisement through the conjoint results.
Lastly, I know that PPL synchronous image advertisement is an aggregate of diverse perceptual factors and research for peculiarly the sense of sight will be able to offer the solution of problem. I recognize that more concrete research needs for the deficient parts and hope that this study is profitably used for an expansive following research.
- Author(s)
- 원종혁
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 운동지각; PPL광고; 운동방향; 온라인 레이싱 게임
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6356
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