OAK

가공식품의 식품영양표시에 대한 인지도, 이해도, 태도와 구매의도에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
CVS 편의식품 이용 고객을 중심으로
Abstract
최근 외식소비의 형태 변화로 가공식품의 소비가 많이 늘어나는 추세이며, 가공식품은 편리하다는 장점과는 반대로 영양적 측면을 완벽히 뒷받침하기 어렵다는 단점이 있다. 편의점을 이용하는 전국의 성인 남녀를 대상으로 영양성분표시에 대한 인지도, 이해도, 태도를 조사한 바를 바탕으로 구매의도에 미치는 영향에 대해 연구하여, 소비자들이 가공식품을 이용하면서도 영양적인 측면을 챙기기 위해 식품영양표시를 활용할 수 있는 방안을 마련하는데 연구의 목적을 두고 있다.
이에 본 연구의 실증분석의 결과를 토대로 시사점을 제시하면 CVS 편의식품 이용 고객은 편리함을 추구하기 위해 편의식품을 이용하면서도 이미 본인의 건강을 위해 체중조절을 위해 1회 섭취 열량을 확인하며 다른 제품과 비교하며 더 좋은 제품을 선택하기 위해 영양표시정보를 확인하고 있었다. 미디어에서는 섭취 열량만을 언급하고, 그러므로 식품업계에서도 섭취 열량만을 내세워 광고하지만, 사실 건강을 위해 식품을 선택한다면 섭취 열량뿐만이 아니라 단백질 함량, 나트륨 함량, 포화지방량 등을 확인할 필요가 있다. CVS 편의식품 이용 고객이 더 많은 정보를 인지하고 이해해야 더 합리적인 상품을 선택할 수 있으므로 더욱 이해하기 쉽고, 보기 편한 영양표시정보가 필요하다. 영양표시정보에 대한 인지도와 이해도, 태도가 구매 의도에 긍정의 영향을 미치므로 CVS 편의식품 이용 고객에게 영양표시정보에 대한 마케팅 및 교육이 더욱 체계적으로 이루어 질 수 있도록 함을 제언한다. 이상의 연구 결과는 추후 소비자가 올바른 편의점의 가공식품 선택을 통한 건강한 식생활을 영위할 수 있도록 돕는 유의미한 시사점을 제공하고자 한다. 더 나아가 관련 기업들이 영양표시제도를 적극적으로 활용하여 건강 마케팅 전략을 위한 기초 자료를 제공하고자 한다.|Recently, the consumption of processed foods is increasing due to the change in the form of eating out, and processed foods have a disadvantage in that it is difficult to fully support the nutritional aspect, contrary to the advantage of being convenient. Based on a survey of the awareness, understanding, and attitude of nutrition labeling for adult men and women across the country who use convenience stores, research on the effect on purchase intentions, in order for consumers to take care of the nutritional aspect while using processed food The purpose of this study is to prepare a plan that can utilize food nutrition labeling.
Therefore, when suggesting implications based on the results of the empirical analysis of this study, CVS convenience food customers have already checked the calorie intake once for weight control for their own health while using convenience food to pursue convenience, and in order to select a better product compared to, the nutrition labeling information was being checked. The media mentions only the calories intake, and therefore the food industry advertises only the calories intake, but in fact, if you choose food for health, you need to check not only the calories intake but also the protein content, sodium content, and saturated fat content. CVS convenience food customers need to recognize and understand more information to select more reasonable products, so nutrition labeling information that is easier to understand and easier to see is needed. As awareness, understanding, and attitude of nutrition labeling information positively affect purchse intentions, it is suggested that marketing and education on nutrition labeling information can be conducted more systematically to customers who use CVS convenience foods. The above research results are intended to provide meaningful implications to help consumers lead a healthy diet through the selection of processed foods at the right convenience store in the future. Futhermore, we intend to provide basic data for health marketing strategies so that related companies can actively utilize the nutrition labeling system.
Author(s)
최선호
Issued Date
2021
Awarded Date
2021-02
Type
Thesis
Keyword
가공식품식품영양표시인지도이해도태도구매의도편의점CVS
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6298
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
박두영
Degree
Master
Publisher
한성대학교 특수대학원
Appears in Collections:
호텔관광외식경영학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.