UV Gel 네일 아트 표현에 따른 고객 만족도에 관한 연구
- Abstract
- 현대사회는 여성들의 사회진출과 미에 대한 관심의 증가로 인해 네일 산업이 급성장 하고 있으며 개성 있는 이미지 연출은 곧 성공적 전략으로 이어졌고 네일 샵도 다양하게 형성되어 소비자의 요구로 인해 창의적인 디자인 개발이 요구되어지고 있다. 네일아트의 표현 기법 중 인조 네일의 가장 현대적 강화기술인 UV 젤은 현재까지 개발된 인조손톱 시술 방법 중 유일하게 사람 손톱에 해를 주지 않는 소재로 인체에 무해하고 안전한 웰빙 제품으로서 샵에서 가장 인기를 끌고 있는 고소득 아이템으로 급부상하고 있다.
이에 본 연구자는 네일아트의 이해를 돕기 위해 일반적 고찰을 통하여 네일아트, UV 젤 네일아트 재료와 표현기법의 특징에 대해 알아보고 UV 젤 네일아트 시술을 받아본 고객들의 만족도를 파악하여 추후 UV 젤을 활용한 디자인을 도출했을 때 소비가가 느끼는 만족도를 알아보고 창의성과 예술성의 새로운 방향을 모색하고 그에 따른 효과를 높이고자 하며 네일 산업의 질적 향상을 꾀하고자 한다.
이와 같은 이론을 토대로 수집된 자료는 UV 젤 네일아트를 경험한 여성들을 대상으로 본 설문을 실시하였고, Package SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 분석한 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 연구 대상자의 일반적 특성과 네일 샵 이용특성을 분석한 결과.
젊은 층의 고객들이 심리적인 요인에 따라 중, 저가의 비용으로 시술과 서비스가 좋은 작은 공간의 로드 샵을 선택하여 손과 손톱을 아름답게 꾸미기 위해 규칙 없이 네일아트를 시술 받는 것으로 평가 되었다. 네일 샵 이용 시 고려사항은 시술과 서비스를 가장 크게 고려하는 것으로 나타났다.
둘째, 일반적 특성에 따른 네일 관리 시 아트 시술이용 특성과 일반적 특성에 따 른 UV 젤을 이용한 네일 아트의 선호도 차이를 분석한 결과.
결혼 여부, 학력에 상관없이 아트 시술을 받는 것으로 평가되었고 직장인 여성들과 소득이 높을수록 아트 시술을 많이 받았으며 아트 시술은 고객이 선호하는 표현기법을 주로 시술 받는 것으로 조사되었다. 자연스러운 컬러 믹스 기법인 그라데이션의 만족도가 가장 높았으며, UV 젤을 이용한 아트의 선호도 조사결과는 선호하는 아트라고 평가 되었고 학력, 결혼유무 상관없이 고가의 가격으로 인해 전문 직종의 30~40대 여성이 가장 많이 시술하고 선호하는 것으로 나타났다. 선호이유는 컬러 아트보다 지속력과 투명성이 좋아서 선택한다고 응답 하였고 노출이 많은 여름에 많이 한다는 응답자가 많았으며 시간, 표현 기법을 고려하여 5만원 이상이 적정 비용이라고 조사되었고 제거 비용은 3만원 미만이라고 평가되어 고가인 만큼 지속성을 중요시 여기고 UV 젤 아트가 아트의 표현기법 중 아름다운 표현 기법이라고 인식하고 있었다.
셋째, UV 젤을 이용한 자극물의 전체선호도와 UV 젤을 이용한 아트디자인의 표현에 따른 선호도 차이를 분석한 결과
섬세하고 디테일한 기술력을 필요로 하는 디자인 젤에 대한 만족도가 가장 높게 나왔으며 아름답기는 하지만 부서지거나 깨지는 단점으로 인해 2D아트 젤에 대한 선호도가 가장 낮게 평가되었다.
UV 젤을 이용한 아트 디자인 자극물로 표현기법을 분류하여 질감, 투명성, 컬러(색상)표현, 소재의 만족도를 포함한 전체적인 만족도를 평가해본 결과 그라데이션 젤이 가장 고객 만족도가 높았으며, 시술 받아보고 싶은 표현기법이나 고가의 가격, 관리, 시간 등을 고려한 엠보 젤이 가장 낮은 평가를 받았다.
이상의 분석결과 UV 젤을 이용한 아트는 고가의 가격으로 인해 직업이나 소득이 안정된 30~40대의 여성들이 많이 시술받고 있으며 칼라링 아트에서 받아본 시술을 UV 젤 아트에서도 선호하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 네일 리스트들의 기술향상과 소비자의 감성을 자극할 수 있는 서비스를 실시하는 자세가 필요하다.
네일 산업의 발전과 고객의 만족도를 높이기 위해서는 다양해진 네일 제품과 UV 젤의 특성을 정확히 파악하여 이론을 재정립하고 기술과 창의력을 바탕으로 다양한 디자인 연구가 활발히 진행되어야 하며 여성들의 환경 ‧ 심리상태와 연계된 연구도 이루어져야 할 것이다.| In modern society, nail industry grows rapidly with the increase of the entry of women in public affairs and their interests in beauty, the presentations of unique images led to successful strategies, a variety of nail shops have been formed and with consumers’ requests require the development of creative design. Of the expression techniques of nail art, UV gel, the most modern technology of reinforcing artificial nails is the only material that does not harm human nails, among the methods of artificial nail treatment developed till now and a product that is harmless and safe to humans, which is on the rise as an item that guarantees a high income winning the most popularity at the shops.
Thus, the researcher examines the characteristics of nail art and UV gel nail art materials and expression techniques through a general discussion to help understand nail art nail art, grasps the satisfaction of the customers who have had UV gel nail art treatment, and tries to examine their satisfaction when design using UV gel is derived in the future, to seek a new direction of creativity and artistic value, to increase the resulting effect, and finally to plan the qualitative enhancement of nail industry.
Questionnaires were carried out for women who had experienced UV gel nail art with data collected on the basis of these theories, and the results of analysis using SPSS 18.0 Software Package are as follows:
First, as a result of analysis of the general characteristics of the subjects of study and their characteristics of nail shop uses, it was judged that young customers chose small road shops with good treatment and services at a low- or mid-price by psychological factors and received the treatment of nail art to care their hands and nails beautifully without any rule. It turned out that they paid great attention to treatment and services while using nail shops.
Second, as a result of analysis on the differences in their preference between the characteristics of their art treatment use in nail care according to their general characteristics and nail art using UV gel according to the general characteristics, regardless of their marital status and level of education, it was judged that they received art treatment, career women and those with a higher income received more art treatment, and most customers received the art treatment they preferred. It turned out that natural color mix technique, gradation was most satisfactory, that the art using UV gel was judged to be preferred, and that regardless of their level of education and marital status, because of its high price, professional women in their age of 30s~40s mostly received and preferred the treatment. For the reason for their preference, most responded that they chose it because of its sustainability and transparency rather than color art and that they were treated in summer when they were most exposed, and they responded that considering time and expressive technique, more than 50,000 won would be a reasonable price and less than 30,000 won for removal cost, and it was judged that they attached importance to sustainability since it is expensive and that they perceived that UV gel art was one of the expressive techniques of the art.
Third, as a result of analysis on the differences in their overall preferences according to the stimulus using UV gel and the expressions of art design using UV gel, their satisfaction with the design gel that requires delicate and detailed technical skills was the highest and due to its weak point of breaking or fragility in spite of its beauty, it turned out that their preference of 2Dart gel was the lowest.
As a result of evaluation of their overall satisfaction including its texture, transparency, color expression and material classified by the art design stimulus using UV gel, gradation gel was most satisfactory for the customers while regarding the expressive technique they wished to receive treatment with, Embo gel was least satisfactory when price, care and time, etc. were taken into consideration.
As a result of the above analyses, it turned out that women in their age of 30s~40S with a stable job or income received most treatment of the art using UV gel due to its high price and that they preferred in UV gel art the treatment they had received in coloring art. Therefore, improving nailists’ techniques and carrying out the services that can stimulate the consumers’ sensibility are necessary.
To develop nail industry and to increase the customers’ satisfaction, theories should be reestablished by accurately understanding diversified nail products and the characteristics of UV gel, studies on a variety of design based on technologies and creativity should be actively carried out, and also studies related to women’s circumstances and mental state should be carried out.
- Author(s)
- 김영옥
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2012-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- UV Gel; 네일 아트; 고객 만족도
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6284
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.