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UTAUT 응용을 통한 신재생에너지 사용의도에 영향을 미치는 요인 연구

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Alternative Title
태양광에너지를 중심으로
Abstract
본 연구는 환경오염과 에너지고갈에 대한 우려 및 4차 산업혁명의 확산으로 새롭게 관심이 집중되고 있는 신재생에너지를 혁신기술의 한 유형으로 인식하고, 잠재적 사용자의 사용의도에 영향을 미치는 다양한 요인들과 조절효과를 고찰하기 위해 신기술에 대한 설명력이 높은 UTAUT(통합기술수용모형)을 응용하여 연구하였다. 구체적으로는 향후 성장 가능성이 높고 일반인들의 접근이 비교적 용이한 태양광에너지의 사용의도에 대한 분석을 위해서 UTAUT의 4가지 핵심요인 외에 가격가치와 인지된 위험 요인을 추가하고, 새로운 기술의 수용에 따라 사용자에게 발생할 수도 있는 혁신저항의 조절효과에 대해 실증적으로 검증하였다.

그 결과 첫째, 노력기대를 제외한 성과기대, 사회적 영향, 촉진조건, 가격가치, 인지된 위험이 신재생에너지 사용의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 유의미한 영향을 미치는 요인 중에서는 사회적 영향의 영향력이 가장 크다는 것을 확인했다. 셋째, 혁신저항은 가격가치와 사용의도의 영향관계 및 인지된 위험과 사용의도의 영향관계에 있어 양(+)의 영향을 강하게 하는 조절효과가 있음을 발견하였다.

학문적, 실무적 관점의 주요 시사점은 사용자 관점에서 신재생에너지의 사용요인을 고찰했고, UTAUT 응용 모델의 실효성을 검증했다는 것에 있다. 특히 사회적 영향 요인의 영향력이 가장 높다는 결과에서 신재생에너지 사용경험이 있는 소비자들의 진솔한 사용후기나 경험담을 온/오프라인 사이트, 커뮤니티 등 다양한 매체를 통해 홍보한다면 사용의도를 높이는 데 효과적임을 추측할 수 있다. 이는 현대인들이 새로운 제품이나 서비스 구입 시 기존 사용자의 후기나 피드백을 높은 비중으로 참조하는 근래의 사회적 현상과도 부합한다.

최근 서울시가 가정에서의 ‘미니 태양광 발전소’ 설치를 5년 내 100만 가구까지 확대하겠다고 발표했다. 이번 연구결과를 통해 신재생에너지 사용자 확산을 위한 정부정책 수립, 마케팅/홍보전략 수립 등에 기여하고, 나아가 친환경 도시 조성 및 새로운 에너지 시대의 생태계 구축에 공헌하고자 한다.|This study considers New and Renewable Energy as a type of innovative technology that is attracting attention due to environmental pollution and concerns about energy depletion and the proliferation of the fourth industrial revolution, UTAUT(Unified Theory of Acceptance and Use of Technology), which has high explanatory power for new technologies, has been studied in order to investigate the effects of adaptation and adaptation. Specifically, in order to analyze the intention to use solar energy, which has high growth potential and relatively easy accessibility to the public, UTAUT has added four key factors as well as added Price Value and Perceived Risk factors, The results of this study are as follows.

First, Performance Expectancy, Social Influence, Facilitating Conditions, Price Value, and Perceived Risk, excluding Effort Expectancy, have a significant effect on the intention to use New and Renewable Energy. Second, we confirmed that Social Influence has the greatest influence among the factors that have significant influence. Third, we found that Innovation Resistance has a moderating effect of positive (+) influence on the relationship between Price Value and intention to use and the influence of Perceived Risk and intention to use.

The main implications of the academic and practical perspectives are to examine the use of New and Renewable Energy from the user's point of view and to verify the effectiveness of the UTAUT application model. In particular, it can be inferred that consumers who experience the use of New and Renewable Energy are more effective in promoting their intention to use the product through various media such as online / offline sites and community. have. This is in line with recent social phenomena in which modern people refer to existing users' feedback or feedback as a high proportion of their purchases of new products or services.

Seoul recently announced that it will expand the installation of 'mini solar power plant' at home to 1 million households within 5 years. Through this research, we will contribute to the establishment of government policies and marketing / public relations strategy for the diffusion of New and Renewable Energy users, and further contribute to the creation of eco-friendly cities and ecosystem of new Energy age.
Author(s)
박정해
Issued Date
2018
Awarded Date
2018-02
Type
Thesis
Keyword
신재생에너지UTAUT 응용가격가치인지된 위험혁신저항
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6283
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
박현우
Degree
Master
Publisher
한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원
Appears in Collections:
지식서비스&컨설팅학과 > 1. Thesis
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