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P2P금융 이용자의 재사용의도에 영향을 미치는 동기요인에 관한 연구

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Alternative Title
만족도의 매개효과 분석을 중심으로
Abstract
P2P금융이 전세계적으로 유행을 하며, 새로운 금융의 대안으로 소개되고 있다. 나라마다 법과 체계가 달라 여러 규제하에 사업을 전개하고 있음에도, P2P금융의 인기는 해마다 높아지고 있다. 그동안 제도적 금융기관에서 리스크를 부담하며 고객의 수익을 창출했던 일들이 인터넷의 발달로, 개인에게도 기회가 온 것이다. 이는 저금리 기조가 장기화되며 일정한 리스크를 안더라도 고수익을 취하고자 하는 욕구가 높아졌기 때문이다.
본 연구에서는 P2P금융을 통해 수익을 얻고자 하는 이용자들의 동기요인에 대해 살펴보고자 하였다. 이는 P2P금융플랫폼 사업자들에게 마케팅활동과 홍보활동 및 서비스 개선점을 알 수 있게 하려는 의미다. 특히, 적극적으로 P2P금융을 활용하는 이용자를 대상으로 한 설문조사여서 사용경험이 없거나, 서비스 이용 경험이 낮은 자를 대상으로 한 설문과 차별점이 있다. 제시된 변수들은 이용자들이 반복적으로 P2P금융 서비스를 이용하게 할 것으로 예상한 것들이다. 인지적위험(보안에 대한 만족), 편리성, 사회적영향, 만족도를 변수로 제시하였다. 특히, 만족도 변수의 경우, 다른 변수들이 재사용의도에 영향을 미치는데 있어, 매개여부에 대해 다루었다. 연구결과를 요약해보면, 인지적위험과 편리성, 사회적영향 모두 만족도와 재사용의도에 정의 영향을 미친다. 만족도는 인지적위험, 사회적영향이 재사용의도에 영향을 미치는데 부분매개를 한다. 한편, 만족도는 편리성이 재사용의도에 영향을 미치는데 있어서는 완전매개를 한다. P2P금융 서비스를 편리하게 이용하는 것이 만족도에 영향을 미치고, 만족도는 재사용의도에 영향을 미친다는 것이다. 이 말은 만족도가 편리성과 재사용의도의 사이에서 매우 중요한 역할을 한다는 것을 의미한다.
P2P금융플랫폼 사업자들은 향후 사업을 영위할 때 이용자들의 재방문을 높이기 위해서는 만족도를 높여야 한다. 인지적위험과 사회적영향도 중요하지만, 이용자의 편리성에 더 많은 관심을 기울여야 한다는 것이 본 연구로 확인되었다. |P2P financing is trending around the world and is being introduced as a new alternative to finance. Although each country has different laws and systems, P2P financing is gaining popularity every year, despite the fact that it is operating under various regulations. The development of the Internet has brought about opportunities for individuals as well as the creation of customers' profits by taking risks at institutional financial institutions. This is due to the prolonged low interest rate trend and increased desire to take high profits even if they know certain risks.
In this study, we wanted to look at the motivations of users who wanted to earn profits through P2P financing. This means that P2P financial platform operators will be able to learn about marketing activities, promotional activities and improvements in services. In particular, the survey was conducted on users who actively utilize P2P financing, and the survey was conducted on those who do not have experience in using the service or who do not have experience in using the service, and those who do not have experience in using the service. The suggested variables were those that expected users to repeatedly use P2P financial services. Cognitive risks (satisfaction with security), convenience, social impact, and satisfaction were presented as variables. In particular, for satisfaction variables, other variables have been addressed for the purpose of reuse. To summarize the findings, cognitive risk, convenience and social impact both affect satisfaction and reuse. Satisfaction is partial to cognitive risk and social impact affecting reuse intent. On the other hand, satisfaction level is fully marketed in terms of convenience affecting reuse intent. Convenient use of P2P financial services affects satisfaction, and satisfaction affects reuse. This means that satisfaction plays a very important role between convenience and reuse.
P2P financial platform operators should increase their satisfaction level in order to increase the revisit of users when they conduct business in the future. While cognitive risk and social impact are important, this study confirmed that more attention should be paid to user convenience.
Author(s)
김명호
Issued Date
2019
Awarded Date
2019-08
Type
Thesis
Keyword
P2P금융인지적위험편리성사회적영향만족도재사용의도
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6217
Affiliation
한성대학교 지식서비스&컨설팅 대학원
Advisor
최창호
Degree
Master
Publisher
한성대학교 지식서비스&컨설팅 대학원
Appears in Collections:
스마트융합컨설팅학과 > 1. Thesis
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