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60세이상 뷰티컨설턴트(Beauty Consultant)의 교육경로와 삶의 만족도에 미치는 영향

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Abstract
화장품 시장은 유통채널이 다변화되어 있어 여러 가지 상황에 따라 시장의 변화가 많은 것이 사실이나 2011년 소비자들은 생활수준의 향상으로 특성화되지 않은 전문점보다는 가격이 비싸지만 품질 면에서 우수하고, 전문적인 상담이 가능하며 구입 후 애프터서비스가 용이한 방문판매를 다시 찾고 있는 실정이다. 화장품 산업은 ‘가격이 떨어지면 소비가 증가 한다’는 수요공급의 법칙이 잘 적용되지 않고 비쌀수록 잘 팔리는 경향이 있다. 즉,‘고급’이라는 이미지가 강하면 잘 팔리는 전형적인 브랜드 산업이며 소득 수준 향상에 따라 성장할 수 있는 잠재력이 높은 산업이다. 그런 이유로 1998년 IMF임에도 불구하고 빈익빈 부익부 현상으로 인하여 경기불황에도 소비자들은 좀 더 높은 가격을 지불하더라도 더욱 뛰어난 품질을 요구하는 경향이 커졌고 그로인해 방문판매는 2008년 기준 전체 화장품 시장의 30%를 차지하며 현재까지 지속적으로 성장하고 있다.
방문판매가 선전하는 요인은 정(情)을 중시하는 한국 사회의 정서와 맞아 방문판매 방식이 영향력을 발휘하기 때문이며 그 가운데는 소위 ‘화장품 아줌마’라고 불리는 방문판매원들이 있다. 실제로 방문판매원은 제품상담은 물론, 교육문제와 집안 문제 등 고객의 사적인 고민을 상담하는 해결사 역할까지도 한다. 이러한 방문판매원의 필요성에 따라서, 방문 판매원 연령층도 조금씩 고령화 사회로 진행됨에 따라서 현대를 살아가는 노년층들은 과거와 달리 높은 경제력과 교육적 배경을 바탕으로 자립적 가치관을 가지고 적극적으로 생활을 영위하고 있다. 건강이나 미용에 대한 관심도 높아 젊음과 아름다움을 추구하려는 욕구도 과거의 노년층에 비하여 강한 경향을 보이고 있다. 건강한 몸을 유지하고 100세 시대를 위한 대책으로 헬스클럽, 에어로빅, 요가교실 등 적극적인 외모 관리행동을 추구하며, 다양한 직업을 선택하여 남은 인생의 경제력을 준비하고자 노력하고 있다. 1960년에는 65세 노인의 인구가 전체인구의 2.9%였으나, 2010년은 고령인구의 비율은 11.0%로 고령사회에 진입하였다.
이런 방문판매컨설턴트의 비율이 젊은세대가 대부분이었던 반면 현재는 60세이상의 뷰티컨설턴트가 점차 고령화시대에 맞춰 늘어나고 있는 추세이다. 이러한 현상을 토대로 본연구는 60세 이상의 뷰티컨설턴트 직업에 대해 알아보고 교육실태는 어떠한지 직업으로써 삶의 만족에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보고자 한다. 일반적 사항, 컨설턴트 활동 후 삶의 만족도에 따른 생활만족도의 차이를 알아보기 위해 t-test, One way Anova를 사용하였으며 사후검증으로 Scheffe방법을 사용하였다. 컨설턴트 활동 후 삶의 만족도와 생활만족도와의 관계는 단순상관관계분석(Pearson's Correlation Analysis)으로 분석하였다. 연구대상자의 일반적 사항, 컨설턴트 활동 후 삶의 만족도가 생활만족도에 미치는 영향력을 알아보기 위해 회귀분석을 실시하였다.
본 연구는 ‘L"화장품회사의 컨설턴트로 활동하고 있는 60세 이상 뷰티컨설턴트 542명을 선정하여 조사대상으로 하였으며, 조사기간은 2012년3월 21일부터 4월 4일까지 15일간에 걸쳐 본 조사를 실시하였다.
자료 수집은 60세 이상 뷰티컨설턴트 집단을 대상으로, 연구의 취지를 사전에 설명한 후 설문지를 배부하고 자기기입식으로 응답하게 하였다. 521부가 회수되었고, 이중 불충분한 답변 또는 응답하지 않은 문항이 있는 경우를 제외한 총 515부가 본 연구의 분석자료로 사용되었다. 60-63세가 대부분을 차지하였고 성별의 경우에는 여자가 99.4%로 남자의 0.6%보다 압도적으로 높게 나타났으며 학력의 경우에는 고등학교 고졸이 60.4%로 대부분을 차지 하였다.월 평균 수입의 경우에는 200-300만원이 대부분을 차지하였다. 수입 중 가장 많이 쓰여지는 부분의 경우에는 생활비가 57.1%로 대부분을 차지하였고 다음으로 노후저축이 15.1%, 용돈이 12.6% 순으로 나타났다.
아침교실 외에 워크샵, 특강이 필요하다고 생각하는지 여부의 경우에는 필요하다는 응답이 54.6%로 필요하지 않다의 45.4%보다 약간 높게 나타났다. 원하는워크샵, 특강의 경우에는 세일즈 마인드 교육이 52.7%로 넘었다. 직급이 높고, 수입이 많으며, 현재직업에 대한 만족도가 높을수록 건강만족도도 높게 나타났다.
고령화시대 도입으로 계속해서 60세 이상의 뷰티컨설턴트는 늘어날 것이며 장년층을 겨냥한 다양한 교육 프로그램 및 지원을 계획한다면, 방문판매화장품 사업은 계속해서 발전될 것이라 생각된다.

【주요어】60대이상, 뷰티 컨설턴트, Beauty Consultant, 삶의만족

|The cosmetic market diversified the distribution channels so it has a lot of changes according to the various situation. But in 2011 the consumers want more the door-to-door sales that are the superior qualities and are available to the professional counsel and follow-up service than the featureless specialist shops because of high standard of living. The cosmetic industry has the law of supply and demand that price is falling and then spending is rising and it is rarely applicable, and it tends to sell more high price. That is, the cosmetic industry is the 'high-quality' brand image and has the growth of potential and possibility according to the improvement of income level. Accordingly, the consumers wanted the superior quality although they had to pay the high price in spite of the recession, the polarization of wealth, and IMF in 1998. So the door-to-door sales accounts for 30 percent of cosmetic market and is developing consisently until now.
The factor of door-to-door sales is because of affection that is emotion of Korean society, and the center is the door-to-door sales women called 'cosmetic madam'. Actually, they consult not only the goods but also client's private trouble. According to their necessity and aging society progress, the age group of door-to-door sales women is more higher based on economic power and education background. Also, it leads the keen interest about the desire of youth and beauty in contrast with the past elder. Nowadays, the elder is trying to prepare their extra economic power by choosing the various occupation and takes good care of way their looks such as fitness club, aerobic, and yoga for their healthy 100's life. 65 aged rate of all population is 2.9 percent in 1960, but the rate of 2010 is entered to the aged society.
While the rate of these door-to-door sales consultant is almost the young generation, now it accounts for over 60 years old. On these basis, this study is to investigate the beauty consultant, education, and the effect of life satisfaction over 60 years as occupation. It used t-test and One way Anova to survey the general quality and living satisfaction according to life satisfaction after the consultant activity, and posteriori tests used Scheffe. The relation between the life satisfaction after the consultant activity and living satisfaction was analyzed Pearson's Correlation Analysis. It used regression analysis to survey the participant's general quality and the effect of the life satisfaction after the consultant activity.
The participants were 542 beauty consultants over 60 years in L cosmetic company. The period of experiment was from Mar. 21st, 2012 to Apr. 4th, 2012, which was applied for 15 days.
Data was questionaries and it was returned by 521. In the last analysis, 515 data used except the insufficient and irresponsive questions. Most accounted for 60~63 years, and gender accounted for female 99.4 percent overwhelmingly, and educational background accounted for high school graduate 60.4 percent, and monthly average income accounted for two~three hundreds won. Spending part of income were living expenses 57.1, saving money for retirement 15.1, and allowance 15.4.
The question that do you need workshop and special lecture except morning class accounted for 'need' 54.6 and 'don't need' 45.4. The wanted workshop and special lecture accounted for the sales mind education 52.7 percent. The health satisfaction was high according to high position, lots of income and present occupation satisfaction.
It will continually be increased the beauty consultant over 60 years because of introduction of aging society. If we plan the various education programs and supports aimed at the elder, door-to-door cosmetic industry will be developed constantly.

[key word] over 60 years, beauty consultant, life satisfaction
Author(s)
김주영
Issued Date
2012
Awarded Date
2012-08
Type
Thesis
Keyword
60대이상뷰티 컨설턴트Beauty Consultant삶의 만족
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6056
Affiliation
한성대학교 예술대학원
Advisor
강경호
Degree
Master
Publisher
한성대학교 예술대학원
Appears in Collections:
뷰티예술학과 > 1. Thesis
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