OAK

20대 남성의 피부 상태에 대한 자가 인식수준이 피부 관리 행위 실천도와 자아존중감에 미치는 영향

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Abstract
현재 우리 사회에서 피부에 대한 관심은 이제 더 이상 여성의 전유물이라 할 수 없게 되었다. 남성들에게 외모관리의 필요성이 중요하게 인식되면서 피부 관리 또한 외모를 관리하는 하나의 방법으로써 중요하게 대두되고 있다. 대다수의 20대 남성들은 취업을 대비한 외모관리 혹은 다양한 비즈니스 속에서의 원활한 대인관계의 유지나 이성간의 관계유지를 위한 이미지 관리에 대하여 부담감을 느낄 수 밖 에 없는 상황에 처했다. 하지만 남성들은 외모관리에 대한 방법을 정확히 몰라서 실천하지 않는 경우가 많고, 이것은 외모에 대한 자신감의 상실로 이어져 자아존중감을 낮추게 되는 원인이 된다. 따라서 본 연구에서는 20대 남성의 피부 상태에 대한 자가 인식수준이 피부 관리 행위 실천도와 자아존중감에 미치는 영향에 대해 알아보고, 남성들이 자신의 피부상태를 정확히 파악할 수 있는 지식을 습득하고 전문화된 관리 혹은 자가 피부 관리를 실천 할 수 있는 방법을 제시하여 피부 관리를 통한 남성들의 자아존중감 개선 및 증진 할 수 있도록 하고, 나아가 피부 미용 산업 발전과 상품 개발 및 판매촉진에 필요한 기초자료에 도움이 되고자 함에 그 목적이 있다.
연구과정은 전문서적과, 연구논문, 학술지 등을 통해 이론적 배경에 관해 고찰하였다. 조사기간은 2012년 3월 2일~31일까지 대구, 경기지역에 거주하는 20대 남성을 대상으로 구조화된 무기명 자기기입식 설문지를 이용하여 총 520부를 배부하여 그 중 498부를 최종 분석한 통계자료로 활용하였다. 설문의 내용은 등 총 문항이며 SPSS v.12.0 통계 패키지 프로그램을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과 조사 대상자의 일반적 특성은 회사원이 60.2%, 미혼이 89.8%, 4년제 대졸이 70.3%, 월평균소득은 200-300만원 미만이 47.0%, 하루 수면시간은 6시간이 72.3%로 나타났다.
피부 상태에 대한 자가 인식수준이 피부 관리 행위 실천도에 미치는 영향을 살펴본 결과 피부 상태에 대한 자가 인식수준이 높은 집단이 낮은 집단보다 세안빈도가 높고, 이중세안을 더 많이 하며, 사용화장품도 많고, 팩 사용빈도가 높으며, 자외선 차단제를 많이 사용하며, 피부보습을 위하여 물을 자주 먹고, 기능성 제품을 사용하고, 피부 관리를 많이 하며, 관리 장소도 집보다는 피부관리실을 찾는다는 것을 통해 피부 관리 실천도가 높다는 것을 알 수 있었다.
피부 상태에 대한 자가 인식수준이 자아존중감에 미치는 영향을 살펴본 결과 피부 관리에 대한 인식이 높고 피부상태가 좋을수록 자신감, 자아만족, 능력만족, 가정만족에 대한 만족도가 높았고, 전체적인 자아존중감이 높아지는 것을 알 수 있었다.
피부 관리 행위 실천도가 자아존중감에 미치는 영향을 살펴본 결과는 세안빈도, 세안 시 물 온도, 이중세안여부, 사용화장품개수, 팩 사용빈도, 자외선 차단제 사용여부, 물 섭취여부, 기능성 제품사용여부 등과 같은 피부 관리 실천행위가 높으면 자아존중감도 높아지는 것을 알 수 있었다.
본 연구를 통해 20대 남성들이 피부상태에 대한 자가 인식수준을 높이고, 피부 관리에 대한 실천도를 향상시켜 자아존중감이 더욱 긍정적인 방향으로 개선 및 증진 할 수 있는 자료와 동시에 피부 미용 산업 발전과 상품 개발 및 판매촉진에 필요한 기초자료에 도움이 되기를 바라며, 마지막으로 이상의 연구를 바탕으로 20대 남성의 지역별, 연령별 차이를 알아보는 연구 및 남성과 여성을 비교하는 연구, 설문지 논문의 결과를 바탕으로 실제 남성들이 피부 관리를 꾸준히 받은 경우와 그렇지 않은 경우로 나누어 자아존중감에 미치는 영향을 비교하는 실험연구가 이루어 져야 할 것으로 사료된다.

【주요어】20대, 남성 피부, 피부상태, 인식수준, 피부 관리, 실천도, 자아존중감
|In our society care for the skin no longer the preserve of women were able to be called. Appearance is important for men recognized the need for skin care as one way to manage also by appearance is becoming important.
The majority of the 20 men employed in preparation for a seamless appearance in a wide range of business management or interpersonal relations between the sexes for the maintenance of the maintenance or for image management, not on the outside to feel the strain was in the situation. But men did not know exactly how their appearances on a lot if you do not practice, this leads to a loss of confidence in appearance, self-esteem is the cause lowered.
In this study, 20 men's skin self-aware about the state level to help skin care Behavior Learn about the impact on self-esteem, men know exactly what your skin condition that can acquire knowledge and specialized management or self- skin care practice can provide a way through the men's skin care and self-esteem improvement and help to promote and further skin care product development and sales of industrial development and promote the basic data necessary for its purpose as may be of help in is
Professional books and research process, research papers, journals, and about the theoretical background was investigated. Study period, 2012 to 31 May 2nd ~ 3 Daegu, Gyeonggi Province 20 male subjects residing in a structured anonymous self - administered questionnaire using a total of 520 copies distributed 498 questionnaires and analysis of those statistics were used to. The survey questions and the total of the SPSS v.12.0 statistical package was used to analyze the program.
The results of this study the general characteristics of those surveyed office worker 60.2%, 89.8% unmarried, 70.3% four-year college, 200 to 3,000,000 won monthly income is less than the 47.0 percent a day, six hours of sleep time was 72.3% .
Skin conditions skin care for the self-aware level Practice also a result of examining the impact on self-awareness about the state of the skin, the higher the frequency of cleansing is high, more of a double cleansing, and use a lot of cosmetics, Pack a high frequency of use, heavy use of sunscreen and water to moisturize your skin frequently to eat, functional products, and use a lot of skin care and skin care than at home, managed to find a venue that also through the skin-care practice showed that a high.
Skin about the state of self-perceived level of self-esteem impact on a result of examining skin care awareness is high skin condition with a good self-confidence, self-satisfaction, ability to meet the home meets for the satisfaction was high, and overall self esteem being higher was found.
Practice skin care also impact on the self-esteem is a result of examining the frequency of washing, the water temperature during washing, double cleansing, whether the number of cosmetic use, pack the frequency of use, whether or not to use sunscreen, water intake, whether functional products, such as whether to use Skin Care Practice Higher self-esteem was found that even higher.
Through this study, 20 men for skin conditions raise the level of self-awareness, skin care practice also improves on the self esteem and promote a more positive way to improve the skin at the same time as the materials and products industry basic data necessary for the development and promotion in the hope that help, and finally on the basis of the study, 20 men's regional and age differences in the research and find out a study comparing men and women, based on the results of the actual questionnaire study If you received a steady men skin care and self-esteem otherwise divided by experiments comparing the effect on research should be performed.

【Key words】Twenty men's, male skin, skin conditions, the level of awareness, skin care, practice, self-esteem
Author(s)
김나희
Issued Date
2012
Awarded Date
2012-08
Type
Thesis
Keyword
남성피부
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6037
Affiliation
한성대학교 예술대학원
Advisor
강경호
Degree
Master
Publisher
한성대학교 예술대학원
Appears in Collections:
뷰티예술학과 > 1. Thesis
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