1인가구의 O2O 외식배달 서비스 품질이 고객만족 및 구매의도에 미치는 영향
- Abstract
- 최근 온라인을 통하여 제품 혹은 서비스를 구매하고 오프라인을 통하여 서비스를 제공받는 형태인 O2O(Online to Offine) 서비스의 확대가 두드러 지고 가족 형태 또한 대가족에서 핵가족으로 소규모 축소 함에 따라 환대산 업분야의 외식, 호텔, 그리고 관광 분야에서의 O2O서비스 성장이 증가하고 있다. 특히, 한국은 독특한 배달 문화와 높은 스마트폰 보급률로 인해 빠른 속도로 성장을 보이고 있다. 본 연구에서는 O2O외식배달 서비스 품질을 다섯가지 요소로 분류 했다. 이용용이성, 경제성, 음식품질, 정보성, 보안성을 독립 변수로 사용하였으며, 1인가구의 O2O외식배달 서비스 품질이 고객만족과 구매의도에 미치는 영향 에 대해 알아보고자 실시하였다. 설문조사는 O2O외식배달을 이용하는 가구 중 1인가구를 대상으로 총 302부의 유효 설문지를 회수하여 통계 분석에 이 용하였다.
오늘날의 소비는 점차 감정 소비로 전환되고 있으며, 고객의 호감을 불러 일으킬 수 있는 웹 사이트 인터랙티브 및 특성화한 서비스는 고객 만족과 신뢰의 중요한 요소가 되고 있으며, 고객의 불만을 제거하는 것은 고객의 구매 의도를 향상시키는 중요한 방법이다. 따라서 O2O 외식배달 사이트는 고객과 시기적절한 소통, 고객 지향적인 특성화한 서비스 설계, 그리고 서비스 실수 보완 조치의 규범화와 표준화에 중점을 두어야 한다. 더불어 본 연구 결과를 종합해 볼 때, O2O 기반 음식 배달대행 관련 서 비스를 제공하는 사업자들에게 사용자의 인식과 수요를 정확하게 파악할 수 있고 한국 시장에 최적화된 음식 배달 대행 비즈니스 모델을 개발하는 향후 서비스의 활성화와 보급화를 위한 참고 자료로 제시할 수 있다고 판단한다. |Recently, the expansion of O2O (Online to Offine) services,
which is a form of purchasing products or services online and
providing services through offline, is remarkable. And the growth
of O2O services in the tourism sector is increasing. In particular,
Korea is showing rapid growth due to its unique delivery culture
and high smartphone penetration. In this study, the quality of O2O restaurant delivery service was
classified into five factors.
Ease of use, economy, food quality, information, and security were
used as independent variables, and this was conducted to
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investigate the effect of the O2O restaurant delivery service quality
of single-person households on customer satisfaction and purchase
intention. For the survey, a total of 302 valid questionnaires were
collected for single-person households among households using
O2O food service and used for statistical analysis. Today's consumption is gradually transforming into emotional
consumption, and web site interactive and specialized services that
can arouse customer's favor are becoming an important element of
customer satisfaction and trust. It is an important way to improve
the degree. Therefore, the O2O food service delivery site should
focus on timely communication with customers, customer-oriented
specialized service design, and standardization and standardization
of service error correction measures. In addition, when the results of this study are summarized, it is
possible to accurately grasp the user's perceptions and demands of
operators that provide O2O-based food delivery service related
services, and to promote future services that develop a food
delivery agency business model optimized for the Korean market. It
is judged that it can be presented as a reference material for
distribution and distribution.
- Author(s)
- 왕통환
- Issued Date
- 2021
- Awarded Date
- 2021-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 1인가구; O2O외식배달; 구매의도; 고객만족
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6022
- Authorize & License
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