목표지향적 행동모형을 통한 소상공인 공동브랜드 사업 참여의도에 관한 연구
- Abstract
- It is a reality that the rate of small business owners who have not survived in the fierce infinite competition of the capitalist market, such as the economic downturn in Korea, the increase in the minimum wage, and other changes in the working conditions, is increasing. In this current situation, various policies and measures will be needed to increase the competitiveness of small businesses, and as one of these policies, the small-business Co-brand business is more competitive with products for small businesses that lack brand competitiveness and recognition compared to large and mid-sized companies. I think it can have a positive effect on value improvement.
This study identifies the intentions of small business owners to participate in the small business Co-brand business and uncovers the factors of the factories, so the small business Co-brand business can be settled as a successful product, which can be helpful to many small business owners who are struggling. I wished to study and write.
In order to proceed with this research, we applied a target-oriented behavioral model, which is the most influential research model that reveals the intention to participate, to design a research model and construct a questionnaire based on empirical verification. In addition, based on the verified contents, policy suggestions were made to increase the participation rate of small business owners in the future when conducting small business Co-brand projects.
For successful small business Co-brand business, participation of small business people will be essential, and the operation process of the business should be carried out with a long-term perspective. And, accordingly, the targets and implementation plans for each stage should be specifically planned according to the introduction phase, diffusion phase, and stabilization phase of the project. The successful Co-brand certification process and the step-by-step goals and action plans of the project are strategically well organized, so that when a small-business Co-brand business is conducted, a truly effective Co-brand business can be carried out.|전반적인 우리나라의 경기침체와 최저임금 인상과 기타 노동여건의 변화 등 치열한 자본주의 시장의 무한경쟁 속에서 살아남지 못한 소상공인의 폐업률이 증가하고 있는 현실이다. 이러한 현재 상황에서 소상공인들의 경쟁력을 높일 수 있는 다양한 정책과 방안이 필요할 것이며 이러한 정책 중 하나로 소상공인 공동브랜드 사업은 대기업과 중견기업에 비교해 브랜드 경쟁력과 인지도가 부족한 소상공인들에게 상품에 대한 경쟁력과 가치 향상에 매우 큰 도움이 될 수 있을 것이라 생각한다.
본 연구는 소상공인들의 소상공인 공동브랜드 사업에 대한 참여의도를 파악하고 이에 대한 요인을 밝혀내어 소상공인 공동브랜드 사업이 성공적으로 정착되어 어려움을 겪고 있는 많은 소상공인들에게 도움이 될 수 있기를 바라는 마음에서 연구하고 작성하였다.
이와 같은 연구를 진행하기 위하여 참여의도를 밝히는 가장 유력한 연구모형인 목표지향적 행동모형에 대한 이론적 배경을 고찰한 후 이를 바탕으로 연구모형을 설계하고 설문지를 구성하여 실증적 검증을 진행하였다. 그리고 검증된 내용을 바탕으로 향후 소상공인 공동브랜드 사업 진행 시 소상공인들의 사업 참여율을 높일 수 있는 정책적 제언까지 제시를 하였다.
성공적인 소상공인 공동브랜드 사업을 위해서는 소상공인들의 참여가 필수적일 것이며 이와 더불어 사업의 운영 프로세스가 장기적인 안목하에 구성되고 진행되어야 할 것이다. 그리고 이에 따라 사업의 도입기, 확산기, 안정기에 따른 단계별 목표 및 실행계획들이 구체적으로 계획되어야 한다. 소상공인들의 사업에 대한 적극적인 참여와 공동브랜드 인증 프로세스와 사업의 단계별 목표와 실행계획이 전략적으로 잘 구성되어 소상공인 공동브랜드 사업이 진행될 때 진정 소상공인들에게 도움이 되고 실효성이 있는 공동브랜드 사업이 진행될 수 있을 것이다.
- Author(s)
- 강철상
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 소상공인; 공동브랜드; 인증브랜드; 목표지향적 행동모형
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6002
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