작전적 군수 측면에서 임진왜란 승리 분석
- Alternative Title
- 이순신의 군수적 조치와 주요 해전을 중심으로
- Abstract
- 이순신은 우리 역사상 가장 존경받는 위인이며 군인이다. 필자 본인이군인인 바, 군인의 관점으로 볼 때 이순신이 전쟁에서 승리하여 나라를 구한 군인이라는 평가에 대하여 당연히 동의할 뿐만 아니라 이에 추가하여, 좀 더 군사적으로 전문적인 평가를 하고 싶은 마음이 본고를 작성하게 된 동기이다. 그 군사적으로 전문적인 평가라는 것은 ‘작전적 수준’, ‘작전적 군수’ 라는 개념의 틀을 가지고 이순신에 대한, 이순신 해전에 대한 추가적인 평가와 의미를 더하고자 함이다.
결론적으로 이순신은 우리 역사상 최고의 작전적 수준의 지휘관이다. 그는 최고의 작전적 수준의 지휘관으로서 오늘날 말하는 작전적 지휘관으로서 수행할 역할을 충실히 완수한 지휘관이다. 또한 그는 작전적 수준의 작전수행, 전쟁수행에 있어서 군수가 갖는 중요성을 명확하게 인식하고 전쟁을 수행하는 핵심 기능으로서 작전적 군수를 이해하고 실천한 지휘관이다.
본고에서의 전쟁에 결정적인 영향을 미치는 피․아의 전투준비 차원 (작전적 군수 차원) 군사력(수군)의 건설과 복원, 전투(해전)의 결과로 나타난 해상 교통로와 병참선의 유지 문제 등에 중점을 두고 작전적 군수라는 의미를 역사적 사실과 결부하여 설명하였다. 이를 세부적으로 기술하면, 임진왜란 승리의 요인을 이순신의 작전적 군수라는 실천과 그 성과에 있음을 평가한 것으로 크게 3가지 측면으로 분석하였다.
첫 번째 이순신의 작전적 군수차원의 수군 건설과 수군의 전투력 복원이다. 이순신은 임진년 싸움이 마무리되는 시점부터 강화교섭기 동안 그 간의 전투에 대한 피해복구와 추가적인 전투력 건설에 박차를 가한다. 이러한 과정은 칠천량 해전이후 완전히 무너진 조선 수군의 복원과 재건설 과정에서 한번 더 나타난다. 지휘관이 전쟁을 준비하는 것은 당연한 조치이나 당시 이순신의 상황을 고려하면 그가 얼마나 위대한 지휘관이었는지 누구도 의심하지 않을 것이다. 이순신은 수군을 위한 제반 모든 군수적 조치를 조정(정부)의 지원없이 해결하였기 때문이다. 그는 수군 병력의 확보, 군량의 확보, 전선의 건조 등 작전적 차원의 제반 군수적 전투준비를 스스로 해결하였다.
두 번째 일본의 오판이다. 일본의 오판은 일본의 전쟁수행에 있어서 작전적 군수측면의 결정적인 패인이 된다. 일본은 조선 수군의 능력을 경시하였으며 일본군이 조선에 상륙하면 조선 백성은 이들을 환영할 것이라는 오판을 전제로 전쟁을 시작한다. 일본 수군은 해상에서 적극적인 전투세력이 아닌 단순한 수송의 임무를 수행하는 수준의 전략과 전력으로 강력한 이순신 수군을 상대로 매번 패퇴할 수 밖에 없었다. 이 결과 일본은 대마도에서 부산에 이르는 해상교통로는 물론 남해에서 서해로 이어지는 해상 병참선을 이용할 수 없었으며 이러한 해상의 융통성 상실은 현지조달을 위한 조선의 곡창지대인 전라도 지역에 대한 진출이 근원적으로 차단되는 결과로도 연결된다. 또한 조선 백성들은 그들이 예상치 못한 항전의식을 바탕으로 의병활동을 전개, 육로 병참선을 차단하는 세력으로 형성되어 해상 및 육상 병참선이 모두 차단되고 위협받는 상황에 직면하게 된다. 또한 일본은 장기전에 대한 준비 소홀로 조선의 혹독한 겨울 추위로 전투력 손실을 입는 등 일본은 전쟁에 있어 작전적 군수 측면의 실패로 결국 전쟁의 패배를 초래했다고 평가할 수 있다.
세 번째 이순신 주요 해전 승리는 작전적 군수 차원의 승리가 된다. 본고에서는 한산 해전, 부산포 해전, 명량 해전을 중심으로 그 작전적 군수 차원의 평가를 해보았다. 먼저 한산해전은 작전적 군수 측면에서 조선함대의 해상통제권을 확보하는 계기가 된다. 이를 통하여 전라도와 충청도를 확보하여 조선의 전쟁지속능력을 유지하는 전과를 올리는 동시에 서해 해상교통로를 이용하여 서진할 수 있는 일본 수군의 중요한 방책을 저지함으로써 일본군의 수륙병진작전과 서해상으로 진출할 수 있는 해상보급선을 차단하는 효과를 얻었다. 다음, 이순신은 부산포 해전시 부산이라는 조선침략의 교두보이자 군수지기, 일본 수군의 근거지을 직접 타격하였다. 부산은 왜군의 병력증강과 군수지원을 위한 수송선단이 출입하는 거점이었으며 북상한 왜군의 보급기지였다. 부산포 해전이후 일본군의 해상 통제권은 상실되었으며 일본의 수륙병진 전략이 분쇄된 것은 몰론 해상 보급로는 지대한 위협을 받게되어 강화교섭으로 갈 수 밖에 없는 결과를 낳는다. 마지막으로 명량해전의 작전적 군수차원의 의미이다. 일본군은 칠천량 해전에서 조선 수군을 거의 괴멸시킴으로서 제해권을 장악할 수 있게 되었다. 반대로 조선 수군으로서는 임진년 이래 처음으로 제해권을 상실하게 되었던 것이다. 조선수군으로서는 수군을 수습하여 일본수군의 서침을 저지하지 않는 한 전쟁의 승리란 기대할 수 없는 것이었다. 일본군은 칠천량 해전이후 확보한 제해권을 바탕으로 다시금 임진년에 획책했던 군량 확보를 위하여 전라도 지방 진출을 위한 수륙병진공격을 감행하였다. 명량해전은 이를 저지한 해전으로서 명량해전의 승리는 전쟁승리에 직결되는 전략적이며 작전적 차원의 승리로 평가할 수 있는 것이다.| Yi Sun-Sin is one of the most venerated soldier in Korean history. Being a career officer myself, not only do I agree with the assessment that Yi saved his country through his victories in the battlefield, but wanted to make a military assessment of Yi's achievements in the battlefield which resulted in the motive of this thesis. I aim to assess Yi and Yi's naval battles with the conceptual frame work of "operational level" and "operational logistics" and further add to Yi's assessment and significance.
In conclusion, Yi is one of the best operational level commanders in Korean history. As one of the best operational level commanders, Yi faithfully exectued the responsibilities of a modern day operational commander. in addition, Yi fully understood the importance of operations execution at the operational level and the importance of logistics and was a commander who put these into practice.
In this thesis, I link together the historical facts and the significance of operational logistics in force generation and reconstitution of friendly and enemy forces and the results of naval warfare with an emphasis on maintenance of sea nd ground line of communications (LOCs). Specfically, I argue that the primary factor for winning the Imjin War was Yi's practice of operational logistics and analyze them in three parts.
First, Yi's navy construction and reconstitution from the perspective of operational logistics during peace negotiation period started when the battles of the year Imjin ended. Yi focused on damage reconstitution and construction of additional combat power. this process is evidenced once again after the battle of Chiljeonryang, when reconstitution of annihilated Chosun navy took place. Acommander preparing for war is nothing out of the oridnary, but considering Yi's situation, he was truly extraordinary. yi managed to take appropriate logistics measures without government support. This includes securing combatants, rations, building warships and other combat preparations.
Second Japan's misjudgement. Regarding operational logistics and war execution, Japan's miscalculation is the main cause of defeat. Japan's contempt for Chosun's navy led Japan to assume that they will be welcomed by Chosun's people. Japan's navy was a simple convoy whose main role was to transport material. Not being an active martime combat force, the strength of Japanese navy was lmited. This resulted continuous defeats against Yi's strong navy. These defeats disabled Japan's maritime LOCs including Daemado-Busan line, South-West line. Limitations imposed on these LOCs prohibitied Japan from entering Jeolla province, the breadbasket of Chosun. Also the unexpected guerilla resistance by the people of Chosun eventally threatened Japan's LOCs both ground and sea. In addition, Japan's lack of preparation for prolonged war combined with harsh winters of Chosun caused additional damage to Japan's combat capabilities. In short, Japan's defeat was the result of failed operational logistics.
Third, Yi's main maritime victories are victories of operational logistics. This paper evaluates operational logistics based on the cases of battle of Hansan Island, battle of Busan, and battle of Myeongryang. first of all, battle of Hansan Island was the turning point where Chosu n navy acquired maritime superiority. This enabled Chosun to secure Jeolla and Chungcheong province and maintain war sustainability as well as preventing Japan's navy from seizing west sea maritime route and move west. The denial of this important course of action denied Japan's maritime LOC. The battle of Busan struck the heart of Japan's invasion as Busan served as a bridgehead of invasion as well as logistics center for Japan. After the battle of Busan, Japan's maritime control was gone, and Japan was unable to exectue their strategy of advancing both at land sea simultaneously. The lack of maritime LOC forced Japan to the peace talks. Finally, operational logistics implications of the battle of Myeongryang. Japan was able to gain maritime superiority after the battle of Chiljeonryang. It was the first time Chosun had to give up maritime superiority since year Imjin. after the battle of Chiljeonryang, Japan started advancing both at land sea based on their newly gained maritime superiority. The battle of Myeongryang was a strategic and operational victory that stopped Japan which led to winning of the war.
- Author(s)
- 김태연
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 이순신; 작전적 수준; 작전적 군수; 수군건설; 한산해전; 부산; 포해전; 명량해전
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/5849
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