셀프리더십의 영향요인과 효과에 관한 연구
- Alternative Title
- 의료기관 조직구성원을 중심으로
- Abstract
- 셀프리더십은 급변하는 의료시장의 변화에 대응하고, 의료기관 간의 경쟁력 확보를 위한 필수적 인적자원능력개발 관리이며, 구성원 스스로가 어떻게 영향력을 행사하는가와 실무에서 효과적으로 활용하는 질 향상(QI) 과정은 셀프리더십 하위변수 중에 자연적 보상전략(과업의 자기재설계 및 작업 환경 여건의 재설계)의 기반에서 교육 등을 하여야 조직의 성과는 더욱 향상 될 것이다. 그래서 본 연구는 셀프리더십의 중요성을 인식하고 조직구성원 각자에 개인특성, 직무특성, LMX 질에 따른 셀프리더십의 영향요인과 셀프리더십의 효과요인으로 혁신행동 및 조직시민행동에 어떻게 영향을 미치는지를 실증 연구를 통해 검증해 보고자 하는데 연구목적이 있다. 본 연구 목적을 달성하기 위해 도출된 연구모형과 가설 관계를 검증하기 위해 수도권의 종합병원, 병원, 의원에 근무하는 의료기관의 부서장(타인평가) 및 부서원(자기평가)들로부터 설문지를 85부서 344명(설문지 총688부) 통해 수집되었고, SPSS 통계 패키지를 이용하여 자료를 분석하였다. 표본의 인구 통계적 특성을 확인하기 위해 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 위계적 다중회귀분석 등을 실시하였다. 본 연구의 가설검증 결과로 셀프리더십의 영향요인에 대한 분석결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 주도적 성격은 셀프리더십에 대해 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성취 욕구는 셀프리더십의 하위변수 중 행동 지향적 전략과, 건설적 사고 패턴전략에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직무자율성은 셀프리더십의 하위변수 자연적 보상전략에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직무도전성은 셀프리더십의 하위변수 전체에 대해 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. LMX 질은 셀프리더십의 하위변수 중 자연적 보상전략을 제외한 변수에 대해 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 셀프리더십이 혁신행동과 조직시민행동에 미치는 영향에 대한 분석결과는 먼저 부서장평가를 종속변수로 사용한 회귀모형에서는 셀프리더십 하위변수 중에 자연적 보상 전략 행동이 혁신행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 부서원평가를 종속변수로 사용한 회귀모형에서는 셀프리더십의 하위변수인 자연적 보상전략과 조직시민행동을 제외한 모든 변수에 대해 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 부서장평가와 부서원평가의 응답을 합친 종속변수로 사용한 회귀모형에서는 셀프리더십은 혁신행동에 대해 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직시민행동과의 관계에서는 셀프리더십의 행동 지향적 전략이 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 부서원 평가 결과와 부서장 평가 결과의 차이가 나타나는 것은 병원 조직의 특성이 진료를 관장하는 행위자와 이를 실행하는 조직구성원의 직무상 차이와 LMX 질 차이 및 부서원과 부서장의 느끼는 정도가 상이하다고 하겠다. 부서장들은 관리자로써 실무적 능력과 경험이 풍부하여 직무에 따른 의사결정적인 관점을 고려한 혁신적 행동에 더 관심이 많고, 부서원은 의료서비스 관점을 고려한 혁신행동과 조직시민행동 모두 관심을 가지고 있고 할 수 있다. 본 연구의 이론적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 병원 관리자를 대상으로 셀프리더십의 하위변수(자연적 보상전략)의 실제 사례를 발굴하여 셀프리더십 개념이 실제로 어떻게 적용되는지를 실증적으로 보여주었다는데 의의를 찾을 수 있다. 둘째, 선행요인과 결과요인의 관계를 실증 분석하여 그 결과를 제시함으로써 병원조직에 있어 셀프리더십의 영향관계를 규명하려 하였다. 셋째, 직무특성과 관련하여 기존연구에서 셀프리더십은 업무나 과업을 수행함에 있어 바람직한 방향으로 자신의 사고를 이끌어 나가는 과정이다(Manz, 1986; Manz & Neck, 1999). 이는 조직구성원 각자 스스로 이끌어나가는 셀프리더십 행동의 토대가 된다. 이와 같이 개인특성과 직무특성이 셀프리더십에 미치는 영향을 실증하여 기존 연구결과를 재확인한 의의가 있다. 넷째, 셀프리더십에 대해서 본 연구는 병원 조직을 대상으로 하여 연구가 진행되어 기존 연구결과의 외적타당성을 증가시켰다.
연구의 실무적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 셀프리더십이 급변하는 병원산업에서 경쟁력을 확보할 수 있는 교육프로그램이 될 수 있는 가능성을 보여주었다. 본 연구에서 사례로 제시한 내용 중에 셀프리더십의 하위변수 자연적 보상 전략은 질 향상(QI)과 매우 높은 관계가 있음을 처음으로 밝혀냄으로써 의의가 있다. 병원에서 질 향상(QI) 프로그램만을 조직 구성원에게 교육한다고 하여 조직성과를 빠르게 달성할 수는 없다. 왜냐하면, 질 향상(QI)은 셀프리더십의 일부에 속하기 때문이기에 셀프리더십 교육을 배제한 질 향상(QI) 교육은 의미가 없다고 할 수 있다. 둘째, 혁신 행동을 향상시키기 위해서는 병원경영자는 셀프리더십의 하위변수인 자연적 보상 전략 행동이 중요한 역할을 하기에 관심을 가져야 하겠다.
향후 연구방향으로는 셀프리더십 행동의 하위 변수인 자연적 보상전략과 질 향상(QI)이 매우 깊은 연관이 있기에 셀프리더십과 질 향상(QI)에 관하여 관심을 가지고, 연구로 새롭게 다루어 져야 한다고 제언한다.| Self-leadership is the management of the necessary human resources capability development needed to respond to the change of the rapid change of the medical market and secure the competitiveness between medical institutions. The organizational performance will be enhanced more by educating how a member exercises the influencing power by itself and the Quality Improvement(QI) effectively utilized in practice on the basis of the natural compensation strategy (the self-redesign of a task and the redesign of work environment conditions) out of lower self-leadership variables. With the recognition of the importance of the self-leadership, the study is concerned with verifying through the empirical study how each of organization members affects the innovative behavior and the organization citizenship behavior with the influence and effect factors based on the individual characteristics, job characteristics, and LMX quality of each organizational member.
In order to verify the research model and hypothesis relation derived to achieve the purpose of the study, the questionnaires were collected from the department heads(the evaluation done by others) and department members(the evaluation done by them) working for the general hospitals, hospitals, and clinics in the metropolitan area through 85 departments and 344 persons(688 questionnaires in total), and the data were analyzed with the SPSS statistical package.
In order to check the demographic characteristics of samples, the frequency analysis, reliability analysis, correlation analysis, and hierarchical multiple regression analysis were done. The results of the analysis on the influence factors of the self-leadership as the results of the hypothesis verification of the study are summarized as follows. First, it was found out that the leading personality has a positive(+) effect on the self-leadership. It was found out that the achievement needs have a positive(+) effect on the behavior-oriented strategy and the constructive thought pattern strategy out of the lower variables of self-leadership. It was found out that the job autonomy has a positive(+) effect on the natural compensation strategy, the lower variable of self-leadership. It was found out that the job challenge has a positive(+) effect on the total lower variables of self-leadership. It was found out that the LMX quality has a positive(+) effect on the variables excluding the natural compensation strategy out of the lower variables of self-leadership. Second, as for the results obtained from the analysis on the effect of the self-leadership on the innovative behavior and the organization citizenship behavior, it was found out with the regression model using the evaluation of a department head as a dependent variable that the natural compensation strategy out of the lower variables of self-leadership has a positive(+) effect on the innovative behavior. It was found out with the regression model using the evaluation done by department members as a dependent variable that all the variables excluding the lower variables of leadership such as the natural compensation strategy and the organization citizenship behavior have a positive(+) effect. It was found out with the regression model using the evaluation done by department heads and members as dependent variables that self-leadership has a positive(+) effect on the innovative behavior. It was found out that the behavior-oriented strategy of self-leadership has a positive(+) effect on the organization citizenship behavior. Moreover, the reason why there is a difference between the results of the evaluation done by department members and department heads is that the characteristics of a hospital organization generate the job difference, LMX quality difference between the manager managing the treatment and the organization member performing it and the feeling difference between the department member and the manager. Department heads as the managers with a lot of practical capabilities and experience are more interested in the innovative behavior reflecting the decision-making perspective based on the job. Department members are interested in both the innovative behavior and the organization citizenship behavior reflecting the medical service perspective.
The theoretical implications of the study are as follows. First, it is meaningful in a sense that how the concept of self-leadership is actually applied in practice was shown empirically by finding out the actual case of the lower variable(the natural compensation strategy) of self-leadership from hospital managers. Second, the effect of self-leadership on a hospital organization was to be verified by empirically analyzing the relation between preceding factors and resultant factors. Third, in the current researches on the job characteristics, self-leadership is the process of deriving one’s thought in the desirable direction when performing a business or a task(Manz, 1986; Manz & Neck, 1999). It becomes the basis of the self-leadership behavior led by an individual organization member.
Accordingly, it is meaningful that the effect of the individual and job characteristics on self-leadership is verified empirically to reconfirm the previous research results. Fourth, the research done on self-leadership for the hospital organizations increased the external validity of the previous research results.
The practical implications of the study are as follows. First, it showed that self-leadership can be the education program securing the competitiveness in the rapidly changing hospital industry. The meaningful fact out of the details presented as a case in the study is that it was found out for the first time that the natural compensation strategy, a lower variable of self-leadership, highly relates to the Quality Improvement(QI). Educating organization members on the Quality Improvement(QI) program only cannot achieve the organization goal fast. The reason is that the Quality Improvement(QI) belongs to the part of self-leadership so that the education on the Quality Improvement(QI) excluding the education on self-leadership is not meaningful. Second, the hospital management should sincerely consider the fact that the natural compensation strategy, the lower variable of self-leadership, plays an important role in improving the innovative behavior.
As the further research direction, it is implicated that the close relation of the natural compensation strategy, a lower variable of the self-leadership behavior, to the Quality Improvement(QI) necessitates the new in-depth research on the self-leadership and the Quality Improvement(QI).
- Author(s)
- 민병철
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 셀프리더십; 직무자율성; 직무도전성; 성취욕구; 주도적 성격; 질향상(QI); 혁신행동; 조직시민행동; LMX 질
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/5799
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