블로그 정보 특성이 구전효과에 미치는 영향에 관한 연구
- Alternative Title
- 블로거 특성 조절효과를 중심으로
- Abstract
- 최근 인터넷 사용자의 증가로 인터넷의 정보 기술은 급속도로 발전하고 있으며 이러한 발전은 소비자들의 정보 탐색과 수집, 획득의 욕구로 이어졌다. 소비자들은 제품을 구매하기 전 제품에 대한 정보를 온라인 커뮤니티, 개인 블로그, 기업의 홈페이지 등에서 제공받으나, 기업의 홍보성이 강한 커뮤니티 보다는 개인적 취향이 강한 개인 블로그를 통해 정보를 가장 많이 수집하며 확산하는 것으로 나타났다. 이러한 이유로 많은 기업들이 제품 리뷰나 홍보 활동을 위해 블로그를 마케팅 수단으로 이용하고 있다. 그러나 블로그와 블로거에 대한 분야는 사회적 이슈가 된지 얼마 되지 않아 연구의 필요성이 제시되었다. 기존 선행연구는 제한된 블로그 특성과 블로거 또는 개설자, 사용자로써 연구되었으며, 아직까지 블로그와 블로거의 조절효과에 대한 연구는 없는 실정이다.
이에 본 연구는 블로그의 정보특성이 구전효과에 미치는 선행연구의 결과를 반영하여 블로그 정보특성 요인을 선정하고 블로거 특성을 세분화하여 블로그 정보특성과 구전효과 관계에 어떠한 요인이 조절효과 영향을 주는지 살펴보고자 한다.
개인이 운영하는 블로그를 통한 정보획득, 수집의 경험이 있는 서울 시민을 대상으로 221명의 표본을 분석에 사용하였으며, 다중회귀분석을 이용하여 연구모형에 대한 가설을 검증하였다. 분석된 주요 결과는 다음과 같이 요약된다.
첫째, 선행연구를 토대로 블로그의 정보특성으로 설정된 생생함, 동의성, 오락성, 유용성, 상호작용성의 5개의 특성 구전효과에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 블로거의 전문성은 블로그 정보특성의 상호작용성과 구전효과 간의 영향 관계에 긍정적인 조절효과를 하는 것으로 나타났다.
셋째, 블로거의 혁신성은 모든 블로그 정보특성의 요인들과 구전효과 관계에 있어 유의미한 영향을 미치지 못하는 것으로 확인되었다.
넷째, 사회적 영향력은 동의성, 유용성, 상호작용성과 구전효과 간의 관계에 긍정적인 조절효과를 하는 것으로 나타났다.
본 연구는 기존연구의 블로그와 구전 관계에 블로거의 특성을 조절요인으로 추가 분석 하였다는 측면에서 기존 연구와 차별성이 있으며 기업과 커뮤니케이터들이 전달하려는 정보를 정확하고 효과적으로 전달할 수 있는 방안을 제시하고 블로그 마케팅의 활성화에 기초자료를 마련했다는 점에서 그 의의를 가진다고 할 수 있겠다.| Due to the recent increase of internet users, the information technology of the internet has been rapidly developing, and such development leads to a desire for the information search, collection and acquisition of consumers. It showed that consumers are provided with information about a product from online communities, personal blogs, and home pages of companies before they purchase a product, but they collect and spread information through personal blogs which personal preferences are strong rather than communities which promotional aspects of a company are strong. Because of such reasons, many companies are using blogs as a marketing means for a product review and promotional activity. However, the necessity for study is suggested not long after the field of a blog and blogger becomes a social issue. The existing preceding studies researched the limited characteristic of a blog and researched as a blogger, opener, or user, and it is a state that there is still no study about the controlling effect of a blog and blogger.
Accordingly, this study tries to investigate which factors influence the controling effect on the relationship between the information characteristic of a blog and oral tradition effect by selecting information characteristic factors of a blog and subdividing the characteristics of a blogger reflecting the result of the preceding studies which the information characteristic of a blog affects the oral tradition effect.
Aiming Seoul citizens who have the experiences of information acquisition and collection through a blog operated by an individual, samples of 221 people were used for the analysis, and a hypothesis about a research model was verified using the multiple regression analysis. The analyzed main results are summarized as follows.
First, it showed that the five characteristics, the vividness, agreement, amusement, usefulness, and interactivity which are selected as information characteristics of a blog based on the preceding studies have meaningful effects.
Second, it showed that the specialty of a blogger have positive controlling effects on the influence relationship of the interactivity of information characteristics of a blog and oral tradition effect.
Third, it was confirmed that the informativeness of a blog does not have meaningful effects on the relationship of the factors of all information characteristics of a blog and oral tradition effect.
Forth, it showed that the social influence have positive controlling effects on the relationship of the agreement, usefulness, and interactivity and the oral tradition effect.
This study has a difference from existing studies in terms that this study added characteristics of a blog as a controlling factor to the relationship of a blog and oral tradition effect of existing studies and analyzed it. And, it could be said that this study has the meaning in terms that it presented a method which a company and communicator can deliver information exactly and effectively and established the basic data for the vitalization of a blog marketing.
- Author(s)
- 엄소영
- Issued Date
- 2013
- Awarded Date
- 2013-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 블로그 정보특성; 생생함; 동의성; 유용성; 오락성; 상호작용성; 블로거 특성; 전문성; 혁신성; 사회적 영향력; 구전효과; Blog Information characteristics; vividness; motion characteristics; usefulness; entertainment; interactivity; bloggers characteristics; expertise; innovation; social influence; word-of-mouth effect
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/5785
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