保險設計士의 職務滿足에 관한 硏究
- Alternative Title
- 生活保險設計士를 中心으로
- Abstract
- 최근 보험업계는 전문설계사로서의 충분한 교육과 보험에 대한 충분한 지식 없이 무리하게 업적관리에만 치중하여 연고시장이 고갈된 설계사들은 곧 탈락하는 '대량도입, 대량탈락' 및 '대량실효' 의 악순환이 계속적으로 구조화되었다. 더구나 IMF이후의 외환위기 이후 가장 커다란 변화가 발생하고 있는 곳이 바로 금융산업계로서 과거 정부의 선단호송 방식의 금융정책에 안주해 온 금융기관들은 최근 진행된 금융자율화에 적절히 적응하지 못하고 부실채권의 누적과 국제금융업무의 실패를 통해 위기의 직접적인 원인을 제공하였다. 또한 외국사진출로 인하여 국내 경쟁사로 유입되었고, 최근 사이버(cyber) 마케팅으로 인한 시장이 축소됨으로서 이에 보험업계도 거시경제의 침체, 특히 임금동결 내지 감축, 물가상승에 따른 구매력 감소, 실업증가 등의 영향으로 전반적인 생명보험 수요는 크게 위축되어 있으며 저축성상품의 경쟁력은 약화되고 있는 실정이다.
이러한 어려운 현실에서 보험설계사가 자신이 하는 일에 만족을 느끼는 상태에서 열심히 일할 수 있는 환경을 조성하여 조직의 성과를 극대화하는 것은 중요한 일이다. 즉, 보험설계사의 직무만족을 향상시키기 위한 지속적인 연구와 노력이 이루어져 이들에 대한 합리적인 관리방안이 강구되어야 할 것이다.
본 논문에서는 보험설계사의 직무만족요인에 따른 직무만족도를 측정함으로써 보험업계의 고질적인 문제점인 보험설계사의 대량 이직문제와 관련한 기초적인 자료를 제시하고 보험업계의 조직의 활성화를 위한 목적이 있다.
연구방법은 기존의 국내외 문헌에 대한 고찰을 한 문헌연구와 보험 설계사들을 대상으로 한 실증연구를 하였다.
본 연구에서는 직무만족을 결정짓는 요인들이 어느 정도 영향력을 미치는가에 대해 초점을 두었으며 이러한 입장에서 연구를 위한 모형으로 직무만족결정요인들을 9가지로 설정하였다.
이에 대한 결과는 다음과 같다.
직무내용, 조직특성, 근무환경을 독립변수로 직무전반에 대한 만족도를 종속변수로 설정하고 다중회귀분석(multiple regression)을 한 결과 직무내용은 직무만족도에 대해 유의한 것으로 나타났으며(p<.001) 회귀계수의 값을 살펴보면, 직무내용의 Beta값이 .430으로 나타났으며 또한 R²(설명력)은 18.5%로 나타났다. 즉, 직무내용은 직무만족도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
조직특성은 직무만족도에 대해 유의한 것으로 나타났으며(p<.001) 각각의 회귀계수의 값을 살펴보면, 급여의 Beta값이 1.755E-03, 승진은 102, 인정은 .410, 복리후생은 8.770E-02로 나타났으며 또한 R²(설명력)은 16.1%로 나타났다. 각각의 하위영역별로 살펴보면 인정만이 직무만족도에 정(+)에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 급여, 승진, 복리후생은 조직특성은 영향력이 없는 것으로 나타났다.
근무환경은 직무만족도에 대해 유의한 것으로 나타났으며(p<.001) 각각의 회귀계수의 값을 살펴보면, 근무조건의 Beta값이 .226, 감독은 8.859E-02, 동료는 -2.841E-02, 경영방침은 .137로 나타났으며 또한 R²(설명력)은 8.9%로 나타났다. 각각의 하위영역별로 살펴보면 근무조건만이 직무만족도에 정(+)에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 감독, 동료, 경영방침은 직무만족도에 영향력이 없는 것으로 나타났다.
내재적 요인과 외재적 요인중에서 어느 것이 직무만족에 더 영향을 끼치는지 살펴보면 내재적 요인의 Beta값이 .625, 외재적요인은 .306으로 나타났으며 또한 R²(설명력)은 27.3%로 나타났다. 즉, 내재적 요인이 외재적 요인보다 직무만족도에 더 영향을 미치는 것으로 나타났다.
또한 상관분석에 직무전반에 대한 만족에 영향을 미치는 정도는 직무내용, 조직특성, 근무환경의 순으로 나타났으며 조직특성과 직무내용은 중간이상의 상관관계가 있는 것으로 나타났으나 근무환경은 낮은 상관관계를 보이고 있었다.
본 연구에서는 직무만족도에 영향을 미치는 하위요인의 변수가 직무내용, 인정, 근무조직인 것으로 나타났으며 상위요인으로는 직무내용, 조직특성, 근무환경이 직무전반에 정(+)적인 관계가 있다고 나타나 앞의 직무만족에 영향을 끼치는 학자들과 약간의 차이를 볼 수 있었다. 이는 본 연구가 좀 더 신뢰성을 얻기 위해서는 포괄적인 실증연구와 반복적인 연구가 필요하다는 것을 알 수 있게 해주었다.|In recently years, insurance industries gave undue stress to achievement management without providing enough education and knowledge about insurance for professional designers so that a vicious circle of 'mass inflow', 'mass exclusion', and 'mass lapse', which was that insurance designers were left out as soon as their relation market was drained, was continuously structurized. Moreover, it was in financial industries that the biggest change happened after "IMF foreign currency crisis". So, banking facilities which depended on past government's financial policy in due form of fleet convoy were not adapted properly for recent financial liberalization and provided an immediate cause of the crisis through the accumulation of bad debts and the failure of international financial business. Besides, foreign companies became new rivals because they entered into Korea, and markets were reduced by cyber marketing. Therefore, tile demand of life insurance rapidly declines and competitive power of savings products becomes weakened by the influence of macro economy's stagnation, especially freezing or decrease of wages, reduction of purchasing power with a price rise, and all unemployment rise.
In a difficult state like this, it is important that we make the circumstance in order that insurance designers work hard in the state of satisfaction with their jobs, and that we maximize the organization's achievement. So to speak, we must make the reasonable plan how to manage them through the continuous study and try to improve satisfaction with jobs of insurance designers.
The purpose of this thesis is to present the basic data related to insurance designers' mass occupation change which is a chronic problem of insurance industries, and to activate the system of insurance industries through the measurement of the job satisfaction degree according to the job satisfaction factors of insurance designers.
We researched in the way of literature research through considering existing internal and external literature and positive research about insurance designers.
We focused on the influence of factors to decide the job satisfaction and set the 9 factors to decide the job satisfaction models for this study.
The following are the result of this research.
We set job specifications, organization characteristics, and work circumstances independence variables and set the satisfaction degree for the whole job a dependence variables, then did the multiple regression. The results is that job itself was significant for the job satisfaction degree(p<.001). Judging from regression coefficient, the beta value of job itself was .430, and R² was 18.5%. So, we could see that job itself influenced on job satisfaction degree in direct proportion.
The organization characteristics was significant for job satisfaction degree(p<.001). Judging from each regression coefficient, the beta value of wages was 1.755E-03, that of promotion was .102, that of recognition was .410, that of welfare was 8.770E-02, and R² was 16.1%. So, only recognition influenced on job satisfaction degree in direct proportion, but wages, promotion, and welfare didn't influenced on it in each subordinate range.
The work circumstances were significant for the job satisfaction degree (p<.001). Judging from each regression coefficient, the beta value of working conditions was .226, that of supervision was 8.859E-02, that of colleagues was -2.841E-02, that of management policies was .137, and R² was 8.9%. Only work circumstances influenced on job satisfaction degree in direct proportion, but supervision, colleagues, and management policies didn't influence on it in each subordinate range.
In the case of intrinsic and extrinsic factors, the beta value of intrinsic factors was .625, that of extrinsic factors was .306, and R² was 27.3%. So, we could see that the intrinsic factors influenced on the job satisfaction degree more than the extrinsic factors.
In addition, the degree of influence on the job satisfaction according to correlation analysis was job specifications, organization characteristics, and work circumstances in order. Besides, both organization characteristics and job specifications showed the correlation more than average, whereas work circumstances showed low correlation.
We could see a little discrepancy in the opinions of the previous scholars because the study showed the subordinate factors influencing on job satisfaction degree were job itself, recognition, and work circumstances, but superior factors were job specifications, organization characteristics, and work circumstances, which were related to the whole job in direct proportion through the research. This showed the necessity of not only inclusive positive research but also repetitive research in order to add credibility to this research.
- Author(s)
- 김호년
- Issued Date
- 2000
- Type
- Thesis
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/5775
- Authorize & License
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