OAK

화장문화의 전개와 화장표현기법에 관한 연구

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Abstract
인간 신체에 직접 행해지는 화장은 원시시대부터 인간의 근본적인 미적 욕구를 표현하는 중요한 수단이었다. 특히 오염된 공해, 자연으로부터 위협받는 환경으로부터 보호가 요구됨에 따라 화장품의 기능이 연령과 사용법에 따라 더욱 세분화, 차별화 되면서 화장은 폭 넓은 연령층과 남녀 구분없이 자신의 미를 표출하는 중요한 수단이 되고 있다.
20세기에서 21세기로 들어서고 있는 근작에는 눈부신 과학의 발달로 화장이 단순히 피부에 바르는 역할이 아니라 피부 보호, 피부 노화 방지 및 아름다움을 동시에 표출하여 주는 "화장문화"를 이루어 가고 있다.
현대 산업사회가 남성 위주의 사회라면 20세기 후반에는 서비스 산업사회로 바뀌면서 여성의 사회 진출은 더욱 더 활발해지고 곧 여성 자신의 소득과 지출이 비례하면서 소비 형태, 취향, 기호에 따른 소비 시장, 소비시장 점유율을 좌지우지할 정도로 바뀌어 가고 있는 것이 현실이다.
많은 제품이 매일 쏟아지고, 넘쳐나는 제품 홍보는 즉 소비 여성층을 목표로 차별화된 마케팅 전략으로 국내 화장품과 수입 화장품의 불꽃 튀는 판촉 대상이 바로 여성이며 그와 동반되는 것이 "화장"과 화장품인 것이다.
1980년대부터 외국 화장품의 수입과 함께 한국 화장품 시장은 볼륨도 커지고 세계 각국의 유명 브랜드들이 모두 상륙하여, 한국 소비자들에게는 선택의 폭이 넓어지면서 예전에 갖고 있지 않았던 색조 전문 브랜드까지 등장하여 우리의 화장품 색깔이 다양해지면서 메이크업 테크닉(make-up technique)에도 많은 관심을 갖게 되었다.
요즈음 화장문화는 물론 토털 문화로 자리 바꾸어 가고 있지만 화장의 테크닉도 다양하게 변화하고 있고, 개성 있는 젊은 세대들은 좀처럼 한곳에 유행의 집착을 두지 않고 여러 형태의 변덕스러움이 유행경향으로 나타나고 있다.
근대 화장문화사의 변천과정과 화장기법을 요약해 보면,
첫째장인 서양 화장 문화사는 이미 그리스, 로마시대 이전부터 발달하여 표현 완성기인 20세기부터 10년 단위로 유행이 꾸준히 왔다. 또 다시 새로운 유행을 낳았고 1980년대부터 1990년대 이후는 에콜로지풍, 자연주의, 신복고풍 등이 끊임없이 반복되면서 여러 가지 유행이 한꺼번에 오는 다중 유행경향을 보이고 있다. 우리나라도 6.25 이후 화장품 산업이 본격화되고 나라에서 육성하기 시작하는 1961년 이후부터 많은 변화를 맞게 되면서 지금과 같이 유럽, 동남아, 미주에 화장품을 수출하고 있으나 세계적인 브랜드가 없고, 화장품 산업 역사가 짧아 아직도 국내 화장품 업계는 과제가 많이 남아 있는 현실이다.
둘째장인 사람의 조형적 메이크업 테크닉과 분석에서는 여러 가지 인체 부위 중에서 얼굴의 부분부분 요소를 따로 중점적으로 분석하고 일러스트로 하나하나 표현하여 이론 원리를 정확하게 표현하려고 했다. 많은 부분을 차지하는 여러 가지 눈의 형태나 서로 다른 얼굴형의 분석은 여러 부분으로 조각내어 상세히 설명하였고 실물 사진보다는 좀 더 세밀하게 표현하기 위해 일러스트로 처리하였다.
셋째장은 화장품과 메이크업 테크닉을 조화 있게 하려면 품질 좋은 재료 선택이 중요성을 갖고 각 색조 화장품의 유형과 특징, 색상이 주는 성격, 사용법을 상세히 기술하였다 특히 색조 전문 화장품으로 독창적으로 전문인을 위해 사용할 수 있도록 내놓은 화장품에서는 색깔 분류대로 특성 및 특징을 표현해 주었다.
화장문화의 급속한 확대와 많은 전문대학의 미용과 및 피부 미용 학과가 50개교로 각광을 받고 있는 지금으로서는 좀 더 확실한 메이크업 이론과 실기 테크닉의 정립이 확고한 때이다.
이렇게 많은 학생과 젊은 여성들이 자신의 외적가치를 높이는데 화장을 사용하는 것이 아니라 전문성을 갖고 서비스 직업을 택하려고 하는데 보다 프로정신과 성실성을 갖춘 교육이 필요한 때이다. 과학기술의 발달로 끊임없이 나오는 새로운 제품과 그에 걸맞게 테크닉과 제품의 성질을 자세히 아는 정보 지식은 고도의 산업화, 대중화로 가는 21세기 사회에서 보다 나은 전문가로서의 영역을 굳힐 수 있음을 확신하게 한다.|Studying both the origin of the 20th-developed make-up culture and the course of its change brought us up to a full understanding of the co-relation between make-up technique and tint-cosmetics.
The so-called make-up is usually interpreted as a bid to create a valuable beauty through a harmonious combination of hues and incense conducted, in particular, on an individual face. Though it started with the genesis of human beings, the fact that cosmetics is as usual, conducted only on the skin has served as an main obstacle to the development of its method and change, comparing with other decoration-relevant elements.
Just before the 20th century, only nobles in high class or special-bracket women such as prostitutes could enjoy cosmetics, because of no generalization of cosmetics which stems from the then difficulties to obtain cosmetic-relevant raw materials and limited technique to produce them. As a result, the use of cosmetics reflected luxurious life and so-called status gap between people.
The 20th's appearance of the public with rapid industrialization brought in the development of cosmetic industry, which gave the public lots of chances to use make-up. Even people got to pursue their preference and choice in cosmetics.
Furthermore, It took long time for Korea's cosmetic-culture to spread over the nation, because after the Korean civil war, the nation imported many western movies and had numerous US troops stationed, which created so-called vertical-fashion extension. In other words, these two factors kept fashion from spreading over the nation. But the nation saw various changes such as industrialization and development of mess media in 1970s, expansion of color TV in 1980, and Seoul Olympic in 1988 which severed as a catalyst for the nation's globalization and door-opening to other countries. This momentum successfully met cultural requests in terms of movie, music, magazine and fashion. As a result, in less one month, everybody can see various trendy in Seoul which has been shown in Newyork, Pari, and Milano.
From the beginning of 1980, the nation has had Korean make-up products markets extended, along with imports of western cosmetic products. And in the wake of the bombardment of prominent cosmetic-relevant brand names from overseas, Korean consumers have got to get the more broad span in choosing cosmetics. And the appearance of a tint brand which was not shown in Korea before has made consumers have interest in make-up technique.
These days, the make-up culture have been turning into so-called total culture. But make-up technique also grows various, while young generation pursues various fashions. In a nutshell, a variety of fashion types is loomingas a trendy dominating the nation.
Let's look over change-process and make-up techniques in make-up culture history.
First chapter deals with western make-up culture history. The western make-up culture history already started before the era of Greece and Rome. And then it became full-fledged the beginning of the 20th century. Since then it has eyewitnessed changing-fashion on a 10-year basis. That is to say, fashion has a tendency to repeat its various patterns. And echolozy fashion, naturalism and new renaissance have changed their hands between 1980s and 1990s, bringing about so-called multi-fashion trendy which puts various fashions together. Korea's make-up business got into full-swing after the Korean civil war which had took place in 1950. And from in 1961 when the then government had started its bid to foster the cosmetic business, the cosmetic industry underwent rapid change. And Korean cosmetic brands have advanced into overseas markets such as Europe, Southeastern Asia, and America. In spite of the advancement into overseas market of a few cosmetic products, Korean still doesn't have its worldly-well-known brand. In addition, in the wake of its short history regarding cosmetic business, domestic cosmetic-relevant companies have many obstacles which they should solve by themselves.
Chapter two handles a modeling make-up technique and an analysis of it. For this, analyzing of each part of complexion and illustration of the complexion were conducted. Above all, my efforts was given to a graphic, exact explanation of the principle.
Details of various eye shapes and an analysis of different face types were conducted by cutting them into parts. And as an effort to make it clearer than its photograph, an graphic illustration is introduced in this chapter.
Its very significant to choose good materials for conducting a harmonious combination of cosmetics and make-up technique, For this, chapter 3 deals with a various type of cosmetics, peculiarity, characteristic which stems from tints, and how to use them in a detail manner. Especially as far as coloring cosmetic goods for professionals are concerned, I detailed their own characteristic and peculiarity according to tints.
Given the fact that there are a surely speedy expansion trendy in cosmetic culture, the increasing popularity in the subjects of beauty art and skin-management in 50 universities including two-year co]loge, it's the right time for us to push up our efforts to secure more logical make-up theory and practical make-up technique.
And taking into consideration what many students and young women use make-up to glamour their beauty, a more perfect education should be made for those who want to engage in the cosmetic business.
And the acquisition of lots of information to figure out quality of products and new make-up technique will lead you to becoming a professional in this field in the incoming information age.
Author(s)
이은임
Issued Date
2000
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/10172
Affiliation
한성대학교 예술대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교
Appears in Collections:
뷰티예술학과 > 1. Thesis
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