합동성 강화를 위한 상부지휘구조 개선방안에 관한 연구
- Abstract
- 세계 각국은 각자의 안보상황 및 정치제도, 역사적 배경에 맞게 국방개혁을 실시해 오고 있다. 그러나 각국의 개혁 세부 내용은 약간씩 다르지만 전체를 관통하는 흐름은 ‘합참 중심의 지휘권 강화와 합동성 제고’, ‘조직의 슬림화’라는 키워드로 정리할 수 있다.
우리군도 국방개혁을 지속적으로 추진해 왔다. 1970년 박정희 대통령의 지시로 이루어진 군 특명검열단의 국방체제 개편 연구, 1980년대의 ‘군 구조 연구위원회’ 활동, 1988〜1990년 ‘장기국방태세 발전방향 연구’(일명 818 계획), 1993〜1996년 『21세기 국방태세 연구안」, 김대중 대통령 시절 국방부 산하 국방개혁추진위원회의 『국방개혁 5개년 계획」, 노무현 대통령 시절의 『국방개혁 2020」이다. 그러나, 1990년 818계획을 제외하면 부분적인 개편과 통폐합하는 수준에 머물렀거나, 실행 과정에서 백지화되는 경우가 비일비재 하였다. 국방개혁을 추구하는데 장애는 항상 육․해․공군 각 군별 기득권을 지키려는 자군 중심적인 태도로 상호 불신, 갈등이었다.
우리군의 국방개혁과 상부지휘구조의 문제점을 분석해 보면 첫째, 군정과 군령이 미정립되어 업무의 혼란이 초래되었고, 둘째, 각 지휘제대간 임무와 기능배분이 불명확하며, 셋째, 합동참모의장의 업무가 과중하고 전쟁준비 및 군사작전 지휘에 전념하기가 곤란하고, 넷째, 합동부대에 대한 지휘권 행사가 곤란하다는 것이다.
미래의 작전환경은 육․해․공군 각 군종별 작전영역이 광역화되고, 상이한 군종이 필연적으로 중첩될 수 밖에 없는 상황이다. 따라서, 합동성은 미래에 군사력이 활용될 수 있는 다양한 상황들에 있어 한 국가의 군대가 갖추어야 할 최소한의 기본요건이 되었다. 미래전쟁의 양상은 디지털ㆍ네트워크전, 정보ㆍ사이버번, 전자ㆍ로봇전, 장사정ㆍ정밀타격전, 동시ㆍ병행전 등으로 전행될 것이다. 이러한 미래전에 대비하기 위해서는 합동성의 발전은 더욱 강조되고 있다.
미래 전장에 대비하면서 우리군의 현 상부지휘구조의 문제점을 보완하기 위한 상부지휘구조는 육ㆍ해ㆍ공군의 균형적 발전과 합동군사령부 신선을 통해 자주국방 달성이 가능하도록 보완되어야 할 것이다. 따라서 합동참모본부와 합동군사령부를 별도로 편성하여 합동참모의장에게 작전지휘권을 부여하지 않고 합동군사령관에게 작전지휘권을 주는 비통제형 또는 자문형 합동참모의장제를 채택해야 할 것이다. 이 제도는 지휘계통이 단순화되고 전ㆍ평시 일원화된 지휘통제 가능하지만, 지금까지 추구해온 군의 정통성에 미부합되고 관련법 개정소요가 증대되며 합동참모본부와 합동군사령부, 각 군 본부와의 기능배분이 필요하다. 또한 자원소요가 증가되고 각 군간 지나친 경쟁이 유발될 수 있는 문제점이 있어 이를 보완해야 한다.
상부지휘구조를 포함한 국방개혁을 추진하기 위해서는 관련법을 우선적으로 개선하여 제도적인 뒷받침이 되어야 하고, 합동성 강화를 위한 교리의 완성과 각 군별 공감대 형성, 합동성에 대한 간부교육, 합동성 특기부여 및 취득자에 대한 인사관리 등 지속적으로 보완하고 발전시켜야 할 것이다.
| Each country in the world is reforming national defence based on its own security situations, political circumstances and the historical back grounds. Although defence reform may differ from its detailed contents, the main stream of the reformation can be summarized by one keyword which can be say that "Strengthen leadership centered on Joint Chiefs of Staff and reinforcement of jointmanship", "reducing the scale of organization".
The armed forces of the Republic of Korea have implemented national defence innovation continuously. The study of innovation of national defence system constructed by order of the previous president Park Jung-Hee at the 1970's, the activities of military structure committee at 1980's, the research of direction for sustainable development of national defence which is called "The 818 Plan" between 1988 and 1990, "Research of military preparedness" between 1993 and 1996, as a part of Ministry of National Defense, "A five-year national defense plan" during the President Kim Dae-joong's term of office and President of Roh's "National Defence Innovation 2020" are the example of it.
However, except for the "The 818 Plan", Every implementation is limited to obtain partial consolidation or even cancelled. The main problems to progress national defence innovation are mutual distrust and conflict caused by selfish attitude for vested rights among the armed forces, the army, navy, and air force.
By analyzing the problems of the upper command structure and national defence innovation of the armed forces of the Republic of Korea, one can find several reasons which harm the successful renovation. First of all, unsettled military command and military administration had brought confusion while performing innovation tasks. Secondly, assignment and functional allocation are obscure.
Third of all, excess of tasks of the Chairman of Joint Chiefs of Staff hinders preparing the war and supervising military actions. Finally, the upper command structure had have difficulty to exert the right of command to the joint forces.
Future operation area will widen. Thus, It is undeniable that there will be overlaped operational area among the army, navy, and air force. Therefore, the jointmanship become a basic requirement in the newly emerging situations which need military power. The aspects of future war will be digital, network, cyber, information warfare, parallel and long-distance, precision warfare. In order to prepare the future battle, advance of joinmanship is emphasized more intensively.
Preparing the future warfare, the upper command structure which will make up for existing problems of the upper command structure should be reconstructed through well-balanced growth among the army, navy, and air force and new selection of joint military headquarters in oder to attain self-reliance of national defense. Therefore, separately organizing the Joint Chiefs of Staff and joint forces command, uncontrolled or consultational chairman of joint chiefs of staff system which authorize command of operation to the Joint Forces Commander not to chairman of joint chiefs of staff has to be selected. Although the system is able to unify chain of command and run unified command control, it goes against the legitimacy of the armed forces of the Republic of Korea. Moreover, increased amendment of relevant ordinance underscores the distribution of functions among the Joint Chiefs of Staff, joint forces command and the Headquarters of the army, navy, and air force. Furthermore, the issues of increasing resource requirement and excess competition among the army, navy, and air force have to be mediated.
In order to promote defense reform including the upper command structure, primarily relevant ordinance is revised to support defense reform. Also completion of doctrine, making consensus among the army, navy, and air force, executive education about concept of the jointmanship, developing military occupational specialty related with jointmanship and continuous personal management for the specialist should be complemented and developed.
- Author(s)
- 서영철
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 상부지휘구조
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/10147
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.