패션잡지 광고에 나타난 색채 이미지 효과에 관한 연구
- Abstract
- 잡지광고 디자인에서의 색채는 시각 전달의 중요한 요소로서 작용한다. 소비자의 기억 속에 가장 강하게 인지되는 색채는 판매자의 제품 설득으로 소비자의 상품 구입 의도를 높이거나 변화시키고 상품 선택으로 연결시키는 작용을 한다.
따라서 색채는 오늘날 상품의 기획 단계에서부터 판매 촉진활동인 광고에 이르기까지 전 단계에서 주요변수로서 상품의 판매에 큰 역할을 담당하고 있다.
본 연구에서는 색채 이미지에 의한 마케팅전략으로서 패션광고에 어떤 다양한 색채기법이 활용되고 있는지 알아보고, 광고 효과를 극대화시키기 위한 목적 외에 컬러와 제품을 잘 매치시켜 자연스럽게 혹은 강한 임팩트를 주어서 상품의 딱딱한 이미지를 부드럽고 감상적으로 표현하여 자연스럽게 소비자에게 접근하기 위한 기법으로 사용되게 하고자 하는데 그 목적을 두고 패션잡지 광고에 나타난 색채 이미지 효과에 관해 검토해 보았다.
패션광고는 소구하고자 하는 타겟과 어떻게 소구할 것인가 하는 컨셉트를 명확하게 설정하여서 패션 상품의 품질과 그 상품이 지닌 패션성을 최대한 부각시킬 수 있게 끔 제작되어야 한다. 이러한 패션광고는 단순히 그 제품을 소비자들에게 인지시키는 역할뿐만이 아니라 그 제품을 생산하는 기업의 이미지를 형성하기도 하며 그렇게 형성된 이미지는 계속적으로 소비자의 심리에 자리잡고서 이후의 구매행동에도 영향을 미치게 된다.
오늘날 소비자들은 더 이상 기능만으로 만족하지 않고, 형태와 색채 등을 포함하는 종합적인 개념의 디자인에 대하여 민감한 반응을 보이고 있다. 패션 광고에 있어서도 좋은 브랜드 이미지를 소비자에게 기억시키고, 타사 제품과의 차별화를 위해, 브랜드 고유의 색채를 사용하는 사례가 늘고 있다. 이러한 브랜드 이미지 색채는 제품의 성격도 잘 표현해 주기 때문에 효과적으로 소비자에게 접근할 수 있는 방법인 것이다.
보기에도 좋고 또 소비자를 구매단계로 유도할 수 있는 그러한 광고가 필요하다. 패션광고에 있어서는 우선 제품의 특성상 어떤 제품인지 그 성격을 가장 잘 표현해줄 수 있어야 하며, 이를 위해서는 색채 이미지를 잘 활용하여 자사 제품의 분위기를 효율적으로 연출할 수 있어야 한다.
현대의 상품은 이미지로서의 상품이 되지 않으면 안 된다. 이러한 이미지는 바로 과거 상품의 기능 가치에서 감성 가치로 전환시키는 중요한 요소가 된다. 그 이미지 중에서 최대의 것이 시각적 이미지이다. 우리의 상품이 세계시장에서 경쟁력을 갖추기 위해서는 이러한 색채전략이 매우 중요하다.
색채 이미지의 표현적인 기능이란, 특수한 방법으로 하여금 색채를 통하여 느끼게 하는 것이다. 표현적 기능이 광고로서 노출될 때, 제품 또는 제품의 주종을 이루는 색채로 나타나는 제품 표상형 광고, 제품의 이미지나 그 제품을 생산해내는 기업의 이미지로 나타나는 이미지 표상형 광고, 그리고 사람의 감정, 감각, 느낌에 내재되어 있는 과거, 미래의 회상, 희망 뒤편에 내재되어 있는 불안감, 무언가 알 수 없는 자유로운 몸짓으로 현 시대의 상황을 탈출해 보고자 하는 감정 표상형 광고로 나눌 수가 있다.
각 색채의 이미지는 이렇듯 광고의 세부적인 형태에서도 아주 세심하고 날카롭게 연결되고 있다는 것을 알 수 있었다. 이들 패션 광고 역시 브랜드의 이미지를 색채에 맞추어 최대한으로 적절하게 표현한다면 소비자의 기억 속에, 그리고 결국 구매로까지 연결되는 최상의 열쇠가 될 것임에 틀림없다.
사회가 급변하는 것과 발맞추어 소비자들의 기호나 의식도 나날이 변해가고 있다. 따라서 광고에 있어서도 소비자들의 변화에 발맞추어 다양한 표현 기법으로 소비자들의 구미를 맞출 수 있는 광고의 제작이 요구되고 있으며, 이를 위해서는 효율적인 광고 기법의 개발이 필요하다.
그리고, 광고도 이에 부합하는 소비자의 특성을 잘 파악하여 그들의 구매 심리에 맞는 적절한 광고를 행해야만 한다. 이를 위해서는 소비자 시장의 세분화가 요구된다. 즉 어떤 대상 층을 타겟으로 선택하는 가에 따라서 광고의 전략도 달라져야 한다. 따라서 세분화된 시장의 특성을 잘 파악하여 소비자군의 특성에 맞게 광고 전략을 수립해야 할 것이다.|The colors selected for the design of magazines advertisements function as an important factor to transmit visual images. The colors recognized by consumers eyes most strongly are the very marketers persuasion of buying products and work on increasing and changing the consumers consumption desire as well as leading to choose specific products.
Accordingly, the colors, a major variable in all processes of product marketing play an important part from the stage of planning product to the advertising stage, a marketing promotion activity.
This study researched what kind of color techniques are used in fashion magazines advertisements, as one of the marketing strategies. And the purpose of this paper is to utilize the color image as effective advertising techniques first, in order to maximize the effectiveness of advertisements, second, to express the products images more tenderly and emotionally by matching colors with products naturally or giving emphatic impacts, and third, to approach consumers more effectively.
The fashion advertisers should establish specific targets of the advertisements and the concepts about how to achieve the targets, for the purpose of product manufacturing to maximize highlighting effects in the process of advertising the fashion products qualities and the products fashion-related characteristics. The functions of these fashion advertisement are not only to help consumers to recognize products images, but also to form the companies images that produce the products, so that the images formed by the above processes occupy consumers psychological process to buy products, and continually influence on consumers purchasing activities.
The consumers today are not satisfied with the products functions only, in addition, they show very sensitive reactions toward a design of synthetic concept, including forms and colors. Moreover, the number of examples is increasing, which insist on and use appointed colors, so as to help consumers remember desirable images of products in the fashion advertisements and to discriminate specific products images from others. This specification of colors and images of specific brands express the products characteristics effectively, therefore, this method is effective in approaching consumers consumption desire.
Some advertisements that effectively lead consumers to product purchasing stage by effective visualization will be necessary. And in fashion-related works, the advertisements should express the products features in the most effective way, and for this purpose, the atmosphere of the companies and products should be effectively produced by an effective use of the products color images.
The products of these days should have specific images. These images are important factors that convert the products functional values of the past into the products emotional values. And one of the most significant images is the visual image. These strategies concerning color management are very important in order to strengthen the domestic products competitiveness in the international market.
The expressional function that the color image has means to enable consumers to feel the product color through special methods. And the advertising methods are classified into several categories according to the advertisements expressional functions first, the product presentation advertisement that presents the main colors of the product when the expressional function is revealed in actual advertisements, second, the image presentation advertisement that presents the product images or the company images producing the products, and third, emotion presentation advertisement that tries to escape from the present ages conditions by reminiscence of the past and future inherent in human feelings, sensations, and emotions as well as to escape from the unknown anxiety inherent in behind some hopes, by certain liberal motions.
All colors images are connected with each other accurately and elaborately in every section of advertisements. In case that these fashion advertisements properly express the brand images according to specific colors, the effects might have the strongest influence on consumers memories and be connected with the consumption stage.
The consumers tastes and consciousness are changing continually, according to social changes. Therefore, special advertising methods are required to meet consumers tastes, using various expressional techniques, according to every variation found in the consumption intents. And needless to say, some effective advertising techniques will be improved for those above aims.
Conclusively, the advertisement itself should grasp the point out of all consumers characteristics and qualities, so as to perform the advertisements appropriate for their tastes. And the market should be subdivided into more detailed categories, namely, the advertising strategies should be discriminated from each other, according to the selection of targeting groups that would purchase the products. So the adverting strategies, which are proper for many consumer groups characteristics, should be established also.
- Author(s)
- 이수연
- Issued Date
- 2001
- Type
- Thesis
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/10091
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.