문방책가도 임모연구
- Abstract
- 책가도(冊架圖)의 등장은 18세기 후반 경제적 부흥과 더불어 양반층이 확대되고 청(淸)과의 교류로 인해 외래 문물에 대한 관심이 증가한데 따른 것으로 보인다.
중국의 장식품과 서양화법 등에 대한 호기심으로 새로운 장르의 그림이 생겨났으나 곧우리의 미의식이 반영된 우리의 독특한 책거리를 그리게 되었다. 다시 말하면 책가도는 궁중회화(宮中繪畵)의 한 부분이기도 했고, 후에는 민화(民畵)적인 면을 보여주기도 한 그림이다. 또한 서양화 기법을 도입하여 발전하다가 우리의 미의식에 맞게 다시태어난 그림이기도 하다.
이번 임모작은 민화적 요소가 두드러지기는 하지만 어떤 측면에서는 정통회화와 민화,서양기법과 동양의 미의식이 혼합된 양상을 보이고 있다. 민화적인 상징물과 문기(文氣) 짙은 물건들을 서로 적절히 혼용함으로서 책거리만의 독특한 매력을 느끼게 해준다.
궁중책거리와 민화책거리의 다른 점은 우선 궁중책거리는 세련되고 고아한 느낌을 사실적으로 표현한 그림으로서 문기(文氣)가 짙게 느껴지는 그림이라고 할 수 있다. 책거리는 궁에서도 장식화에 속하기는 하였으나 화려한 측면보다는 정적이고, 웅장한 느낌의 장식화로 그려졌다. 반면에 민화책거리는 장식성을 많이 추구하여 화려하면서도,질박한 느낌을 주는 경우가 많으며, 다시점(多視點)을 이용한 우리의 미의식이 궁중회화 보다 더 많이 가미된 양상을 보여준다.
필자는 이전에 궁중회화의 맥락에 속하는 '이형록(李亨祿)'의 '책가도(冊架圖)'(호암미술관 소장)를 임모 연구한 적이 있는데, 이 논문은 이와 다른 양상의 책거리를 임모해 봄으로써 책거리의 흐름을 보다 폭 넓게 이해하고자 했다.
본 논문은 다음과 같은 내용으로 구성되어 있다.
첫 째, 책가도의 의미와 연구목적, 표현양식에 대해 약술한다.
둘 째, 임모과정에 있어 원화의 전사과정을 설명한다.
셋 째, 선 연습을 통한 선묘에 대한 이해과정을 설명한다.
넷 째, 원화의 색감, 안료(顔料)를 찾아내기 위한 색표제작과정을 설명한다.
다섯 째, 실제 임모작업 과정을 통한 제작기법을 설명한다.
본 논문은 이러한 연구를 통해 책거리를 포함한 전통진채화의 나아갈 방향을 모색하는하나의 계기가 되기를 기대한다.|It seems that the advent of "Munbang Chaekado" appeared as Yangban (the two upper class of Late Joseon) circles expanded along with the economic revival in the latter half of the 18th century and as the interest in foreign civilization augmented by dint of the exchange of the Ching Dynasty.
The paintings of new genre took place on account of the curiosity about Chinese decorations and the technique of the Western paintings. However, people came to draw our unique "Munbang Chaekado" in which our consciousness of beauty was reflected. In other words, "Munbang Chaekado" used to be a part of palace paintings, and later showed an aspect of folk paintings, too. And people induced the technique of the Western paintings and developed them, and them the Western paintings are born again so that they can fit for our consciousness of beauty.
The works of copy show folksy essence strikingly, but show the aspect in which orthodox paintings and folk paintings, the techniques of the Western paintings, and the consciousness of the Oriental beauty are mixed. The adequate mixing of folksy symbolism and the thing suffused with literary energy makes us feel peculiar attraction of "Munbang Chaekado".
The difference between the palace "Munbang Chaekado" and folksy paintings "Munbang Chaekado" is that the palace "Munbang Chaekado" is that first of all, it is a paintings which realistically expressed refined and elegant feeling and that it is a picture in which people feel literary energy. "Munbang Chaekado" belonged to decorative paintings even in the palace, but it was painted as a decorative painting which gives static and magnificent feeling rather than as flourishing side. On the other hand, folksy "Munbang Chaekado" pursues decorative nature a lot, and on many occasions it gives flourishing, but simple feelings, and it shows an aspect in which our consciousness of beauty which utilized multi-vision dots are attached more than the palace paintings.
The writer formerly copy made a study of Lee, Hyung-Rok's Chaekado (Ho Am Gallery keeps it) which belongs to the context of the palace paintings. However, this thesis made an attempt to understand the stream of "Munbang Chaekado" more widely by doing copy, the "Munbang Chaekado" of different aspect.
This thesis is composed of the following contents.
First, it outlines the meaning, the purpose of study, and the style of expression.
Second, it explains the transcription process of the original painting in copy process.
Third, it explains understanding about line drawing through line practice.
Fourth, it explains the process of producing color table aimed at finding the color sensation and pigment of original paintings.
Fifth, it explains, as a part, the production technique of production through real copy.
Through this thesis, the writer expects that it will be an occasion of seeking a direction of traditional deep color paintings including "Munbang Chaekado".
- Author(s)
- 이창민
- Issued Date
- 2006
- Awarded Date
- 2006-08
- Type
- Thesis
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9784
- Affiliation
- 한성대학교
- Degree
- Master
- Publisher
- 한성대학교
-
Appears in Collections:
- 회화과 > 1. Thesis
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.