모바일 컨버전스 제품 이용이 기업의 경영성과에 미치는 영향에 관한 실증 연구
- Alternative Title
- 머신비전 기업을 중심으로
- Abstract
- 현대 사회는 스마트 폰이나 태블릿 PC같은 제품을 하나쯤 갖고 있지 않은 사람을 찾기가 더 어려울 정도로 모바일 컨버전스 제품이 하나의 문화로 자리 잡고 있다. 모바일 컨버전스 제품은 활용도가 매우 높다. 예를 들어 전화 기능이나 디지털 카메라 기능은 기본이고, 어플리케이션 소프트웨어를 통하여 다른 사람들과의 커뮤니케이션뿐만 아니라 회사 업무도 모바일 컨버전스 제품을 사용하여 가능한 시대가 되었다. 그러나 이 모바일 컨버전스 제품을 업무에 사용하는 것이 기업의 경영성과에 어느 정도 영향을 미치는지에 대한 연구가 거의 없는 것이 실정이다.
본 연구를 통하여 기업의 경영성과에 유의미한 영향을 미치는 모바일 컨버전스 제품의 속성과 요인을 분석해 보고자 하였다. 모바일 컨버전스 제품의 속성을 특성과 기능으로 구분하고 각각의 항목을 휴대성, 입력방식의 편의성, 화면 크기의 적절성 및 문서 작성 기능, 정보 수집 기능, 멀티미디어 기능, 커뮤니케이션 기능으로 요인을 분류하여 각각의 요인이 기업의 경영성과에 미치는 영향에 대하여 실증적으로 고찰하였다.
연구 결과 모바일 컨버전스 제품의 특성인 휴대성과 입력방식의 편의성이 기업의 재무적 성과에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났고 휴대성은 기업의 비재무적 성과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편 모바일 컨버전스 제품의 기능 중 화면 크기의 적절성은 비재무적 성과 중 학습 및 성장성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.|In modern society, mobile convergence device have found a place as a kind of culture because it is hard to find a person who does not use a smart phone and/or tablet PC. The utilization rate of mobile convergence device is very high. For instance, people can communicate with others and do their works with their mobile convergence device, which application softwares are built-in.
However, there are few studies on how much the utilization of mobile convergence device for work affects management performance of a certain company.
Thus this study sets out to analyze the attributes and factors of mobile convergence device which have a serious effect on management performance of a company. The attributes of mobile convergence device were examined in terms of characteristics and functions. The factors for characteristics of mobile convergence device were categorized as portability, convenience of the input method, and, screen size appropriateness. And, the factors for functions of mobile convergence device were classified as text writing function, information gathering function, multimedia function, and communication function. The influence of each factor on a company's management performance was empirically examined.
The findings on the characteristics of the mobile products show that portability and convenience of the input method turned out to affect the financial performance of a company, while portability had an impact on the non-financial performance of a company. And screen size appropriateness had significant effects on the learning and growth process of non-financial performance.
- Author(s)
- 이세원
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 모바일 컨버전스; 스마트 폰; 태블릿 PC; 경영성과; 균형성과표; 머신비전
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9771
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