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국내 패션잡지 뷰티기사의 소비자 영향에 관한 조사 분석 연구

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Alternative Title
라이선스 패션잡지 한국판을 중심으로
Abstract
패션잡지는 패션문화를 이끌어가는 중요한 매체로서 패션뿐만 아니라 우리 몸의 관리와 아름다움에 관한 다양한 뷰티 정보를 제공해주며 그 시대의 뷰티 트렌드를 제시해 뷰티문화를 형성하는데 중요한 매체로서의 역할을 하고 있다. 또한 패션잡지는 패션문화와 뷰티문화를 연결하는 중요한 매체로서 상호긴밀한 관련을 맺으며 시대의 유행을 주도해왔다.
우리나라에서 발행되고 있는 라이선스 패션잡지 4개지의 최근 일년치 뷰티기사의 전반적인 내용을 분석해 라이선스 패션잡지들이 어떤 내용을 다루고 있으며, 독자 설문조사를 함께 실시해 그 영향력이 어느 정도인지 구체적으로 파악하는 것이 본 연구의 목적이다.
본 연구를 위해 라이선스 패션잡지 4개지 일년치 분석 및 4대 도시 독자 설문조사를 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 패션잡지 뷰티기사의 분석 결과는 다음과 같다.
(1) 패션잡지에서 뷰티기사가 차지하는 비율은 기사 전체 면수의 14.5%로 나타났다. 일반적으로 국내 라이선스 패션잡지들은 패션, 뷰티, 연예·영화, 문화·라이프 기사로 구성되는데 설문조사 결과, 독자들은 패션잡지를 볼 때 패션기사 46.1%, 뷰티기사 32.2%, 연예·연화 11.6%, 문화·라이프 9.6%로 패션잡지의 뷰티기사 게재율보다 뷰티기사에 대한 관심도가 더 높음을 알 수 있었다.
(2) 뷰티기사를 내용별로 알아보면 화장품정보에 대한 기사 비중이 32.5%로 가장 높았고, 다음으로는 메이크업 트렌드 19%, 피부 케어 17%, 다이어트&피트니스 8.7%, 인터뷰 7.9%, 뷰티계 소식 6.6%, 헤어 트렌드 3.9%, 헤어 케어 1.3% 순이다.
(3) 뷰티광고를 내용별로 알아보면 기초제품을 가장 많이 게재했고, 다음으로는 색조제품·향수제품·헤어제품·바디제품 순이다. 뷰티광고를 국내·국외로 비교해보면 21:79로 월등히 국외 뷰티광고가 많다. 광고는 제품과 서비스의 판매촉진을 위하여 소비자에게 정보를 제공하고 설득하는 경제적 기능뿐만 아니라 한 사회의 가치관을 반영하는데, 독자들은 국외 뷰티광고를 통해 획일적으로 서구적인 미의 기준을 추종할 우려가 있다.
둘째, 설문조사를 통한 조사결과는 다음과 같다.
(1) 패션잡지 뷰티기사에 관한 관심도는 32.2%, 뷰티정보 매체로서의 패션잡지 뷰티기사에 대한 반응도는 87.25%로 독자들은 패션잡지의 뷰티기사를 통해 뷰티정보를 습득하고 또한 패션잡지가 뷰티정보 매체로서 큰 역할을 담당하고 있음을 알 수 있었다.
(2) 뷰티기사의 구매정보원으로서의 역할은 70%, 뷰티광고는 69.25%로 광고도 기사 못지않게 영향력이 크다는 것을 알 수 있었다.
(3) 메이크업 트렌드 선호도에서는 내추럴(투명) 메이크업이 50.5%로 가장 높았고, 다음으로는 펄 메이크업 19.3%, 레트로(복고) 메이크업 11.8%, 글로시 메이크업 11.3%, 글래머러스 메이크업 7% 순이었다. 이 결과 많은 여성들이 트렌디한 메이크업 스타일보다는 깨끗한 피부에 자연스러운 메이크업 스타일을 선호하고 있음을 알 수 있었다.
셋째, 패션잡지 뷰티기사의 소비자 영향에 상관 조사 분석한 결과는 다음과 같다.
(1) 설문조사에서 패션잡지의 뷰티기사를 볼 때 독자들은 유행경향에 대한 관심도가 가장 높았지만 패션잡지의 뷰티기사를 통해 전달되는 메이크업 트렌드를 그대로 수용하는 것이 아니라 각 개개인의 개성에 맞게 메이크업 트렌드를 받아들이는 것으로 나타났다.
(2) 뷰티광고 중 색조제품과 향수제품의 경우 광고 게재량의 비중이 각각 31%, 16%인데 비해 소비자들이 뷰티광고를 보고 구매한 비중은 색조제품 46.2%, 향수제품 20.9%였다. 그러나 기초제품의 광고 게재량의 비중이 37%인데 그 광고의 영향으로 기초제품을 구매한 비중은 20.2%였다. 즉 소비자들은 라이선스 패션잡지의 뷰티광고에서 유행성이 강한 색조제품과 패션성이 강한 향수제품의 구매영향은 크게 받는반면 기초제품 광고는 구매영향을 덜 받고 있음을 알 수 있었다.
(3) 색조제품의 경우 뷰티기사 뿐 아니라 뷰티광고를 보고 가장 많이 구매한 것으로 나타났다. 색조제품은 다양한 종류와 유행에 민감한 컬러로 되어 있어 소비자들에게 시각적인 만족감을 주어 제품구입에 더 효과적임을 알 수 있었다.
그러나 본 연구는 국내 라이선스 패션잡지만을 대상으로 하여 뷰티기사 분석과 영향력을 조사하였기 때문에 일반 여성잡지와의 차별성을 드러내지 못했다. 또한 라이선스 잡지 중에서 창간된 지 3년 이상된 4개 잡지의 일년치에 국한해 조사했고, 설문조사 대상범위도 서울, 부산, 대구, 광주로 4개 지역의 각 100명씩으로 제한돼 통계의 객관성이 부족한 것이 제한점이었다. 독자나 소비자들의 기호를 읽을 수 있고 영향력을 파악하기 위해서는 보다 더 광범위하고 구체적인 연구가 이루어져야 할 것으로 본다.|Fashion magazine is playing the role as the important medium for forming beauty culture by offering diverse beauty informations about the management and beauty of our body as well as fashion and presenting the beauty trend of the period as the important medium to lead fashion culture. In addition, fashion has led the vogue of period, having mutually close relation as important medium to connect fashion culture and beauty culture.
The goal of this study is grasp which contents license fashion magazines are handling by analyzing the whole contents of beauty article of 4 license fashion magazines for recent 1 year which are being published in our country and how the influence is by executing the questionnaire of readers concretely.
For this study, this researcher analyzed 4 license fashion magazines for 1 year and executed the questionnaire of readers in 4 cities
To analyze this findings is as follows:
First, the results of analysis of the article of fashion magazine, beauty are as follows:
(1) Rate that beauty article occupies in fashion magazine appeared as 14.5% of whole page numbers of article. Cenerally, inland license fashion magazines are composed of fashion, beauty, entertainment, movie, culture, and life, Then, as the result of questionnaire, it could be seen that the interest degree about beauty article is higher than the publication rate of beauty article of fashion magazine with 46.1% of fashion article, 32.2% of beauty article, 11.6% of entertainment and movie, and 9.6% of culture and life when readers see fashion magazines.
(2) To examine the beauty article by contents, the relative importance of article about cosmetic information was highest as 32.5%. Next, there were 19% of makeup trend, 17% of skin-care, 8.7% of diet and fitness, 7.9% of interview, 6.6% of news of beauty circle, 3.9% of hair trend, and 1.3% of. hair care in order,
(3) To examine beauty advertisement by contents, basic products were inserted most. Next, there were color product, perfume product, hair product, and body product in order. To compare beauty advertisement internally and externally, there were many extemal beauty advertisements outstandingly as 21.79%. Advertisement reflects the sense of value of one society as well as the economic function to offer information to consumers and persuade them for the sales promotion of product and service. Then, there is the apprehension that readers may follow the standard of Western beauty uniformly through external beauty advertisement.
Second, survery results through questionnaire are as follows:
(1) Interest degree about the article of beauty, fashion magazine is 32.2%, and the response degree about the article of beauty, fashion magazine as the medium of beauty information is 87.25%. Thus, it could be seen that readers acquire beauty information through the article of beauty, fashion magazine and that fashion magzine is playing great role as the medium of beauty information.
(2) The role as the source of purchase information of beauty article is 70%, and the advertisement of beauty is 69.25%. Thus, it could be seen that the influence of advertisement of fashion magazine is great like that of the article of it.
(3) In the makeup trend and the preference degree about vogue style, natural(transparent) makeup was highest as 50.5%. Next, there were 19.3% of pearl makeup, 11.8% of retro(restoration) makeup, 11.3% of glossy makeup, and 7% of glamorous makeup in order. With this result, it could be seen that many women are preferring natural makeup style in addition to clean skin to trendy makeup style.
Third, results that this researcher examined and analyzed the correlation about the consumer influence of the article of beauty, fashion magazine are s follows:
(1) In looking at the article of beauty, fashion magazine in questionnaire, the interest degree of readers about vogue tendency was highest. But, it emerged that they accept makeup trend suitably for the individuality of each individual without accepting the makeup trend to be transmitted through the article of beauty, fashion magazine as it is.
(2) In case of coler product and perfume preduct in beauty advertisement, while the relative importance of insertion quantity of advertisement was 31% and 16% respectively, relative importance that consumers bought from beauty advertisement was 46.2% of color product and 20.9% of perfume product repsectively. But, while the relative importance of insertion quantity of advertisement of basic products was 37%, relative importance that they bought basic product by the influence of the advertisement was 20.2%.
That is, it could be seen that, while consumers are under the ifluence of purchase of the color products that vogue nature is strong and the perfume products that fashion nature is strong greatly, they are under the influence of purchase of the basic products less than it.
(3) In case of color products, it emerged that they bought most from beauty advertisement as well as beauty article. As color products are composed of diverse kinds and colors to be sensitive to vogue, they give the sense of visual satisfaction to consumers.
Thus, it could be seen that they are more effective for the purchase of products.
However, as this researcher examined the analysis and influence of beauty article on only inland license fashion magazine in this study, this study failed to reveal the differentia from general women's magazines. Besides, this researcher examined by setting limits to 4 magazines for 1 year that 3 years or more have passed since license magazines were launched. And, the ranges of questionnaire subject were limited to 100 persons respectively in 4 areas such as Seoul, Pusan, Taegu, and Kwangjoo. So, that the objectivity of statistics was insufficient was limit point. This researcher thinks that more wide and concrete study will have to be made so as to be able to read the taste of readers or consumers and grasp their influence.
Author(s)
金유成 .
Issued Date
2001
Type
Thesis
Keyword
패션잡지소비자 영향뷰티기사fashion magazine
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9692
Affiliation
漢城大學校 藝術大學院
Degree
Master
Publisher
漢城大學校 藝術大學院
Appears in Collections:
뷰티예술학과 > 1. Thesis
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