21세기 한반도주변 초국가적 범죄조직의 부상과 국가 대응전략
- Abstract
- 지역이라는 틀 안에 있던 국제범죄조직이 세계화로 인해 탈국경, 탈이념 등이 되면서 TC(Transnational Crime: 초국가적 범 죄)라는 신조어로 바뀌고 동시에 20c 냉전으로 인해 국가안보의 1순위였던 각국의 군사안보는 점차 인간 안보적 측면으로 치우치며 총체적인 안보전략으로 변하였다. TC조직에 있어 가장 대표적인 범죄는 마약이다. 마약은 그 유해성만으로도 충분히 개인, 사회, 국가 그리고 전 세계를 황폐화시킨다. 이러한 마약을 TC조직들은 경제적 이윤추구의 도구로써 이용함은 물론이고 나아가 국가와 전 세계를 상대로 그들의 야심을 채우는 수단으로 이용하고 있는 것이다.
지금 아국의 주변을 살펴보면 주위에 마약최대생산지와 세계최대의 범죄조직들로 둘러싸여 있으며 이들 조직은 아국을 마약을 운송하는 경유지 또는 소비지로 이용하려하고있으며 국내 범죄조직과 연계하여 국가 안보마저 위협하고 있는 실정이다. 이미 중국 일본 러시아에서는 이들 TC조직들과의 전쟁을 선포하고 범죄조직을 제거하기 위한 많은 노력을 하고 있지만 더 이상 통제하기에는 너무나 강력해져버린 이들과 검은 거래를 하고 공생, 유착하는 기형적인 형태를 유지함으로써 국가의 정치·경제를 이들에게상당부분 제약을 받고 았는 실정이다.
아국(我國)은 정치·경제, 지리·문화적으로 이들 나라와 TC조직에서 자유로울 수 없다. 그리고 이들 나라의 TC조직들은 현재 아국(我國)의 범죄조직들과 연계하여 초강적범죄를 저지르며 향후 아국(我國)의 국가안보는 물론이고 동북아시아(North--Esst Asia)와 세계평화(World Peace)를 위협하는 커다란 공포의 존재로 성장할 것이다. 이러한 가운데 아국(我國)의 TC에 대한 대응체제는 너무나 미비하며 더욱 부담이 되는 것은 대(對) 북한전략을 병행해야하는 어려움까지 있다는 것이다. 타국에 비해 좁은 국토로 인한 지역 간의 짧은 이동시간과 아직까지는 통제가 가능한 국내범죄조직들은 이러한 부담을 어느 정도 덜 수 있겠지만 조속히 대응체제를 마련하지 않는다면 한국의 자유민주주의(自由民主主義)는 더 이상 보장받을 수 없게 될 것아다.
이 연구에서 제시하는 대응방안(對應方案)은 첫째, 기존의 고수(固守)하던 국가안보 목표(目標)를 수정할 필요가 있다는 것이다. 즉 남북(南北)의 대치상황과 최근 급부상하고 있는 TC조직에 효과적으로 대응할 수 있는 새로운 국가안보가 필요하다. 둘째, TC에 속해 있는 NC(Narco Crime: 마약범죄)는 첩·정보 입수가 생명이다. 이러한 첩·정보는 수사권과 병행하여야 효율성을 극대화할 수가 있으며 그러한 의미에서 국가정보원의 수사권의 확대와 현재 국가정보원에서 추진 중인 대테러방지법안 마련은 중요하다 할 수 있다. 또한 TC관련의 부족한 전문 인력의 육성과 확보도 병행되어야 한다.마지막으로 국제 협력에 있어서도 적극적인 공조체결국의 확대 및 관련법의 수정·보완, 동북아시아지역의 대(對)TC(Transnational Crime: 초국가적 범죄) 네트워크 구축과 EUROPOL(유럽경찰)과의 협력도 시급한 과제이다.|Since international crime organizations, operative in logistically restricted frame in the past, have begun to extend the framework from nations to nations in this globalized world, TC(Transnational Crime) organizations is now the newest word being used to replace the old. The TC organizations have shifted the balance in modem national security strategy more towards 'human' security from 'military' security, which means a much more complex concept of security strategy as a whole. The most renowned crime of the TC organizations is drug trafficking, widely recognised to have a devastating effect on society as well as individual, leaving the criminals with a huge profit.
Our country is surrounded by the largest drug producer and many of the world's biggest criminal organizations in geographical point of view, and as these organizations consider our country as a passage for drug trafficking and possibly a market to be explored, our national security is threatened particularly when the possibility of the cooperation between the TC organizations and domestic criminal groups is serious. In China, Japan and Russia, the TC organizations have already faced a lot of efforts to combat them such as the declarations of war from the governments, but they now seem too strong to be controlled by a sole effort from one country. It has also emerged that the governments and the TC organizations even maintain close relationships for their coexistence, which naturally gives some proportion of political and economic power to the criminals' hands.
As long as our neighbour countries such as China, Japan and Russia remain close to our country in geographical, political and cultural aspects, there is real fear that possible collaboration between the TC organizations and domestic criminals will create a strong international crime network and result in growing crimes in both scale and style. This will be an evident threat to our national security and the peace in Northeast Asia. In the meantime, our country's countermeasures against those crimes are well below standard and furthermore, the difficulty lies where our 'priority' in security strategy agenda is aimed at North Korea. Although relatively small territory and yet controllable domestic crime organizations do not make things more difficult, our freedom and democracy are at risk unless effective countermeasure are prepared.
This study suggests the following four measures to cope with the threat our country faces. Firstly, the emphasis in the existing security strategy has to be shifted more to the TC organizations, which means a new set-up of national security plans. Secondly, Narco Crime case investigations must be cooperated with investigation headquarters, as the acquisition of intelligence is crucial. The National Intelligence Service(NIS) should be granted an extended investigation rights, and in this sense the ongoing work of anti-terrorist protection bill is essential. Also, professional workforce in transnational crime area should be nurtured. Lastly, regarding international cooperation, we should actively seek countries which share joint stances and, complementing relative laws, establishment of Northeast Asian network against TC and collaboration with EUROPOL are the works to be done as well.
- Author(s)
- 전근수
- Issued Date
- 2006
- Awarded Date
- 2006-08
- Type
- Thesis
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9595
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.