花卉를 통한 寓意와 抒情表現에 관한 硏究
- Alternative Title
- 本人의 作品을 中心으로
- Abstract
- 농업사회에서 산업사회로의 문화적, 사회적 변화는 삶의 방식을 변모시키는 주원인이 되었다.
그러므로 해서 우리나라의 전통적 정서라 할 수 있는 소박한 민중적 정서와 情恨을 주축으로 하는 감정의 어떤 공통성이나 동질성을 차츰 잃어가고 있다.
本人 작품의 시도는 훼손된 자연과 정서에 대한 관심에서 시작되며, 작품의 주제를 향토적 정서에서 찾아 우리의 전통적 미감을 환기하고, 재인식 하고자 함이다.
본인의 자연에 대한 애정으로 자연의 소재 중에서도 우리에게 친숙한 꽃과 나무를 그 대상으로 하여 표현하였다.
花卉는 오래 전부터 화가들이 사상이나 감정을 표현하는 상징적 존재로 즐겨 그려져 왔으며, 꽃 자체의 서정적인 아름다움뿐만 아니라 어떤 의미를 우의를 통해서 전달하는 매개체로 다루어져 왔다. 그러므로 본고는 화훼를 통해 이른바 '뜻을 붙이고' '정을 펴내는' 전통적인 우의와 서정의 의미를 문헌을 통해 서술하였다. 형상적인 표현방법으로서 화훼화에서 주로 보이는 특수한 구도 법칙과 筆墨에 의한 조형기법을 살펴보고 이를 창작을 위한 준비단계로 삼았다.
본인은 위의 설명한 전통을 본바탕으로 하여 작품을 조형화 하였으며, 우리의 향토적 정서와 정감이 담긴 서정미를 화훼 속에서 찾고자 하였다.|The cultural and social change from agricultural society to industrial society has been main cause to ways of life. In accordance with this change, a common feature and a homogeniety of emotions based on artless popular emotions and grudges, which can be called our traditional emotions are getting faded little by little.
The attempt to make the works of myself is the beginning of interest for damaged nature and emotions and is to rouse and have a new understanding of our traditional ethetic sense by seeking the theme of my works from local emotions.
To express love for nature, trees and flowers familiar with us among materials in nature have been expressed as its object in the works of myself. Flowering plants have been metaphorically drawn to express thoughts and emotions of painters for a long time ago as a kind of symbolic objects. The painters took flowering plants as expressive methods to deliver not only emotional beauty of flowers themselves but also a certain meaning through allegory. Therefore, this study found out meanings of traditional allegory and emotions from various literatures and describes them, so called, "giving meaning" and "expressing affection" through flowering plants.
Special composition rule mainly shown in paintings of flowering plants as an expressive way of shape and a formative technique by brush and color were examined and it thought to be preparatory stage working on paintings.
The works of myself were being formative based on described tradition as the above and our local emotions and emotional beauty of affection would like to be sought through flowering plants.
- Author(s)
- 李相律 .
- Issued Date
- 1998
- Type
- Thesis
- Keyword
- 화훼; 서정표현; 우의; allegoristic; flowering plants
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9537
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.