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許蘭雪軒 文學과 生에 對한 페미니즘 硏究

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Abstract
許蘭雪軒은 조선 시대 엄격한 가부장 제도하에서 천부적인 예술가의 재능을 지녔으면서도 그 뜻을 활짝 펴지 못하고 비극적인 생을 살다간 여성이다. 그러나 27세의 젊은 나이로 요절하기까지 그녀의 여정은 조선 시대라는 특수한 남성 지배 체제에 대한 처절한 몸부림으로 점철되었다.
여자에게는 글을 가르치지 않는 것이 오히려 부모의 사랑이고 미덕이었던 시대에 蘭雪軒은 글을 배웠고 그로 인해 한 인간으로서 자아의식이 싹트게 된다. 결국 그녀의 특출함은 결혼생활에 부조화를 낳게 하는 원인이 되어 규방 깊숙한 데서 눈물로 날을 보내다 비극적 생을 마감하고 만다.
蘭雪軒은 짧은 생애를 통해 사대부 남성들만의 전유물이었던 한시 200여수를 남겼는데 이도 그의 아우 허균의 노력이 없었다면 볼가능한 일이었다. 본 고는 許蘭雪軒의 생애와 시를 중심으로 가부장제도하에서 남성에게 억압받는 여성의 자아의식 표출과 그 당시 금기시 되었던 사회인식을 반영하고 있는 시들을 통해 蘭雪軒의 퍼미니즘적 의식을 가늠해 보고자 하였다.
먼저 蘭雪軒의 사상형성에 영향을 끼쳤을 것으로 보이는 수학배경과 영향관계를 살펴 보았다.
許蘭雪軒은 선조 때 뛰어난 碩學으로 알려진 草堂公 許화曄의 셋째 딸로 태어나 오빠 허봉, 동생 許筠과 더불어 글을 배우게 된다. 그녀의 부친은 딸이 글을 배우는 것을 원치 않았다는데 둘째 오빠 허봉의 배려와 도움으로 학문을 접하게 되며, 명석한 동생 균과 동문 수학하므로서 당대 규수로서는 얻기 어려운 행운을 누리게 된다.
8세때 지은 詩文으로 천재로 불려지기도 했던 蘭雪軒은 당시 三唐시인으로 명망이 높았던 시인 李達에게서 시를 배우기도 한다. 이로 인해 그녀의 기풍은 부친의 스승이었던 徐敬德과 李達의 영향을 받은 것으로 나타난다. 그녀의 시 가운데 주종을 이루고 있는 「仙界詩」는 徐敬德의 도교사상에서 영향을 받은 것이며, 盛唐風의 시는 이달의 영향으로 본다. 이밖에 蘭雪軒의 인생관이나 문학관에 영향을 미친 사람으로 열거할 수 있는 사람은 부친과 학문의 후원자였던 둘째 오빠 허봉, 스승 이달에게서 동문수학한 동생 허균이다. 여기서 주목할 만한 것은 이들이 모두 세속적인 삶의 영화를 추구하기보다는 참된 인간성에 가치를 둔 사람들이었으며, 명분과 도리를 강조하는 유학자이기보다는 그런 체제의 모순을 꼬집고 인간적인 자연스러움을 중시했다는 점이다.
그러나 이런 수학 배경으로 형성된 蘭雪軒의 휴머니즘 정신과 강한 자아의식은 전통 유교적 가부장제 하에서의 결혼생활을 볼행하게 하는 원인이 되고 말았다. 蘭雪軒의 시댁도 이름난 명문대가로 婦道의 엄격성이 강조된 것은 당연하다. 남편 金誠立은 미색과 학문을 겸비했던 蘭雪軒에 비해 외모나 학문이 뒤떨어지는 평범한 남자였다. 이런 남편은 과거공부를 핑계로 늘 집을 떠나 있었다. 게다가 고부간 사이도 좋지 않아 蘭雪軒의 결혼생활은 불행하기만 했다. 불행한 결혼생활은 서서히 성차별에 대한 여성의식을 인식하는 동기가 된다. 많은 蘭雪軒의 작품이 집 떠난 임을 그리는 아녀자의 외로움이 처절하게 깃들어 있다. 이런 작품을 읽으면 임을 기다리는 여인네의 수동적인 삶의 안타까움과 함께 당시 남성들의 횡포와도 같은 패륜적 행각을 인식하게 된다.
이처럼 蘭雪軒의 비극적 결혼생활은 한 인간으로서 자아 발견을 부추켰으며, 詩作을 통해 모순된 현실 탈피를 모색케 한다.
蘭雪軒은 「遊仙詞」와 같이 상상의 세계를 통해 자신의 닫힌 현실의 탈출구를 찾으려고 했다. 또 여성들이 다루기에는 거리감이 있는 변방수자라의 심정과 오래 지속되는 전쟁으로 인한 군사들의 심사 등이 소재로 등장하고 있어 닫힌 세계 속에서 과감한 탈피를 시도하고 있다.
나머지 대부분의 詩가 님을 기다리는 여인의 안타까운 심정이 표출되고 있으나 그 중에서도 임금님 모실 날만을 평생토륵 기다리는 궁녀의 심정이나 가난한 집에 태어나 남이 시집 갈 때 입을 옷감이나 짜면서 청춘을 보내는 가난한 집안 처자의 심사를 노래한 「貧女吟」등은 蘭雪軒의 여성의식을 엿보기에 충분하다.
蘭雪軒의 여성의식은 우리가 흔히 알고 있는 여성운동적인 차원의 그것은 아니다. 설사 그런 생각을 가졌던들 조선시대의 여성으로서 어떤방법으로 표출할 수 있었겠는가. 일찌감치 인간의 도리와 가치를 배운 蘭雪軒은 피할 수 없는 자신의 운명적 한계를 漢詩로써 표현하는 길이 유일한 방법이었다.
본고는 조선시대의 영민했던 한 여성 작가가 닫힌 사회에서 자아의식의 형성과정과 그것이 문학 속에 어떻게 표출되고 있는 지 살펴보는 데에 초점을 맞추었다. 그 결과 뛰어난 문학성과 함께 휴머니즘에의 인식은 당대의 관습적 오류를 정확하게 파악하고 있었음을 알 수 있었다.
이상의 연구가 한국 여성해방사의 연구는 물론 페미니즘 문학 연구의 범주 확대에 작은 기여가 되기를 희망한다.|Through this thesis on a female writer, Heo Nan-Seol-Heon(허난설헌), who lived in the age of Chosun Dynasty, I have tried to investigate the feminism implicated in her literature and life. I should confess that in a search for a female writer who had lived 400 years ago and survived only a short life of 27 years, it was unavoidable to make some assumptions and reasoning in analyzing her life and literatures. However, it is also true that I did my best to look up all the related books and materials which were available, for valid verifications and maximum inspections on her scholarly works, thinkings, and life itself, as well as those of people around her in that age.
I also have investigated on the thoughts and ideas in common among the three men - her elder brother Heo Bong(허봉), Younger brother Heo Kyun(허균), and her teacher Lee Dal(이달), who are possibly considered to have most influenced on life and the world of Nan-Seol-Heon. They were the people of humanistic spiritualism who had put more value on the respect for human beings and did their best to overcome the structural contradictions of their society, a Confucian one. They also share common features in the sense that they had insubordinate personality with clear recognition on human freedom.
It is assumable that the thoughts and works of Nan-Seol-Heon had shaped up under their influences. Under this assumption, I have tried to reveal how Nan-Seol-Heon dealt with her idea of humanism and the thirstiness for freedom, and how she recognized on being a woman in such a closed society, through her life and literature. In the analysis of "Three Resentments (三恨)" I tried to show that how Nan-Scol-Heon had reacted against social contradictions and sexual discriminations through her married life, which had been known unhappy, in a male-centered society. At the same time, I searched for the possibility that she had committed suicide from the facts that she had predicted her death in her poem "Sicham(시참)" and she had died young in the age of 27 years old. However, even though many bibliographic materials helped to reveal that she had suffered from deep alienation and despair as a woman, a mother, a wife and a daughter-in-law in a Confucian family, any of these references makes no comments on 'her suicide.' Therefore, any possibility on her suicide will only be dealt as a form of reasoning. In the later part, based on the above investigation on her thoughts and short but suffered life, I have studied the feministic elements found in her life and literature.
The feminism shown in her life is best induced into the two major elements. That is, a possibility that she tried to escape from a closed world by killing herself. Another one is that she tried to be equal to men by writing Chinese poetry, which was one of exclusive possessions of men at that time.
To summarize the feministic ideas rooted in her literature, first, she took paradoxical effects by emphasizing tragedy of being women in a male-centered society. Second, she tried to overcome the limit of being women in such a society by making defiant challenges towards the exclusive world of men. For example, she satirized laziness and violence of the elite males and wrote on the female abuses by them. Also in many writings, she tried to express her political interests and opinions, which were tabooed for women in that society. Third, she expressed her feministic ideas through recognizing the structural contradictions of the society. She pointed out the facts that the women in the society could not manage their lives subjectively and that their lives only depended on other people's decisions. In the writing on the life of a court maid, who was destined to live in a closed court and suffered from the strict regulations she depicted the lives of women at that time who were suffered from the male-centered traditions and Confucian bandages of the society. At the same time, through her interests in low-classed women who were double-suffering by their destined poverty Nan-Seol-Heon deepened and broadened her recognition on the feminism from her own life into the understanding of other women.
On the conclusion, Nan-Seol-Heon was a outstanding and talented woman who had realized the structural contradiction in the society and had sheer recognition on the unjust treatments against women in her times. She must have been a outcast of the society. Since the society did not tolerate her thoughts and writings, it was unavoidable that she became a victim herself in that male-centered society. Thoughts and literatures of Nan-Seol-Heon, who could not have but lived a tragic life due to her sexuality even though she was a talented writer with a defiant spirit and sheer recognition of freedom, should be re-interpreted through the ideas of modern feminism.
Author(s)
金鍾順
Issued Date
1995
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9420
Affiliation
한성대학교 대학원
Degree
Master
Publisher
漢城大學校
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한국어교육학과 > 1. Thesis
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