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한류 문화 콘텐츠가 중국 의류시장의 패션 트랜드와 한국 브랜드 선호도에 미치는 영향에 관한 연구

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Alternative Title
중국 관광객을 중심으로
Abstract
본 연구는 한국에 여행하러 온 중국관광객들을 대상으로 한류 문화 콘텐츠가 중국 의류시장의 패션 트랜드와 한국 브랜드 선호도에 미치는 영향관계를 파악하고자 하였다.
이러한 실증분석을 통해 한국 의류 경영자에게 효율적인 마케팅 전략방안을 수립할 수 있는 기초자료를 제공하고자 하는 데 목적이 있다.
연구목적을 달성하기 위하여 실증분석은 통계패키지 SPSS 19.0을 이용하여 분석하였다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다.

첫째, 연구 개념에 대한 신뢰도 및 타당도는 높은 것으로 조사 되었으며, 탐색적 요인분석 결과 한류 문화콘텐츠 중 한국드라마/영화요소, 한류스타의 2개 요인과 중국 의류시장의 패션 트랜드 및 한국 브랜드 선호도 각 1개씩 총5개의 구성개념으로 도출되었다.
둘째, 연구가설을 검증한 결과, 한류 문화 콘텐츠의 요인 중 한국 드라마/영화가 중국 의류시장의 패션 트랜드에 정(+)의 영향을 미치는 결과를 도출하였다.

셋째, 중국 의류시장의 패션 트랜드가 한국 브랜드 선호도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었다.

넷째, 한류 문화 콘텐츠의 요인 중 한국드라마/영화요소, 한류스타요소는 한국 브랜드 선호도에 정(+)의 영향을 미치는 결과를 도출하였다.

본 논문이 가지는 의의는 한류 문화 콘텐츠, 중국 의류시장의 패션 트랜드 및 한국 브랜드 선호도를 종합적으로 분석하여 연구의 영역을 확장한 것에 의의가 있다.
|In this study, the object is Chinese people who travelling to Korea. To analysis the effect of hallyu cultural contents to Chinese clothing market trend and preference for Korean brand.

According to the empirical analysis to get the marketing method for Korean apparel operators.

In order to achieve the purpose of the empirical, the study adopt SPSS 19.0 the following are summarized of analysis results.

Firstly, the reliability and validity of the concept is good, the analysis results of exploratory factors of hallyu cultural contents, Korean dramas / movies, hallyu stars, Chinese apparel market trend and Korean brand preference, altogether five concept.

Secondly, the study of hypothesis says that the factors in hallyu cultural contents have positive impact to Chinese clothing market trend, are Korean dramas/movies.

Thirdly, Chinese clothing market trend has a positive impact on the Korean brand preference.

Fourthly, the factor of Korean cultural industries including Korean dramas / movies, Korean stars have positive impact on preference for Korean brand.

Significance of the paper is enlarge of research in the fields of hallyu cultural contents, Chinese clothing market trends and preference for Korean apparel brand, according to comprehensive analysis.
Author(s)
석옥미
Issued Date
2015
Awarded Date
2015-02
Type
Thesis
Keyword
한류문화 콘텐츠중국 의류 시장패션 트랜드브랜드 선호도.
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9385
Affiliation
한성대학교 경영대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교 경영대학원
Appears in Collections:
호텔관광외식경영학과 > 1. Thesis
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