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한류를 통한 관광체험이 중국 하남성 시민의 관광만족도에 미치는 영향에 관한연구

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Alternative Title
중국 하남성(河南省) 시민을 중심으로
Abstract
본 연구는 중국에서의 한류 열풍이 확산되고 있는 시점에서 방한 중국 하남성 시민(河南省市民)들을 대상으로 이들이 평소 인식하는 한류가 관광객의 관광체험에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 한류가 그들의 관광만족도에 어떤 영향을 미치는지 및 관광체험이 관광만족도에 어떤 여향을 미치는지를 실증연구 방법을 활용하여 연구하고자 한다.
본 연구의 수집된 설문자료에 대한 분석방법은 통계처리방법으로는 수집된 설문지를 데이터 코딩(data coding) 과정을 거쳐 SPSS 19.0 통계패키지를 활용하였다.
표본의 특성 분석을 위해서는 빈도분석을 실시하고 신뢰도와 타당도를 검증하기 위하여 탐색적 요인분석과 신뢰도분석을 실시하였다. 그리고 제안된 가설인 중국인이 인식하는 한류가 관광객의 관광체험에 어떤 영향을 미치는지, 그리고 한류가 그들의 관광만족도에 어떤 영향을 미치는지를 검증하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다.
본 조사는 한류관광을 목적으로 방한 중국관광객을 대상으로 2014년6월 8일부터 2014년 8월 1일까지 약 2 개월간 실시하였다.
설문조사 장소는 중국 하남성 시민을 선택하였다. 본 연구의 목적을 정확하게 이해하고 설문의 효율성을 높이기 위해 설문지 응답 시 유의사항에 대해서 충분히 설명을 한 후, 응답자가 직접 기입하는 자기기입식 조사방법(Personal Self Adinistrati
on)을 채택하였으며 작성된 설문지는 그 자리에서 회수하는 형태로 진행하였다.
총 350부의 설문지를 배포하여 324부를 회수하였고, 이 중 299부의 유효 표본을 최종 선정하여 분석을 실시하였다.
가설 검증 결과를 종합하면 다음과 같다.
첫째, 한류는 방한중국관광객의 관광체험에 유의한 영향을 미칠 것이다. 가설 검증 결과 한류요인 중 영화 드라마, 제품 및 서비스, 가공식품이 관광체험에 미치는 영향이 긍정적으로 나타났으나 의류패션이 관광체험에 영향을 미치지 못한 것으로 나타났다.
둘째, 한류는 방한중국관광객의 관광 만족도에 유의한 영향을 미치고 있으며. 가설 검증 결과 한류요인 중 영화 드라마, 의류패션, 제품 및 서비스가 관광 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나 가공식품은 관광 만족도에 영향을 미치지 못한 것으로 나타났다.
셋째, 방한중국관광객의 관광체험은 관광 만족도에 유의한 영향을 미친다. 가설 검증 결과 관광체험요인 교육적 체험, 오락적 체험, 심미적 체험, 일탈적 체험에 미치는 영향이 긍정적으로 나타났다.
그리고 한국과 중국이 가까운 지리적 위치 등 장점을 두고 차별화되고 경쟁력 있는 미래지향적 문화 관광 상품 및 계절별, 관광지별로 관광 상품을 지속적으로 육성하고 이를 올바르게 중국인들에게 홍보하는 체계적인 시스템이 구축되어야 할 것이다. 중국인 관광객들에게 다시 오고 싶은 한국으로 기억될 수 있도록 끊임없이 노력해야한다고 생각한다.
| This study is an impact study of how ‘Hallyu’ affect Chinese tourists’ experience and satisfaction. This is written as to understand the reasons for Chinese tourists to visit South Korea and in which find out the most influential one.
Through literature study, the concept, factors of formation, and components of the three variables (which are Hallyu, sightseeing, and satisfaction) are confirmed. Eventually ‘Hallyu’ is identified as independent variable, sightseeing experience as parameter, and satisfaction as dependent variable. In order to better understand the relationship between the variables and the impact ‘Hallyu’ has on Chinese tourists sightseeing experience as well as satisfaction and the impact sightseeing experience has on satisfaction, hypothesis is made. Finally.
The survey is implemented and improved by the citizens of Henan province in China. The respondents are Henan citizens who have visited South Korea before. In this study, reliability analysis and factor analysis are used on the samples, and regression analysis on the relationship between ‘Hallyu’, sightseeing experience and satisfaction.
The survey began in June 8, 2014 and ends in August 1, 2014. In order to make the results data more effective, the respondents were given detailed instructions in advance and all the questionnaire were taken back on the spot. 350 questionnaires were sent out and 324 were taken back and 299 are effective. Data analysis is wholly based on these results.
SPSS 19.0 Software was used for data analysis. Frequency analysis was used first in order to understand the demographic characteristics of survey respondents. Reliability analysis and factor analysis were used and value of cronbach was acquired in order to reach internal consistency.
The results of the hypothesis tests are as follows: For impact ‘Hallyu’ has on Chinese tourists’ sightseeing experiences, besides clothes and fashion factor in ‘Hallyu’ variables, the impact of film and TV shows, commodity services, and processed food is apparent.
For impact ‘Hallyu’ has on Chinese tourists’ satisfaction, besidescommodity servicesfactor in ‘Hallyu’ variables, the impact of film and TV shows,clothes and fashion, and processed food is apparent.
For impact Chinese tourists’ experiences have on satisfaction, besides the educational experience factor in sightseeing experience variables, the impact of entertainment experience, aesthetic experience, and departing enemy is apparent.
Author(s)
이아룡
Issued Date
2015
Awarded Date
2015-02
Type
Thesis
Keyword
한류관광체험관광 만족도중국관광객
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9384
Affiliation
한성대학교 경영대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교 경영대학원
Appears in Collections:
호텔관광외식경영학과 > 1. Thesis
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