OAK

한국 탈춤의 포스트 모던적 특성

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 한국 탈춤이 우리 고유의 전통예술이지만 현대적인 공연 양식인 포스트 모던적인 특성을 지니고 있음을 규명하고자 하였다.
한국 탈춤은 삼국시대부터 시작되어 조선시대까지 이어진 전통예술의 한 분야이며 서구의 포스트모던 예술은 2차 세계대전 이후 형성된 예술로서 기존 전통의 파괴라는 의미를 지닌 예술로 이 두 예술 양식은 상반된 가치를 지니고 있다. 그러나, 공연 진행과정과 공연 형식에 있어서는 유사성을 찾을 수 있다.
한국 탈춤의 포스트 모던적 특성은 다음과 같이 세 가지로 정리된다.
첫째, 유희성(遊戱性)이다.
탈춤과정에서 춤과 노래를 포함한 앞놀이와 뒷놀이에서 뚜렷하게 나타나며 연희자와 관객 모두가 함께 어울려 즐기는 것을 통해 정서가 순화되고 대동적인 연대의식까지 지니게 되었다.
둘째, 관객 참여이다.
관객과 연희자들이 함께 극을 이끌어 갔고 이때, 관객과 연희자는 상호작용이 일어나며 연희자는 상황에 맞게 가변적, 즉흥적인 요소를 이용하여 극의 흐름을 이끌어 갔다.
셋째, 다원주의이다.
탈춤의 내용은 각 장마다 다른 주제와 내용을 통해 주제의 다양화를 찾을 수 있으며 각 마당들은 서로 연관성이 없이 옴니버스 스타일의 삽화로 구성되어 있다 즉, 한국 탈춤은 어떠한 하나의 양식의 접근방법이 아닌 주제와 내용의 다양성이 양식과의 조화로움 속에서 결합된 형태를 통해 다원화를 찾을 수 있다.
이처럼 전통예술인 한국 탈춤은 포스트 모던적 특성을 가지고 있어 현대적인 표현양식을 지니고 있음을 알 수 있다. 따라서, 한국탈춤의 특성을 오늘의 춤에 도입하는 방안이 적극적으로 검토가 되어야 할 것이다.|This study was carried out to verify that, although Korean Mask Oance is traditional art native to Korea, it possesses post-modernistic characteristics, which is the style of modernistic performance. Korean Mask Dance, which originated in the period of the Three Kingdoms and carried on till the Chosun Dynasty, is a part of traditional art, and Western post-modern art was formed after the Second World War an as a form of art that bears the meaning of destruction of existing tradition, these two forms of art, possess values that contradict each other.
However, they have similarities in the progress and the form of performance. The three post-modernistic characteristics of Korean Mask Dance are as follows.
Firstly, there is the amusement characteristic. This can be clearly found in the first half and the second half of the performance, including the dances and the songs, in the process of the Mask Dance. In addition, sentiments are purified and there is unity in the sense of solidarity, through the feelings of enjoyment of the performers together with the audience.
Secondly, there is the audience participation characteristic. The performers and the audience lead the play together and with that, interaction occurs between the performers and the audience. Moreover, the performers lead the flow of the Dlay by utilizing variable and improvised elements, according to the situation.
Thirdly, there is the pluralism characteristic. In Mask Dances, there are diversification in the theme through different themes and contents in each scene. Each act is formed in episodes of omnibus style and there is no connection in each act. In another words, pluralism can be found through joint form, of the harmony of styles, and diversity of themes and contents, not as an approaching method of a certain style.
It is proven that Korean Mask Dance, a traditional form of art, has post-modernistic characteristics and modern style of expression, Accordingly, the measures to introduce the characteristics of Korean Mask Dance to current dances have to be actively investigated.
Author(s)
박희은
Issued Date
2002
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9378
Affiliation
한성대학교 예술대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교
Appears in Collections:
무용학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.