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韓國 在家老人福祉施設의 事例管理實踐 硏究

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Abstract
우리나라의 재가노인은 신체적 허약, 정보의 부족, 인식능력의 부족 등으로 인하여 사회복지대책에 접근하기가 매우 어렵고 개인적 및 가족적 부양능력의 차이로 다양한 욕구들이 표출되고 있어 재가노인들이 가족이나 지역사회에서 독립적인 삶을 살 수 있고 더 나아가 삶의 질을 유지할 수 있도록 적절한 서비스의 제공이 매우 시급한 실정이다.
따라서 본 연구에서는 재가노인에게 필요한 서비스를 효율적으로 제공하기 위해서 사회복지분야에서 발전하고 있는 사회사업실천방법인 사례관리에 대해 알아보고 이를 토대로 재가노인복지시설의 사례관리 실천을 모색하고자 한다.
본 연구는 우리나라의 재가노인복지시설 중 가정봉사원파견시설에서 직접 사례 관리를 담당하는 사회복지사를 대상으로 1998년 10월 15일에서 10월 25일까지 설문을 실시하였다. 설문지는 총 72부를 배포하여 53부를 회수하여 73.6%의 회수율을 보였으며, 수집된 자료는 SPSS/PC+를 사용하여 기술적 통계, 일원분산분석의 방법을 사용하여 통계처리하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
1. 재가노인복지시설에 근무하는 사회복지사는 연령, 근무연수가 매우 낮으며 여성의 비율도 남성에 비해 매우 높게 나타나고 있다.
2. 사례관리 실천 과정을 살펴본 결과 사회복지사 자신들이 사례관리라고 규정하지는 않지만 접수, 사정, 계획, 실행, 점검, 평가 과정에서 실제적으로 사례관리 실천방법이 요구하는 여러 기능을 하고 있음을 알 수 있다.
3. 사례관리 실천 정도에 대한 분석 결과 노인클라이언트의 욕구 조사 및 서비스 계약과 비공식지원체계에 대한 조사·계획·연계가 제대로 실행되고 있지 못하며, 서비스에 대한 결과를 평가하는 실천도 낮은 것으로 나타난다.
4. 사회복지사의 일반적 특성과 사례관리 실천 정도와의 관계를 분석하였다. 조사 결과 여성에 비해 남성이 비공식 지원체계 조사와 클라이언트의 능력 조사를 적극적으로 실시하고 있으며, 20대보다 30대가 클라이언트에게 제공되는 서비스와 계획 수행에 대한 점검을 더욱 활발히 실천하고 있다. 그리고 대졸 이상인 사회복지사보다 전문대졸 이하인 사회복지사가 서비스에 대한 세부적인 목표 설정을 잘 하고 있으며, 1급 자격증 소지자에 비해 2·3급 자격증 소지자가 사전적격조사와 평가를 보다 적극적으로 하고 있다. 또한 근무기간에 따라 노인클라이언트의 공식지원체계에 대한 조사와 서비스 평가에서 유의한 차이를 보이고 있다.
이상과 같은 연구결과를 토대로 재가노인복지시설에서 적극적인 사례관리를 실천할 수 있도록 다음과 같은 제언을 하고자 한다.
1. 재가노인복지시설에서는 사례관리를 담당하는 사회복지사가 장기적인 보호를 요하는 노인클라이언트를 지속적으로 관리할 수 있도록 전문 지식 습득과 경력을 쌓을 수 있는 근무 환경을 조성해야 할 것이다.
2. 사회복지사는 노인클라이언트의 욕구 조사 및 계약, 그리고 지역사회에 있는 자원들을 확인하고 목록화하는 실천 기능을 적극적으로 활용함으로써 자원의 개발자, 이를 연결시켜주는 연계자, 서비스 기획자, 조정자, 평가자로서 전문 사례관리자의 역할을 수행해야 할 것이다.
3. 재가노인복지를 위한 시설에 근무하는 여성 사회복지사는 재가노인의 특성·문제·환경을 보다 다각적으로 사정하고, 20대의 사회복지사는 적극적인 점검을 실시, 대졸 이상인 사회복지사는 클라이언트에 대한 세부적인 목표 설정과 사전적격조사 및 평가에 대해 더욱 관심을 가지고 실천해야 하며, 근무 기간이 길수록 공식지원체계에 대한 조사와 평가를 적극적으로 실천해야 할 것이다.
4. 사회복지 전공 계열의 학과에서는 관련 커리큘럼을 갖추어 교육을 실시하고, 앞으로는 재가노인복지 분야의 범주를 더욱 넓혀 사례관리 실천의 적용과 효과성에 대한 연구를 활성화하여야겠다.|It is so urgent to provide the elderly at home with appropriate service to make independent life and to maintain quality of life in their family or regional society boundary because they are limited to approach social welfare system due to physical weakness, shortage of information and insufficient perceptivity and they have so diverse desires on account of differences in individual or family capability.
The object of the this research can be summarized to analyze case management developing in social welfare study area necessary to offer effective service to the elderly at home and to apply implementation method of case management to welfare facilities for the elderly at home.
Empirical testing was accomplished in this study through experiment method and questionnaire data collected from 53 social worker responsible for case management in welfare facilities for the elderly at home were analyzed by using SPSS PC+ descriptive statistics and one-way ANOVA.
The results of this study are as follows.
First, it is recognized that social worker managing case welfare facilities for the elderly at home, tend to be low-aged and lack of length of service and woman agency are more in relative to man agency.
Second social worker is supposed not to define or perceive their case management action for their own but they actually carry out case management function in making intake, assessment, planning, performance, monitering, evaluation process.
Third, it seems not to be enough in examining of the elderly client desire, making service contracts, investigating and planning informal support system and linking between these activities in result of analyzing the degree of implementation of case management.
Fourth, it was analyzed that correlation between social worker characteristics and the implementation degree of case management has statistical significance or not, in result, man agency is mare active in examining informal support system and client capability than woman agency and agency in thirties investigate more actively service and plan than woman agency in twenties. The more than college trained agency has tendency to set up less detailed service goal than the lower than junior college traned agency and second and third grade license holder is likely to be more active in prior inspection and evaluation in relative to first grade license holder. Furthermore, the length of service makes statistical in examining of formal support system for the elderly client and evaluating service.
According to result of this analysis above, it can be presented to social welfare agency some suggestions promoting case management activities in welfare facilities as following.
First, it is necessary of working environment in which social worker on duty of case management can acquire expertise and career to management of the elderly client.
Second, social worker is asked to be a expert able to develop material by analyzing the elderly client's desire, checking and making list of material in regional society and connenting those functions as a service planner, coordinator, evaluater, specific case manager.
Third, social worker of woman agency are more assess character·matter·environment than man and agency in twenties investigate more actively service and plan than in thirties, the more than college trained agency have to be more active set up detailed service goal·prescreening·evaluation. Furthermore, the length of service have to actively in examining of formal support system and evaluate.
Fourth, it is need relevant on a college curriculum in social welfare subject.
Author(s)
孫市鉉 .
Issued Date
1999
Type
Thesis
Keyword
노인복지시설사례관리재가노인복지시설
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9361
Affiliation
한성대학교 행정대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교 행정대학원
Appears in Collections:
사회복지학과 > 1. Thesis
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