OAK

韓國 長期療養保護老人 政策의 改善方案에 關한 硏究

Metadata Downloads
Abstract
21세기 한국은 고령사회이다. 이는 국민 전체에서 노인이 차지하는 비율이 14% 이상인 사회를 의미한다.
고령사회에서 가장 크게 주목받는 사회문제는 신체적 또는 정신적으로 건강상태가 좋지 않은 노인에 대한 부양문제이다. 의료기술의 발달로 인간의 생명이 크게 연장되고 있다. 노년기 후기의 의존생활 기간은 인생의 보편적이고 정상적인 생활주기의 일부가 되고 있으며, 이 기간에 대한 서비스와 이와 관련된 건강보호 비용에 대한 국가적 차원의 대책이 요청되고 있는 것이 장기요양보호정책이다.
제 2 장은 장기요양보호노인에 대한 이론적 배경에서 장기 요양노인시설의 환경적 요소로 노인인구의 중가, 시설보호대상 노인의 증가, 사회적 요인의 변화, 가족관계요인의 변화, 문화적요인, 노인복지시설의 부족이 있으며, 외국 노인의 장기요양 보호 정책 사례에 있어서는 미국, 독일, 일본, 스웨덴의 선진국 노인복지시설 서비스에 대한 사회보장 및 법규정을 살펴보고, 장기요양보호시설의 서비스 정책평가 준거모형을 제시해 보았다.
제 3 장은 장기요양보호노인 정책의 현황과 문제점으로 노인요양시설의 현황이 있으며, 장기요양보호노인 정책의 문제점에는 ① 할당영역으로 노인 간호인력의 부족, 대상자 선정기준의 모호성, 전문의료인력의 부재, 가족수발자에 대한 서비스 인식부족 ② 대책영역에는 서비스 내용의 문제점으로 장기요양보호노인의 대책에 대한 정부의 사회복지 서비스에 대한 문제점이 있다. ③ 재정영역으로 시설노인을 위한 정부의 재정지원이 열악한 실정이며, 입소노인의 무료시설에 대한 정부의 지급수준이 너무 낮은 문제점이 있다. ④ 전달체제 영역으로 재가노인복지서비스의 경우 보건복지부의 지역사회 복지관, 서울시 가정도우미 둥의 전달체계가 통일성이 결여되고 있고 서비스가 중복 제공될 확률이 높다는데 문제가 있다.
제 4 장은 장기요양보호노인 정책의 개선방향으로 ① 할당영역에는 장기요양보호 대상 노인 선정을 위한 구체적인 기준의 설정, 노인요양시설의 인력문제, 시설운영의 투명성, 개방성확보, 가족 수발자 지지서비스 개발, 장기요양보호 서비스 대상이 있으며 ② 대책영역으로 재가 지역사회보호를 위한 가족 지원체계의 마련이 있고, 재가보호 지역사회 보호서비스의 강화, 의료서비스의 확충, 치매노인 종합지원서비스 도입, 무료서비스의 질적 향상, 장기요양보호 비용 지원체계 개발, 복합적 실버타운 서비스 도입, 상담 및 재활, 치료 프로그램의 개선이 있다. ③ 재정영역에는 정부의 장기요양보호 서비스 비용 문제로 국가의 프로그램 지원비용과 개인의 요양비용부담 마련을 위한 개선방향을 제시하고 있다. ④ 전달체계 영역으로 사회복지 전달체계에서 조직체계를 구성하는 인력과 간호사의 양성, 노인 전문의사, 보건요원, 간호사, 및 사회복지사의 필수적인 참여와 팀워크, 그리고 가족과 전문인력에 대한 특별한 훈련이 있다.
제 5 장은 결론으로 한국사회가 고령화 사회를 맞으면서 급속하게 진전될 고령화 사회에 대비하여 우리나라 장기요양보호의 대책과 정책방향을 제시해 보며 장기적이고 종합적인 노인복지정책을 수립해 보았다.|Korea meets the age of older population in the 21st century, In other words, the old people will account for more than 14% of the populatin.
The most peculiar social issue in such an age of old population is how to support the elderly who are physically and mentally unhealthy. Owing to the medical development, life span is being expanded. The post-retirement life become parts of a normal life. The longer-term treatment policy is designed to enable the government to provide the aging people with various healthcare services.
This study consisted of the following chapters;
After introduction of the study in the first chapter, the theoretical background of elderly's longer-term treatment policy is reviewed in the second chapter. The environmental factors affecting elderly's longer-term treatment policy are examined: increase of old population, increase of the elderly to be protected by the facilities, change of the social factors, change of the family factors, cultural factors and lack of the welfare facilities for the elderly. In addition, the social welfare systems and codes of such advanced nations as the United States, Germany, Japan and Sweden are reviewed to suggest a reference model to assess the services and policies of the longer-term treatment facilities.
In the third chapter, conditions and problems of elderly's longer-term treatment policy are discussed. The problems found regarding the policy can be enumerated as follows; (1) The problems involving the distribution of the services are lack of the nurses taking care of the senile people, ambiguity of the criteria for selecting the candidates, lack of the professional manpower, and lack of family members' understanding of the services. (2) The problems involving the measures are poor social welfare services of the government for the elderly requiring a longer-term treatment service. (3) The problems involving the finance are poor financial support from the government and lower level of the governmental subsidies for the free-of-charge protection facilities. (4) In terms of service delivery, the service delivery system for the home welfare services linking the community welfare centers under Ministry of Health and Welfare and home doumi system operated by Seoul city government is inefficient, while the services are overlapped.
In the fourth chapter, the following reform measures for elderly's longer-term treatment policy are put forwards; (1) In terms of distribution of services, it is necessary to arrange specific criteria for selecting the elderly who need to be treated in a longer term, foster the manpower for the elderly's longer-term treatment facilities, ensure a transparent and open operation of the facilities, develop family members' supporting services and improve the longer-term treatment services. (2) In terms of measures, it is necessary to arrange a family support system for the elderly taken care of at their homes, reinforce the home and community protection services, expand the medial services, introduce a comprehensive supporting service for dementia people, improve the quality of the free services, subsidize the longer-term treatment cost, introduce a silver town complex, and improve counselling, rehabilitation and treatment programs. (3) In terms of finance, it is necessary for the government to subsidize the longer-term treatment service programs, while financing individuals' treatment costs. (4) In terms of delivery system, it is necessary to foster such professionals as nurses, doctors, healthcare personnels and social welfare specialists, while designing a special training program for the family members as well as those professionals.
In the fifth chapter, this study is concluded by suggesting reform measures for perspective and comprehensive longer-term treatment policies for the elderly in preparation for the rapidly aged society.
Author(s)
박공임
Issued Date
2002
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9360
Affiliation
한성대학교 행정대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교
Appears in Collections:
사회복지학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.