한국어 학습자의 쓰기불안 해소를 위한 말하기 활동 연계 방안 연구
- Alternative Title
- 학문목적 한국어 학습자를 중심으로
- Abstract
- ABSTRACT
A Study on Measure of Linking Writing Activity with Speaking
Activity to Relieve Writing Anxiety in Korean Learner
- Focusing on Korean learners for academic purpose -
Park, Ji-Mi
Major in Korean Language Education
Dept. of Korean Language & Literature
The Graduate School
Hansung University
The purpose of this study is to propose the measure of linking the writing and the speaking activities to solve the writing anxiety in the Korean learner for academic purpose. For the Korean learner for academic purpose, it writing is very important because they should perform the writing fit to each objective in diverse situations. As such, the pressure born by learner in writing situation is significantly high, for which they experience the writing anxiety. That the anxiety and writing anxiety have negative impact on the academic achievement already has been identified through the various researches. Therefore, in this article, the speaking activity fit to the factors of writing anxiety is proposed by examining diverse factors of writing anxiety in Korean learner for academic purpose and by identifying the connection between speaking and writing.
First, in this article, after classifying the factor of writing anxiety into 'the lack of self-confidence', 'fear for negative comment' and 'repulsion of writing' based on the existing discussion, the contents creation anxiety', 'anxiety for expression error', 'insufficient expression experience' and 'insufficient motive of writing and passive attitude' were established as subfactor.
To find out the factors of writing anxiety in the actual Korean learner for academic purpose based on the established factors of writing anxiety, the in-depth one-to-one interview was performed with 6 learners. As a result, it was confirmed that all the learners participated in the interview were experiencing one or more factors of writing anxiety. In addition, through the interview, the experiences of receiving the help in writing through the speaking and the recognition and the attitude of learner toward the speaking were analyzed. It was confirmed that the learners tend to think that speaking is more comfortable than writing and that speaking with other can help the writing.
Based on the interview analysis results, the speaking activities linked to writing classified into 'speaking activity to enhance the contents and knowledge', 'speaking activity to enhance the linguistic knowledge' and 'speaking activity to motivate and to establish the active attitude' were proposed. For the detailed activities fit to each objective, 'the peer feedback', 'exchange of opinion', and 'mind map' activities were proposed and the specific examples fit to them were provided. This study viewed that speaking has the positive impact on the writing and can relieve the writing anxiety in the interactive aspect with others and the speaking activity linked to writing will help greatly to solve the writing anxiety in Korean learner for academic purpose.
【Keywords】 Korean language education, Korean languge for academic purpose, Writing for academic purpose, Foreign language anxiety, Writing Anxiety, Knowledge improvement, Causing motivation, Speaking activity, Lingking activity, Peer feedback|
국 문 초 록
한국어 학습자의 쓰기불안 해소를 위한
말하기 활동 연계 방안 연구
- 학문목적 한국어 학습자를 중심으로 -
한 성 대 학 교 대 학 원
한 국 어 문 학 과
한 국 어 교 육 전 공
박 지 미
본 연구는 학문목적 한국어 학습자의 쓰기불안을 해결하기 위해 쓰기와 말하기 활동을 연계하는 방안을 제안하는데 그 목적이 있다. 학문목적 한국어 학습자에게 쓰기가 갖는 중요성은 매우 크다. 다양한 상황에서, 각각의 목적에 맞는 글쓰기를 수행해야하기 때문이다. 그만큼 학습자가 쓰기 상황에서 겪는 부담감은 상당히 높으며 이로 인하여 쓰기불안을 겪게 된다. 이미 불안 및 쓰기불안이 학업성취도에 부정적인 영향을 미친다는 것은 다수의 연구를 통해 밝혀진 바 있다. 그러므로 본고에서는 학문목적 한국어 학습자의 다양한 쓰기불안 요인을 재조명하고 말하기와 쓰기와의 연계성을 파악하여, 쓰기불안 요인에 맞는 말하기 활동을 제안하였다.
먼저 본고에서는 기존의 논의에 기초하여 쓰기불안 요인으로 ‘자신감 부족’, ‘부정적 평가에 대한 두려움’, ‘쓰기 거부감’으로 나눈 뒤, 각각의 요인의 하위 요인으로 ‘내용 생성 불안’, ‘표현 오류 불안’, ‘표현 경험 부족’, ‘쓰기 동기 부족 및 소극적 태도’를 설정하였다.
설정한 쓰기불안 요인을 바탕으로 실제 학문목적 한국어 학습자가 안고 있는 구체적인 쓰기불안 양상을 알기 위하여, 6명의 학습자를 대상으로 일대일 심층 인터뷰를 진행하였다. 그 결과, 인터뷰에 참여한 학습자 모두 한 가지 이상의 쓰기불안 요인을 경험하고 있음을 확인하였다. 또한 인터뷰를 통해 학습자의 말하기에 대한 인식 및 태도와 말하기를 통해 글쓰기 도움을 받은 경험들을 분석하였다. 학습자들은 쓰기보다 말하기를 더 편하게 생각하는 경향이 있었으며, 타인과의 말하기가 쓰기에 도움이 될 수 있다는 사실을 확인하였다.
인터뷰 분석 결과를 바탕으로 쓰기와 연계한 말하기 활동을 ‘내용 지식 생성을 위한 말하기 활동’, ‘언어 지식 생성을 위한 말하기 활동’, ‘쓰기에 대한 적극적 태도 및 동기 유발을 위한 말하기 활동’으로 분류하여 제안하였다. 각 목적에 맞는 세부 활동으로 ‘의견 공유’, ‘마인드맵’, ‘동료 피드백’ 활동을 제시하였고, 그에 맞는 구체적인 실례를 보여주었다. 본 연구는 말하기가 쓰기에 긍정적인 영향을 미칠 수 있고, 타인과의 상호작용적인 측면에서 쓰기불안을 해결할 수 있을 것이라고 보았으며, 쓰기와 연계한 말하기 활동이 학문목적 한국어 학습자의 쓰기불안 해결에 많은 도움이 될 수 있을 것이라고 판단했다.
【주요어】한국어교육, 학문목적 한국어, 학문목적 쓰기, 외국어 불안, 쓰기불
안, 지식 향상, 동기 유발, 말하기 활동, 연계 활동, 동료 피드백
- Author(s)
- 박지미
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2019-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 한국어교육; 학문목적 한국어; 학문목적 쓰기; 외국어 불안; 쓰기불안; 말하기 활동; 연계 활동
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9322
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.