한국과 중국의 iPhone 4G 런칭광고 비교분석
- Alternative Title
- TV CF광고를 중심으로
- Abstract
- 통신시장에서는 시장포화와 디지털 컨버전스 현상으로 인해 저성장 저수익 구조가 고착화 되어 가고 있다. 따라서 점차 치열해지고 있는 이동통신 산업에서는 기업의 브랜드이미지 형성과 경쟁력을 올리기 위해 광고를 통해 새로운 전략을 찾는 데에 고심하고 있다.
특히 새로운 브랜드 상품이 출시되었을 때 소비자는 그 제품과 브랜드에 대한 지식은 전무한 상황이다. 런칭광고는 소비자들에게 브랜드이미지와 제품이미지를 형성하고 구매효과를 창출하는 대상이다.
본 연구는 기술적인 면과 감성적인 스토리로 표현한 CF광고를 통해 광고커뮤니케이션 툴을 이용하여 효과적으로 광고활동을 전개하고 있는 한국과 중국의 iPhone 4G TV CF 런칭광고를 통해 소비자의 반응, 즉 광고태도, 브랜드태도, 구매의도, 광고 비주얼 선호도 등을 광고효과로 보고 이를 실증적으로 비교 검증한 것이다. 연구결과, 중국 iPhone 4G TV CF 런칭광고는 본 연구의 중심연구문제인 광고태도, 브랜드태도, 구매의도 측면 모두에서 더 긍정적이고, 효과적인 것으로 나타났다. 또한 한국과 중국의 iPhone 4G 런칭 CF광고에서 가장 인상적인 영상부분에 있어서는 가족간의 화목하고 감성적인 장면에서 긍정적인 광고효과를 형성하는 것을 확인할 수 있었다. 이는 한국과 중국의 iPhone 4G 광고에서 두 나라 피험자들에게서 각 나라의 문화적 가치관에서 유의미한 차이를 보여주지 않은 점이 증명되었다.
본 연구로 향후 유사한 아이템의 브랜드 광고마케팅전략에 있어서 각 나라의 문화의 정서를 광고를 담기 보다는 글로벌화를 통한 그 각각의 세대에 맞춘 광고의 전략적 툴이 효과적이고도 유용한 가치가 있음을 시사하고 있다.
|Due to the market saturation and the digital convergence phenomenon in communication market, the structure with low growth and low profit is being fixed. Accordingly, the mobile communication industry, which is getting fierce gradually, is grappling with seeking new strategy through advertisement in order to form corporate brand image and to increase competitiveness.
Especially, when new brand product is launched, a consumer is in a situation of having no knowledge at all on its product and brand. As for consumers, the launching advertisement is subject, which forms brand image and product image and creates purchasing effect.
This study is what empirically compared and verified this with seeing consumers' responses, namely, advertising attitude, brand attitude, purchasing intention, and advertising visual preference as the advertising effects through iPhone 4G TV-CF launching advertisement between Korea and China, which are developing the advertising activity effectively by using the advertising communication frame through CF advertising, which expressed with technical aspect and emotional story. As a result of research, China's iPhone 4G TV-CF launching advertisement was indicated to be more positive and effective in all the aspects of advertising attitude, brand attitude, and purchasing intention, which are the central research problems of this study. Also, in the most impressive image part in iPhone 4G launching CF advertising of Korea and China, the positive advertising effect could be confirmed to be formed in the family-based harmonious and emotional scene. This was proved that subjects in two countries weren't shown significant difference in cultural value of each country in iPhone 4G advertising of Korea and China.
This study is suggested that a strategic frame of advertising in line with each generation through globalization has effective and useful value, rather than containing cultural emotion of each country in advertising as for a brand advertising marketing strategy of similar item hereafter.
- Author(s)
- 장운
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- iPhone 4G; TV CF 광고; 런칭광고; 광고효과
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9242
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.