프랑스 종교개혁과 위그노 여성
- Alternative Title
- 샤를로트 아르발레스트를 중심으로
- Abstract
- 이 논문은 여성이 종교개혁을 체험한 방식을 샤를로트 아르발레스트(Charlotte Arbaleste, 1550-1606)라는 16세기 프랑스 위그노 여성의 경우를 통해 고찰한 것이다. 아르발레스트는 저명한 위그노 정치가이자 사상가 필리프 뒤플레시스 모르네(Philippe Duplessis-Mornay, 1549-1623)의 아내로, 1584년에서 1606년까지 남편 모르네의 삶을 기록한 [모르네 부인의 회고록] (Mémoires de Madame de Mornay)을 남겼다. 일반적으로 이 회고록은 모르네에 대한 연구나 16세기 프랑스의 내전 상황을 해석하기 위한 사료로 활용되어왔다. 그러나 본 논문에서는 이 회고록을 종교개혁 시기 여성이 겪은 다양한 경험 중 프랑스 종교개혁과 위그노 여성 사이의 역동을 추론하기 위한 방편으로 삼고자 한다.
종교개혁은 원론적으로 볼 때 이신칭의론과 만인사제주의 사상을 근간으로 신도들에게 영적 자유와 평등을 복원하기 위한 혁명적 사건이었다. 따라서 종교개혁 초기, 여성은 남성과 동등한 구원의 대상으로 해석되어 여성의 종교적, 공적 행동이 확대되기도 했다. 그러나 종교개혁가들의 여성관은 여전히 전통적이었고, 여성의 본분이란 가정에 머물면서 가장에게 순종하는 것이라는 입장을 고수하고 있었다. 나아가 개혁운동 이후 혼란스러워진 사회에 안정과 통합을 도모하고자 부권주의적 제도가 확충되고 가부장제가 강화되면서, 종교개혁에 동참하여 자신의 종교적 정체성을 공개적으로 표출한 여성들은 경계와 비판의 대상이 되기에 이르렀다.
그러나 종교개혁에 동참한다는 것은 때로 위계질서에 복종하는 수동적인 여성으로 살아가는 것 이상을 요구하기도 했다. 종교개혁의 결과 내전과 학살이라는 참담한 역사적 경험까지 치러야 했던 프랑스의 경우, 종교개혁의 가르침을 접한 여성들은 자신의 삶을 통째로 뒤바꾸겠다는 각오를 지녀야만 비로소 개종할 수 있었다. 결과적으로 위그노 여성들 중 일부는 종교개혁가들이 요구한 순종적 여성의 테두리를 넘어서 결단력과 행동력을 갖춘 능동적 태도로 자신의 종교적 정체성을 구현하는 드문 경험을 하게 되었다. 그러나 이런 위그노 여성들은 종교개혁의 가르침에 동참하고자 키운 주체적 태도 때문에 오히려 비판의 대상이 되기도 했다. 이렇듯 프랑스 종교개혁과 위그노 여성의 경험 사이에는 이율배반적인 ‘역설’이 존재한다고 할 수 있다.
샤를로트 아르발레스트의 회고록은 프랑스 종교개혁 시대 위그노로 개종한 여성들이 이런 역설을 어떻게 극복하고 주체적인 방식으로 자신의 종교적 정체성을 정립해 나갔는지 고찰할 수 있는 기회를 제공한다. 파리 위그노 공동체 출신인 아르발레스트는 1572년 생 바르텔르미 학살이라는 절박한 상황 속에서 신이 자신을 선택했다는 믿음을 통해 독자적으로 종교적 정체성을 확립했다. 이후 아르발레스트는 저명한 위그노 정치가 필리프 뒤플레시스 모르네의 아내로 살면서 아이를 낳고 가정을 돌보는 여성의 소임에 매진하며 자신의 종교적 정체성을 후대에 계승하는 임무를 완수하였다. 동시에 아르발레스트는 모르네와 함께 프랑스 종교전쟁의 정치적 중대사를 의논했을 뿐 아니라 단단히 구축된 여성 간의 인적 네트워크를 발판으로 위그노 공동체의 의사결정과정에 적극적으로 참여하면서 자신의 가정을 종교전쟁의 선봉에 선 전위부대로 조직하기도 했다. 이처럼 아르발레스트의 경우는 프랑스 종교개혁 시대 여성들이 종교적 정체성과 여성의 소명, 그리고 사회참여라는 서로 다른 세 차원을 어떻게 종합해냈는지 보여주는 생생한 증언이라 할 수 있다.
이를 고찰하기 위해서, 논문의 II장에서는 루터와 칼뱅 등 대표적인 종교개혁가의 여성관과 가정관이 지닌 가부장적 속성을 고찰하고, 종교개혁이 제도화되고 점차 보수화되면서 여성 개혁운동가들의 입지가 축소되었던 상황에 대해 분석하겠다. III장에서는 프로테스탄티즘을 강력히 탄압했던 프랑스에서 위그노로 개종한 여성들은 종교적 정체성을 확립하기 위해 상대적으로 더 능동적인 태도와 시각을 필요로 했다는 점을 논증하면서, 위그노 여성들이 직면해야 했던 역설에 대해 추론해보고자 한다. 논문의 IV장과 V장에서는 II장에서 논증한 종교개혁가들의 여성관과 III장에서 분석한 위그노 여성의 위상이라는 거시적 관점을 아르발레스트라는 위그노 여성의 경험을 통해 미시적으로 추적하고 재구성할 것이다. 이 과정을 통해 프랑스 종교개혁에 동참한 일부 위그노 여성은 남성에게 종속된 수동적인 삶을 넘어서 자신의 가정을 현실참여의 장소로 만들었던 능동적인 존재였다는 점이 규명될 것이며, 결국 그들은 종교개혁가들의 지침을 무조건 수용하지 않고 자신의 경험과 실천을 토대로 여성과 종교개혁의 관계를 새롭게 규정했던 역사적 주체였음을 입증하고자 한다. 아르발레스트가 종교개혁을 체험한 방식은 종교개혁 시기 여성의 경험이 얼마나 다양하고 복합적인 것인지 보여주는 좋은 사례이자, 교회의 지침이나 사상가들의 논리를 통해서만 해석되던 종교개혁 시기 가정의 모습을 남성과 여성이 함께 만들어가는 생활의 터전으로 재해석할 수 있는 계기를 제공할 것이다.|The purpose of this study is to examine how women in the early modern europe experienced the Reformation, through a case of Charlotte Arbaleste(1550-1606), wife of Philippe Duplessis- Mornay(1549-1623) and author of Mémoires de Madame de Mornay. The memoirs of Arbaleste generally used as the sources to inquire into Mornay's political career, or to observe the French civil wars in sixteenth century. However, this study mainly focused on the possibility of this memoirs to explore remarkable dynamics between the French Reformation and huguenot women.
Originally, Reformation was the revolutionary attempt to restore spiritual liberty and equality for every christian men and women by means of their religious principles, such as 'justification by the faith only' and 'priesthood of all believers.' Consequently, women's public involvements increased to a certain degree during early reformation era. Nevertheless, reformers like Luther and Calvin still considered women as weaker and inferior creature than men. These conventional understandings for women gradually reinforced when reformational novelties had faded with institutionalization and social discipline in later reformation. The patriarchy firmly settled into Reformation europe, and public arena was reserved exclusively for male members of society.
Women's experiences in Reformation, however, varied throughout places and times. Sometimes women's involvements of Reformation led to radical alterations of their life. French Reformation, which was marked by violence and massacre, was as such. French women who decided to be huguenot should overcome severe oppressions threatening their life. Consequently, French huguenot women ought to be active and determined to establish their religious identities. Huguenot women's enterprising spirits, however, could be criticized by the reformer, who denied women's social engagement. This contradictory situation between French Reformation and huguenot women would be called as 'paradox.'
The memoirs of Charlotte Arbaleste offers great opportunities to examine how huguenot women surmounted this paradox. Arbaleste, who was born in Paris, defined her huguenot identity unto herself during the vicious moments in Massacre of Saint-Bartholomew. After she was married Duplessis-Mornay, Arbaleste concentrated her efforts on the duties of wife such as raising children and maintaining her household. At the same time, Arbaleste took an active part to assist the decision-making process of huguenot community using women's networks during French wars of religion. Resultingly, Mornay and Arbaleste's family stood in the vanguard to progress calvinist movement in France. Therefore, Charlotte Arbaleste would be a exemplary case to attest how huguenot women synthesized three different fields like religious devotion, women's vocation and social engagement.
To this point of view, chapter two was dealing with Luther and Calvin's patriarchal standpoints of women and family. Chapter three interpreted the peculiar background of French Reformation and distinctive characteristics of parisian huguenot community in order to understand the nature of huguenot women's paradox. These macroscopic approaches of first two chapters were reconstituted microscopically through the case of Arbaleste in chapter four and chapter five. This attempt could prove that some huguenot women including Arbaleste achieved a distinct success to overcome women's submissive position and to reconstruct their family life as means of social engagement. As a result, Arbaleste's experiences in French Reformation and wars of religion can be a clue to perceive the diverse roles of women and family in reformation era.
- Author(s)
- 박효근
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 프랑스 종교개혁; 위그노; 샤를로트 아르발레스트; 필리프 뒤플레시스 모르네; 종교적 정체성
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9122
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