품질경영시스템이 경영성과에 미치는 영향
- Abstract
- 최근 전 세계적으로 저성장 시대에 접어들면서 기업들이 생존하고 지속가능한 성장할 수 있는 경영환경이 날로 어렵게 되고 있다. 지속가능 경영을 위해서는, 제품 및 서비스의 품질이나 가격정책, 마케팅 전략을 통한 수익증대라는 전통적인 가치를 기본으로 하고 비전과 방침, 중장기 마스터플랜, 최고경영자의 의지, 추진조직, 대내외 커뮤니케이션을 결정하여 지속가능성을 위한 경영시스템을 구축하고 실행함으로서 실현된다. 많은 기업들은 이를 위해 경영시스템의 하나인 국제표준 ISO 9001 품질경영시스템을 도입하고 적용하여 왔다.
본 연구는 국내에서 제조업을 하는 중소기업을 대상으로 품질경영시스템을 구축하고 실행하거나 제3자 인증기관으로부터 인증 받은 기업을 대상으로 ISO 9001:2015 품질경영시스템이 기업의 경영성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가정 하에 실증적으로 검증하고자 실시하였다. 2015년 개정표준의 주요 구성요소 7가지 중에서 선행연구를 통해 리더십, 지원, 운영, 성과평가 4가지를 독립변수로 하고, 비재무적 성과와 재무적 성과의 경영성과를 종속변수로 하는 연구모형에 인과관계를 검증하였다.
본 연구에서 분석한 결과를 정리하면 아래와 같다.
첫째, 품질경영시스템 구성 요인 중 리더십, 운영, 성과평가의 3가지 요인이 비재무적인 성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 반면에 지원은 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다.
둘째, 품질경영시스템 구성 요인 중 지원, 성과평가의 2가지 요인이 재무적인 성과에 유의한 정(+)의 영향을 미치며, 반면에 리더십, 운영, 성과평가는 재무적 성과에 무의미한 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
이상의 분석결과 ISO 9001 품질경영시스템 구성요인들이 기업의 경영성과에 부분 별로 영향을 미치는 것으로 확인이 되었으며, 조직은 품질경영시스템 도입을 통해 경영성과에 효과를 얻을 수 있음을 알 수 있다. 조직은 이러한 요인들을 고려하여 시스템을 구축하고 실행함으로서 저 성장시대에 지속가능한 성장을 위한 경영시스템 수단으로 활용하여 글로벌 강소기업이 될 수 있을 것으로 기대한다.|With the recent log-growth era around the world, it is becoming increasingly difficult for companies to survive and achieve sustainable growth.
For sustainable management, it is realized by building and implementing a management system for sustainability by deciding on vision and policy, mid and long term masterplan, the will of top management, promotion organization, and internal and external communication based on the traditional values of profitability through the quality and price policy of products and services and marketing strategies.
Many companies have adopted and applied ISO 9001 quality management system, which is one of the management systems.
This study was undertaken to verify the positive effects on the business performance substantially for the domestic small and medium-sized manufacturing companies to be established and executed ISO 9001:2015 Quality Management System, or have certified it by third-party certification.
It was verified through the preceeding research the casual relationship in the research model between an independent variables such as leadership, support, operation and performance evaluation and an dependent variables such as the non-financial performance and management performance among the seven major components in the revised standards : 2015.
The results of this study are summarized as follows.
First, three factors of quality management system factors such as leadership, operation, and performance evaluation showed positive influence on non-financial performance, while support did not.
Second, among the factors that constitute the quality management system, two factors, support and performance evaluation, have a significant effect on financial performance, while leadership, operation, and performance evaluation have no meaningful effecct on financial performance.
As a result of the above analysis, it was confirmed that the components of ISO 9001 Quality Management System affect the business performance of the company partly, and it can be understood that the organization can obtain the benefit from a quality management system. By building and implementing the system in consideration of these factors, the organization expects to become a global hidden champions by utilizing a management system for sustainable growth in the low-growth era.
- Author(s)
- 손세일
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2019-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 품질경영시스템; 경영성과; 품질경영; ISO 9001; 중소기업
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9109
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