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포장 김치의 지각된 가치가 소비자만족과 재구매의도에 미치는 영향에 관한 연구

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Abstract
본 연구는 국내의 포장 김치를 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 포장 김치의 지각된 가치와 소비자만족 및 재구매의도의 관계, 포장 김치의 지각된 가치와 소비자만족 및 재구매의도와의 관계에서 위험지각의 조절효과를 파악하고, 이를 통하여 국내 포장 김치 소비자들의 구체적인 구매행동을 이해하는데 연구의 목적을 두고 있다. 또한 포장 김치산업에 대한 연구의 기초자료로 제공함과 동시에 포장 김치 기업 및 실무자들에게 효율적인 마케팅 전략 수립을 위한 의미 있는 시사점을 제시하고자 하였다.
실증분석에 필요한 속성 및 변수의 추출은 내용의 타당성 제고를 위하여 선행연구들의 문헌적 고찰을 통해 추출하였고, 조사한 자료에 대한 분석은 SPSS 18.0 통계 패키지 프로그램을 이용하여 수행하였다.
연구결과 첫째, 여자가 남자보다 포장 김치를 많이 구입하는 것으로 나타났고, 주 고객층은 40대와 50대였으며, 월평균 201-300만 원대의 소득자가 가장 많은 분포를 보이고 있었다.
둘째, 김치 맛의 경우 아삭한 맛을, 숙성도의 경우 잘 익은 김치를 선호하는 것으로 나타났다. 포장 김치를 구입하는 주된 이유의 경우 직접 담가 먹을 시간이 없어서, 주로 구입하는 장소의 경우 대형할인마트와 백화점이 가장 높게 나타났다. 또한 구입 횟수의 경우 1달에 1번, 포장 김치를 구입할 때 가장 고려하는 사항으로 맛과 제조업체, 재료의 원산지의 순으로 높게 나타났다.
셋째, 포장 김치의 위험지각의 탐색적 요인분석결과는 기능적 위험, 시간적 위험, 재정적 위험, 사회적 위험, 신체적 위험의 5개의 내재된 차원으로 파악되었다.
넷째, 포장 김치의 지각된 가치 요인 중 기능적 가치, 사회적 가치, 경제적 가치가 소비자만족도와 재구매의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 사회적 가치가 가장 큰 영향을 미치고 있었으며, 다음으로 경제적 가치가 기능적 가치보다는 우선으로 하는 요인으로 확인되었다. 그러나 정서적 가치 요인은 재구매의도에만 영향을 미치는 것으로 나타났다.
다섯째, 포장 김치의 지각된 가치가 소비자만족에 미치는 영향관계에서 재정적 위험과 경제적 가치의 상호작용, 시간적 위험과 사회적 가치의 상호작용, 시간적 위험과 기능적 가치의 상호작용 모두가 유의한 정(+)의 조절효과를 보인 반면에, 사회적 위험과 경제적 가치의 상호작용은 유의한 부(-)의 조절효과를 보였다.
여섯째, 포장 김치의 지각된 가치가 재구매의도에 미치는 영향관계에서 재정적 위험은 사회적 가치와의 상호작용에서 부(-)의 조절효과를 보였으나, 경제적 가치와의 상호작용에서는 유의한 정(+)의 조절효과를 보였다.
일곱째, 포장 김치의 위험지각요인 중 기능적 위험요인과 신체적 위험요인은 지각된 가치와 소비자만족 및 재구매의도와의 영향관계에서 조절효과가 나타나지 않았다. 또한 사회적 위험과 시간적 위험요인은 지각된 가치와 재구매의도와의 영향관계에서 조절효과가 나타나지 않았다.
여덟째, 포장 김치의 소비자만족도가 포장 김치의 재구매의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
마지막으로 본 논문이 가지는 의의는 포장 김치 시장의 개념정립과 동시에 포장 김치에 대한 연구가 부족한 상황에서 포장 김치의 지각된 가치와 위험지각에 따른 소비자만족 및 재구매의도를 종합적으로 분석하여 연구의 영역을 넓힌 것에 의의가 있다.|The purpose of this study is to investigate the relationships between perceived value of Packaged Kimchi and Packaged Kimchi's consumer satisfaction and repurchase intention, and also to analyze the moderate effect of risk perception in the relationships between those variables. Through which the Packaged Kimchi buying behavior of consumers to understand the specific. In addition to Packaged Kimchi industry servers as the basic material for the study, and Packaged Kimchi companies and their executives for effective marketing strategy was to provide meaningful implications.
Empirical analysis of the properties and parameters in order to enhance the feasibility of extracting the information was extracted in previous studies, survey data using SPSS 18.0 statistical package program were analyzed.
The findings first, the women than men appeared to be buying a lot of Packaged Kimchi, primary customer base from 40 to 50 years old, average monthly incomes of 201 to 300 million won, was the most distribution.
Second, the consumer preference to crisp taste of Kimchi and matured ripe Kimchi. The main reason for buying Packaged Kimchi did not have time to cook yourself' was mainly a place to buy a large discount stores and department stores was the highest. Also the purchase of Packaged Kimchi times the number of times a month was higher, and consideration purchasing a Packaged Kimchi taste and manufacturers, in order of origin of the material was higher.
Third, the results of Principle Component Analysis(PCA) for risk perception of Packaged Kimchi, perception risk, time loss risk, financial risk, social risk, physical risk factors of the five have been identified.
Fourth, among the factors of perceived value of Packaged Kimchi, functional value, social value, and economic value had a positive effect on consumer satisfaction and repurchase intention. In particular, social value had the most significant effect, which was followed by economic value and functional value. However, emotional value had an effect only on repurchase intention.
Fifth, in the effect relation between the perceived value of Package Kimchi and consumer satisfaction, interaction between financial risk and economic value, interaction between time risk and social value, and interaction between time risk and functional value showed all a positive moderating effect, but interaction between social risk and economic value had a negative moderating effect.
Sixth, in the effect relation between the perceived value of Packaged Kimchi and repurchase intention, financial risk showed a negative moderating effect on interaction with social value, but a positive moderating effect on interaction with economic value.
Seventh, among the perceived risk factors of Packaged Kimchi, functional risk and physical risk did not show a moderating effect on the effect relation of perceived value with consumer satisfaction and repurchase intention. In addition, social risk and time risk did not show a moderating effect on the effect relation between perceived value and repurchase intention.
Eighth, consumers’ satisfaction with Packaged Kimchi had a positive effect on their repurchase intention.
Lastly, this study is meaningful in that it defined the concept of Package Kimchi market and, at the same time, extended the domain of research by analyzing comprehensively consumers’ satisfaction and repurchase intention according to perceived value of Packaged Kimchi and perceived risk in the situation that few studies have been made on Package Kimchi.
Author(s)
김은진
Issued Date
2012
Awarded Date
2012-02
Type
Thesis
Keyword
포장 김치지각된 가치위험지각소비자만족재구매의도
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9099
Affiliation
한성대학교 경영대학원
Advisor
최웅
Degree
Master
Publisher
한성대학교 경영대학원
Appears in Collections:
호텔관광외식경영학과 > 1. Thesis
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