타운하우스 수요자 선호도 특성에 관한 연구
- Alternative Title
- 죽전 택지개발지구 중심으로
- Abstract
- 타운하우스는 단독주택의 장점과 공동주택(아파트)의 장점을 수용하고 단점을 해결한 주거유형으로 유지관리가 편리하고 독립성을 보장받으며 아파트와 같은 환금성을 가지고 있어 거주자들에게 만족감을 줄수 있는 주거형태이다.
또한 고층 아파트용 택지로써의 적지가 줄어들고 주택수요자들도 주거환경의 질적 향상을 바라는 경향으로 주택 선택의 눈을 돌리고 있어 현재 국내에서 수도권과 지방 대도시를 중심으로 택지개발지구와 자연녹지를 활용하여 타운하우스가 점차 개발되어 가면서 국내에서도 대중화의 기반이 조성되고 있다.
그러나 택지개발지구 내 블록형단독주택지의 경우 필지별 가구수의 제한으로 인하여 수요를 감안하지 않은채 대형 평형으로의 개발을 진행하였고 그 결과 용인죽전, 용인동백, 화성동탄지역등에 대규모 미달사태를 가져왔다. 이러한 대규모 미달사태를 극복하기 위한 방법으로 가격할인이라는 대안을 제시하고 있으나 이 역시 역부족인 상황이다.
국내 타운하우스 사업은 도입기 수준으로 수요자의 선호도에 맞는 적절한 상품을 구성하는데 많은 시간과 비용이 소요된다고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 타운하우스를 원하는 소비계층을 대상으로 선호도를 파악하여 이를 분석해 향후 소비자의 질적 주거향상을 위한 방안을 모색하고 시행, 건설사의 성공적인 상품개발 전략에 도움이 되고자 하는데 있다.|As town house is a housing type that accepted merit of independent house and merit of multi-housing unit(apartment), and solved demerits, it is convenient for maintenance, is secured independence, and has realization like apartment, thereby being the housing type available for giving a sense of satisfaction to dwellers.
Also, a proper site as land for a high-rise apartment building gets decreasing. Even the housing users are paying attention of selecting house to the trend with a desire for qualitative enhancement in housing environment. Thus, the town house proceeds with being gradually developed by utilizing the land development district and the natural green with the center on Metropolitan Area and regionally large cities now at home. So, the foundation of popularization is being formed even domestically.
However, in case of the block-type independent house site within the land development district, the development into large Pyeong type was developed without considering demand, due to limitation of household number by plot. As a result, the large-scale deficient situation was brought to Jukjeon in Yongin, Dongbaek in Yongin, and Dongtan region in Hwaseong. As a method for overcoming this large-scale insufficient situation, the alternative called price discount was proposed. However, this is also a situation of being beyond ability.
As the domestically town-house project is in the level of the introductory period, lots of time and costs can be said to be required for forming proper commodities for users' preference. Accordingly, this study grasps preference targeting consumption brackets who want town house, analyzes this, and seeks for a plan for the qualitative housing enhancement in consumers after this. Thus, the aim is to be conducive to a successfully product-development strategy in management company and construction company.
- Author(s)
- 이용석
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 타운하우스; 저층집합주택; 선호도특성
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9017
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