OAK

키네틱 타이포그래피에서 속도감의 극대화를 위한 연구

Metadata Downloads
Abstract
문자에 있어서 인쇄매체에서 움직임이 없는 고정된 글자로써 수정이 불가피 했지만, 컴퓨터를 통한 글쓰기는 수정, 삭제, 보완이 쉽고도 자연스러운 것이 되었고, 또한 개인들이 자유롭게 문자를 디자인 할 수 있게 되었다. 더 나아가 새로운 디지털의 세계는 단순한 정보전달이 아닌, 수신자가 정보를 적극적으로 수용할 수 있게 되었다. 따라서 언어의 상징화된 기호체계인 타이포그래피(typography)의 역할은 매우 중요하게 되었다. 기존의 인쇄매체에서의 타이포그래피와는 달리, 멀티미디어의 환경에서 타이포그래피의 두드러진 특징은 스크린이 시간의 흐름속에 조형 요소들의 움직임이 부여되는 3차원의 공간으로 '시간성(時間性)'이 더해진 공간적 변화에 의해 결정되는 '키네틱 타이포그래피'이다.
현 시대에는 키네틱 타이포그래피는 PDA(개인 휴대형 정보단말기)를 통해 어느 곳에서나 e-Book을 무선으로 영상과 소리를 접하게 되어 사이버 문학에서 사용자간의 쉽고 정확하게 상호작용하기 위한 수단으로 활용되고, 인터넷 베너광고와 E-MAIL, 화면의 인트로, URL 이동시 정보를 알려주는 역할과 사용자에게 시선을 끄는 요소로 사용된다. 또한 텔레비전에서 제시되는 모든 시, 청각물인 CF, 프로그램 타이틀, 뮤직비디오의 노래의 이미지나 가사를 삽입하여 전달할 때 사용된다. 그밖에 건물의 광고판이나 증권 거래소의 증시 현황판, 전시장의 안내판, 영화관에서의 안내판. 전시장의 안내 역할이나 공연에서 번역용으로 사용되는 전광판, 프리젠테이션, 청각 장애인을 위한 대체 문화 등 다양한 분야로 활용되고 있다.
본 연구에서는 동영상 속에서 사용되어지고 있는 키네틱 타이포그래피가 시각전달 예술로서 정보성을 극대화 시키기 위한 움직임의 속도감과 서체와의 관계가 어떻게 수용자들에게 지각되는지를 분석하여 효율적으로 사용될 수 있는 글자의 형태를 제시해 보고자 한다.
실험조사를 위해 조사 대상자는 글을 읽기가 적당한 연령층으로써 20세 이상 35세 미만으로 제한하였다. 조사의 성격상 성별과 전공, 직업의 구별이 필요치 않으므로, 이에 구별없이 1차 실험조사, 서울지역의 55명을 대상으로 면접 조사하였고, 2차·3차 실험조사에는 서울지역의 104명을 대상으로 면접 조사하였다. 데이터 베이스는 디지털 매체에서 사용되는 주사해상도 4:3 비율에 근거한 320*420 사이즈와 키네틱 타이포그래피에서 많이 사용되는 30프레임으로 설정하였다. 그리고 같은 0.5초의 속도와 좌우, 우좌, 상하, 하상 운동방향을 적용하였다.
타입 패밀리(type family)를 사각형의 형태로 보아서, 1차 실험조사에서 정사각형과 세로가 긴 직사각형, 가로가 긴 직사각형, 15°비스듬한 정사각형을 (본 논문에서는 세로가 긴 사각형을 '장 사각형', 그리고 가로가 긴 사각형을 '평 사각형', 비스듬한 사각형을 '사 사각형'이라 칭함.)가지고 면접 조사 방식으로 움직이는 방향에 따라 그 속도감이 더 빠르게 지각되는 것을 선택하도록 하였다. 즉, 움직임에서 가장 속도감을 극대화시킬 수 있는 형태의 사각형을 설문조사 하였다.
2차 실험조사에서는 사각형 대신에 '고딕체'와 '명조체'를 대입하여 정체와 70%장체, 70%평체, 15°의 사체에 다른 방향의 움직임을 주었을 때 어떠한 형태의 글자꼴에서 속도감이 더 빠르게 지각되는지 선택하도록 하였다. 글자의 전체적인 외곽 형태와 글자의 구조 및 획의 굵기 차이 등이 속도감에 어떻게 영향을 미치는지 알아보기 위한 실험이다.
3차 실험조사에서는 '명조체'와 '고딕체'의 같은 변형태를 대상으로 움직임을 주었을 때 움직이는 방향에 따라 그 속도감이 더 빠르게 지각되는 것을 선택하도록 하였다. 다시 말하면, 같은 움직임과 속도, 변형에서 세리프가 있는 서체와 없는 서체 중 어느 서체가 더 움직이는 방향에 따라 그 속도감이 더 빠르게 지각되는가를 알아보기 위한 실험을 하였다.
1.같은 운동과 속도에서 형태가 다른 사각형은 각 운동방향에 따라서 속도를 지각하는 것이 달랐다. 좌→우의 운동방향에서는 세로가 긴 사각형(장 사각형)이 가장 빠르게 지각되었고, 우→좌의 운동방향에서는 가로가 긴 사각형 (평 사각형)이 가장 빠르게 지각되었으며, 상→하의 운동방향에서는 가로가 긴 사각형(장 사각형)이, 하→상의 운동방향에서는 세로가 긴 사각형(평 사각형)이 각각 빠르게 지각되었다.
2. 변형서체를 적용하여 실험한 2차 실험조사의 결과는 좌→우의 운동방향에서 고딕체의 경우는 '사체'가 가장 빠르게 지각되었고, 명조체의 경우는 '평체'가 빠르게 지각되었다. 또한 우→좌의 운동방향에서도 고딕체의 경우는 '사체'가 가장 빠르게 지각되었으며, 명조체의 경우는 '평체'가 빠르게 지각되었다. 즉, 수평 운동방향에서 고딕체의 경우는 '사체'가 가장 빠르게 지각되었고, 명조체의 경우는 '평체'가 빠르게 지각되는 실험결과가 나왔다.
3.각각의 변형서체에 명조체와 고딕체를 대입하여 3차 실험조사의 결과는 좌 → 우의 운동방향, 우 → 좌의 운동방향, 상→하의 운동방향, 하→상의 운동 방향에서 각각의 변형체 모두 명조체 가장 빠르게 지각되었다.
위의 결과에서 알 수 있듯이, 서체를 대입시켜 실험하였을 때 그 방향과 형태에 따라 다른 결과가 다르게 나타난 것으로 보아, 각각의 형태와 글자의 각도, 글자획의 굵기와 글자가 가지고 있는 공간과 세리프의 유무는 속도감의 극대화에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 우리들이 사용하는 많은 키네틱적 작품에서 운동방향에 따른 속도감을 증가시키기 위해서 또는 속도감을 저하시키기 위해서는 적절한 형태의 폰트 사용이 필요한 것을 알 수 있다.|You cannot make any changes to the fixed and motionless letters in printing media. But with a computer, you are just free to correct, eliminate or supplement whatever letters you need to. There has been a new sense of freedom in designing letters in an individual level. Moreover, in this new world of digital, receivers are not restricted to the simple delivery system but able to actively deal with information. All of these changes have called for a bigger role of typography, which is the symbolized system of signs. Unlike that in the existing printing media, the typography in the multimedia environment is called 'kinetic typography' because it is moved by plastic elements in a three-dimensional screen and determined by spatial changes to which the time element is added.
You are exposed to kinetic typography everywhere if you have a PDA(Personal Digital Assistant) and know how to use an e-book system wireless. The images and sounds are right there in front of your eyes. Kinetic typography are also adopted as a means to more easily and accurately interact among cyber literature lovers and functions as a factor to attract the user's attention in the Internet banner ads, e-mails, and intros. It, of course, delivers information at the time of URL movement. Another field of its popular use is TV, where all the commercials, program titles, and the images and words of music videos cannot do without it. In addition, you don't forget the billboards, the stock boards at the stock exchange, the guideboard at an exhibition hall or a cinema, the electric display board at an exhibition hall or a theater where its use is for translation, and the substitute culture for those with hearing disabilities. In a word, there are no limits of the potential of kinetic typography.
This study set out to analyze how receivers perceived the relationships between types and the speed of kinetic typography, which was in motion to maximize its informative feature as a form of visual arts. It also aimed to suggest letter types that could exert the most effects.
The subjects for the study were limited to those who were in the age band of 25 to 35, who were presumably considered to have appropriate reading skills. The nature of the study didn't require the distinctions in gender, major and occupation. The first experiment included 55 people living in Seoul, who were surveyed. In the second and third experiment, 104 people in Seoul were surveyed.
The database included the 320*420 size, which was based on the 4:3 ratio of the scan resolution used in the digital media, as well as the 30-frame that is popular in kinetic typography. The velocity of 0.5 second and the movement directions of left to right, right to left, up to down and down to up were applied.
The type family was set as a square. For the first experiment, a regular square, a rectangle with a longer length, a rectangle with a longer width, and a regular square inclined in 15" were made(In the paper, the rectangle with a longer length is referred to as 'Jang Square,' the rectangle with a longer width 'Pyeong Square' and the inclined square 'Sa Square.') The subjects were instructed to select the square that they perceived as the fastest in the direction of movement. The purpose of the experiment was to find out the kind of square that could maximize the sense of speed in the various movements.
In the second experiment, the squares were replaced with 'Gothic typeface' and 'Myeongjo typeface,' which were also transformed in the form of a regular square, 70% of Jang Square, 70% of Pyeong Square and the Sa Square inclined in 15". The subjects were told to indicate which shape of typeface was perceived as the fastest. The experiment was designed to see how the sense of speed was influenced by the outer block, the letter structure and the thickness of a stroke.
In the third experiment, the 'Gothic typeface' and 'Myeongjo typeface' variants were moved in the various directions. Like the second experiment, the subjects were also asked to identify which one was perceived as the fastest. In other words, they were to select the typeface among those with serif and without serif that they perceived the fastest in the direction of movement under the same movement and velocity conditions.
1. The subjects understood the squares had different velocity according to the direction of movement under the same movement and velocity conditions. They selected the rectangle with a longer length(Jang Square) in the left to right direction, the rectangle with a longer width(Pyeong Square) in the right to left direction, the rectangle with a longer width(Pyeong Square) in the up to down direction, and the rectangle with a longer length(Jang Square) in the down to up direction.
2. The results of the second experiment with the transformed typefaces applied revealed that the 'inclined form of typeface' was perceived as the fastest among the Gothic typefaces and the 'Pyeong form of typeface' among Myeongjo typefaces in the left to right direction. The results were the same in the case of the right to left direction. In short, in the horizontal movements, the 'inclined form of typeface' was perceived as the fastest among Gothic typefaces while the 'Pyeong form of typeface' among Myeongjo typefaces.
3. As the results of the third experiment in which Myeongjo and Gothic typefaces were applied to each of the forms show, the Myeongjo variants were perceived as the fastest in all the forms in the left to right, right to left, up to down, and down to up direction.
As a conclusion, the directions and forms affected the results when the typefaces were applied, which implies that the maximization of sense of speed is influenced by the form, the angle of the letter, the thickness of a stroke, the space within the letter and serif.
Therefore, it is necessary to know how to make an appropriate use of fonts in kinetic works in order to increase or inhibit the sense of speed according to the direction of movement.
Author(s)
張賢珠
Issued Date
2003
Type
Thesis
Keyword
키네틱 타이포그래피속도감시각커뮤니케이션극대화
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/9012
Affiliation
한성대학교 대학원
Degree
Master
Publisher
漢城大學校 大學院
Appears in Collections:
미디어디자인학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.